L’hort escolar

La creació de l’hort escolar es va iniciar l’any 2017. Durant aquest any, i després d’un curs previ de formació i aprenentatge sobre agricultura que es va iniciar l’any anterior, es va començar a treballar per a donar forma a un espai que era solament de terra. Gràcies a la implicació i treball dur dels docents, es van anar creant les jardineres i l’estructura actual del nostre hort.

L’hort escolar ecològic és una eina multidisciplinària que ens permet fomentar el treball en grup, així com el coneixement del treball en el camp i la valoració de l’agricultura. Aquest espai ens permet destacar la importància de l’acostament de l’alumnat al desenvolupament sostenible, on l’agricultura d’autoproveïment i ecològica representa un dels pilars bàsics del nostre futur. Existeixen, en l’actualitat, 12 jardineres per a realitzar planters i una altra zona per a plantar arbres fruiters.

Treballant amb elements tan primaris i vitals com el menjar, l’aigua, la terra i el sol, l’hort escolar ens proporciona el suport idoni perquè es materialitze l’esperit creatiu dels alumnes. El grau de motivació de l’alumnat, així com la qualitat dels aprenentatges vivencials que es duen a terme en aquest context, ens permet aconseguir aprenentatges perdurables i significatius, aprenentatges útils, siga com siga l’edat de l’alumnat.

L’hort escolarno és únicament un espai on cultivar i collir; es un espai de convivència escolar. A través d’aquest espai es treballa l’educació en drets d’infància i xiquets/as, la participació i implicació de l’alumnat en activitats del centre educatiu, així com millora el clima escolar. Amb l’hort escolar s’enforteixen els VALORS de solidaritatsostenibilitatalimentació saludablerespecte a les diferències i la inclusió educativa.

Tenint en compte els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l’Agenda 2030, podem especificar que amb l’hort escolar treballem els següents:

• Fam zero. Pretenem educar l’hàbits alimentosos sostenibles i saludables.
  • Salut i benestar. Pretenem fomentar els hàbits saludables de l’alumnat en matèria d’alimentació i exercici.
  • Educació de qualitat. Pretenem que el nostre hort siga vist pel nostre alumnat com a forma d’aprenentatge.
  • Igualtat de gènere. Pretenem potenciar i impulsar la igualtat de gènere en l’educació a través d’aquest projecte transversal i amb la participació de la comunitat educativa.
  • Treball decent i creixement econòmic. Treballant l’hort escolar, pretenem proporcionar diferents coneixements, ajudant a valorar les diverses professions que existeixen (cuiner/a, agricultor/a, enginyer/a agrònom/a…)

Amb aquest projecte de l’hort escolar, pretenem abordar els següents objectius:

• Afavorir l’aprenentatge significatiu a través d’experiències motivadores, amb les quals l’alumne puga construir el seu propi coneixement, fomentant l’experimentació i l’observació.
  • Valorar la importància de la terra i el que ella ens aporta.
  • Proporcionar la satisfacció de cultivar i obtindre els seus propis aliments.
  • Conéixer les plantes més importants del medi natural que els envolta.
  • Reconéixer els insectes i com aquests poden beneficiar a l’entorn.
  • Inculcar en els alumnes el cultiu ecològic com la forma “natural” i sostenible d’obtindre aliments.
  • Fomentar el consum de verdures i fruites ecològiques, locals i de temporada.
  • Apreciar la importància del medi natural, la seua conservació i cura.
  • Adoptar hàbits de salut per a contribuir al desenvolupament del seu propi cos.
  • Col·laborar en la planificació i realització d’activitats de grup.
  • Comprendre i establir relacions entre fets i fenòmens de l’entorn natural i social.
  • Identificar i plantejar interrogants i problemes a partir de l’experiència.

CULTIVANT I RECOL·LECTANT

CULTIVANT