11th of October, 2023

Today we have enjoyed the second day of Erasmus days celebrations. Thanks to the ECA (European Civic Ambassador) Students Club for their participation and enthusiasm in the three proposed activities:  

Elderly people in progress. Service-learning activity carried out by our ECA students club from the first year of baccalaureate.  

Sustainability workshops:  

  •  Dream in green: Leave no trace. Where the ECA of second and third year have reflected on how to reduce their carbon footprint advised by the students of the interdisciplinary project of sustainability of Erasmus of 4th year.  
  •  They went to the vegetable garden where they planted cabbages and lettuce and to the greenhouse where they took a little radish in a pot to encourage the consumption of vegetables.  

 And of course the Ice Breaking dances that we put into practice every time our international Erasmus family visits us and which we love. 

Hoy hemos disfrutado del segundo día de celebraciones de los Erasmus days. Gracias al ECA (European Civic Ambassador) students club por su participación e ilusión en las tres actividades propuestas: 

Elderly people in progress. Actividad de aprendizaje por servicio a cargo de nuestro alumnado ECA students club de primero de bachillerato 

Talleres de sostenibilidad: 

  • Dream in green: No dejes huella. Donde el ECA de segundo y tercero han reflexionado en cómo reducir su huella de carbono asesorados por el alumnado del proyecto interdisciplinar de sostenibilidad de Erasmus de 4º 
  • Han acudido al huerto donde han sembrado coles y lechugas y al invernadero donde se han llevado un rabanito en maceta fomentando así el consumo de verduras y hortalizas 

Y cómo no podía ser de otra forma los bailes de Ice breaking que ponemos en práctica cada vez que nos visitan nuestra familia internacional Erasmus y que nos encantan. 

LONG-TERM LEARNING MOBILITY OF PUPILS IN JARVENPÄÄ (FINLAND)  

Last August 2023, three students from IES Puçol participated in a long-term individual mobility (6 weeks) in the Finnish high school Järvenpään lukio. The Erasmus+ Accreditation gave them the opportunity to acquire or improve some of the competences included in the LOMLOE: cultural awareness and expression, oral and written competence in English, as well as to get to know and immerse themselves in the daily life of a reference centre in Europe. 

The students were interested in the innovative methodologies used in the Finnish Education System, for example, each student can organise their own timetable according to the subjects chosen, they have their own laptop, and the duration of each lesson is longer than in the Spanish Education System, allowing them to study each subject in greater depth.  

They were impressed with the school’s facilities, which include large, well-lit corridors, large rooms with sofas for students to relax in, a huge gym with lots of equipment, soundproof music rooms and a sauna for students to use. 

El pasado mes de agosto de 2023, tres estudiantes del IES Puçol participaron en una movilidad individual de larga duración (6 semanas) en el centro educativo de bachiller Järvenpään lukio de Finlandia. La Acreditación Erasmus+ les ha dado la oportunidad de adquirir o mejorar algunas de las competencias recogidas en la LOMLOE: conciencia y expresión cultural, la competencia oral y escrita del inglés, así como, conocer y sumergirse en el día a día de un centro referente en Europa,  

El alumnado se interesó por las metodologías innovadoras que se aplican en el sistema educativo finlandés, por ejemplo, cada estudiante puede organizar su propio horario según las asignaturas elegidas, tiene su ordenador portátil y la duración de cada sesión es mayor que en el sistema educativo español pudiendo profundizar más en cada una de ellas. 

Las instalaciones del instituto les impactaron por sus grandes pasillos iluminados, amplios espacios amueblados con sofás para el alumnado y un gimnasio enorme con mucho material, aulas de música insonorizadas y una sauna a disposición del alumnado. 

Enviromental Education course

Classroom content in the course held (july, city of Helsinki) was analyzed such as:  

  • Critical vision of environmental teaching in the classroom 
  • Enterprise-green-washing: green-washing of companies  
  • Consumer education: fashion industry in figures and images. 
  • Interaction of the human species with nature: loss of biodiversity. Causes.  
  • Projects to do in classroom: 
    • Sustainable lunch design 
    • Carbon footprint 
    • How climate affects us 
    • Crafts with waste. Circular economy.  

Additionally, Apps such as GooseChase (to gamify classroom) and FutureMe (for student’s internal reflection) have also been used; classroom dynamics such as Phenomenon-based learning, think-pair-share and jigsaw have been part of the methodology.  

It should be noted that in the current academic year , innovated methodologies are being implemented in Etwinning projects, subjects related to sustainability and shared classroom program groups. Example

Curso: El medio ambiente en la educación

En el curso realizado en julio en la ciudad de Helsinki se han analizado contenidos para el aula tales como: 

  • Visión crítica de la enseñanza ambiental en el aula 
  • Enterprise green-washing: lavado de cara ecologista de empresas 
  • Educación al consumidor: la industria de la moda en cifras e imágenes 
  • Interacción de la especie humana con la naturaleza: la pérdida de biodiversidad. Causas. 
  • Proyectos para realizar en el aula: 
    • Diseño de almuerzos sostenibles 
    • La huella de carbono 
    • Cómo nos afecta el cambio climático 
    • Manualidades con residuos. Economía circular. 

Las Apps GooseChase (para gamificar el aula) y FutureMe (para la reflexión interna del alumnado) han sido empleadas también; dinámicas de aula como el phenomenon-based learning, think-pair-share y jigsaw han formado parte de la metodología de trabajo.  

Destacar que en el curso actual, se están implementando metodologías innovadoras en los proyectos Etwinning, en materias relacionadas con la sostenibilidad y en grupos del Programa de Aula Compartida.  Ejemplo

Job shadowing in Vantaa (Finland)

From 23rd to 28th April, Carlos and Carla, the Economics and English teachers, carried out a job shadowing in the city of Vantaa, Finland, with the aim of learning by observation of the Finnish education system, new methodologies and the management of common spaces in schools.

Through their observation, they have learnt different innovative methodologies that will be put into practice in the next academic year.

The purpose of this Job Shadowing has been to open a new contact with Finland in order to implement the established objectives of the accreditation.

During their stay there, Carlos and Carla have acquired different lessons of improvement for the school Ies Puçol. To highlight the use of open spaces, in which students meet outside the classroom to work on the tasks assigned by the teachers either during class time or to carry out group work during break times. The use of transforming classrooms where different innovative methodologies were used. In this case, several groups of the same subject and level were brought together to work in groups in a classroom larger than ordinary classrooms, while one teacher taught the corresponding content and two other teachers provided support for the pupils’ work. The implementation of what has been learnt during the next academic year will be improved by taking advantage of the good climate and outdoor spaces at the IES Puçol school, a limitation observed at the Finnish school.

Desde el 23 al 28 de abril, los profesores de Economía e Inglés Carlos y Carla realizaron un job shadowing en la ciudad de Vantaa, en Finlandia, con el objetivo de realizar un aprendizaje por observación del sistema educativo finés, nuevas metodologías y la gestión de espacios comunes en los centros educativos. 

Con su observación han aprendido diferentes metodologías innovadoras que se empezarán a trabajar en el próximo curso. 

El propósito de este Job Shadowing ha sido abrir un nuevo contacto con Finlandia para implementar los objetivos establecidos de la acreditación. 

En su estancia allí, Carlos y Carla han adquirido diferentes aprendizajes de mejora para el centro Ies Puçol. Destacar el uso de espacios abiertos, en el cual, el alumnado se reúne fuera de las aulas para trabajar las tareas encomendadas por el profesorado ya fuera durante la clase lectiva o para realizar trabajos grupales en horario de descanso. La utilización de aulas transformadoras donde se trabajaban diferentes metodologías innovadoras. En este caso, en el interior de un aula con una dimensión superior al de las aulas ordinarias se unían varios grupos de la misma materia y mismo nivel para trabajar en grupos, mientras una docente impartía los contenidos correspondientes y otras dos profesoras servían de apoyo para el trabajo del alumnado. La implementación de lo aprendido a lo largo del próximo curso se intentará mejorar aprovechando el buen clima y los espacios al aire libre del centro IES Puçol, limitación observada en el centro finés. 

26th of May, 2023

This mobility will leave unforgettable memories of shared experiences, friendship and coexistence. Thanks to the families of the students of the European Civic Ambassadors Club, Puçol City Council, Renaturwat, Aguas de Valencia, Europa Direct and the teaching and non-teaching staff of IES Puçol. 

Esta movilidad dejará recuerdos inolvidables de experencias compartidas, de amistad y convivencia. Gracias a las familias del alumnado del Club de Embajadores Cívico Europeo, Ayuntamiento de Puçol, Renaturwat, Aguas de Valencia, Europa Direct y al profesorado y personal no docente del IES Puçol. 

25th of May, 2023

Thursday was a day of work in the ICT classrooms to give shape to their ideas, show their concerns and generate solutions. But not everything was academic training activities, that same day we enjoyed a Bongos workshop and a party in the garden where we planted different crops to promote their consumption with recipes and tips that were accessed with generated QR codes, we completed nutritional pyramids, we learned about climate diet and enjoyed fruit smoothies.  And the final touch, as is traditional in Valencia, was the tasting of paella. 

El Jueves, día de trabajo en las aulas TIC para dar forma a sus ideas, mostrar sus preocupaciones y generar soluciones. Pero no todo han sido actividades de formación académica, ese mismo día disfrutamos de un taller de Bongos y una fiesta en el Huerto donde plantamos distintos cultivos para fomentar su consumo con recetas y consejos a los que se accedía con códigos QR generados, completamos pirámides nutricionales, aprendimos sobre dieta climatariana y disfrutamos de batidos de frutas.  Y el broche final y como en Valencia es tradición, la degustación de una paella. 

24th of May

On Wednesday, we visited Valencia (chosen as European Green Capital 2024) and we saw by photographic record the reasons for its choice: green spaces, freeing the centre from traffic, sustainable mobility (bicycles, electric cars), etc. We also visited emblematic places such as Estación del Norte, Plaza Ayuntamiento, Mercado Central, Torres de Serranos, la Lonja, the Cathedral, etc. 

El Miércoles visita a Valencia (elegida capital verde europea 2024) y constatamos mediante registro fotográfico las razones de su elección: zonas verdes,  liberando el  centro al tráfico, movilidad sostenible (bicicletas, coches eléctricos) etc. También recorrimos lugares emblemáticos como Estación del Norte, plaza Ayuntamiento, Mercado Central, Torres de Serranos, la Lonja, la catedral etc. 

23th of May, 2023

On Tuesday we went to the Marjal del Moros to see the measures taken to protect this ecosystem (SDG 15). In the afternoon we were introduced to the Life project of RenaturWat (Wastewater Treatment Plant of the Urbanization Los Monasterios de Puçol), an example of circular economy that generates resources from waste (SDG6, SDG 12). 

El Martes nos acercamos a la Marjal del Moros para comprobar las medidas adoptadas para proteger este ecosistema (ODS 15). Por la tarde nos presentaron el proyecto Life de RenaturWat (Depuradora de la Urbanización Los Monasterios de Puçol) un ejemplo de economía circular, generando recursos a partir de residuos (ODS6, ODS 12). 

22nd of May, 2023

On the first day of the mobility we had a welcome performance by our wonderful string quartet, we showed them around the centre and we participated in dances and games to get to know each other better prepared by the Physical Education students. In the afternoon, we visited the City of Arts and Sciences (SDG 7, 11 and 12) and watched the film BIG DREAM which motivated them to empathise with the needs and problems and look for a solution to improve the environment around us. 

El primer día de la movilidad contamos con un acto de bienvenida a cargo del nuestro maravilloso cuarteto de cuerda, les mostramos el centro y participamos en bailes y juegos para conocerse mejor preparado por el alumnado de Educación Física. Por la tarde, visita a la Ciudad de las Artes y las Ciencias (ODS 7, 11 y 12) y visionado de la película BIG DREAM que les motivó a empatizar con las necesidades y problemas y buscar una solución para mejorar el entorno que nos rodea.  

21th of May, 2023

During the week of 22nd to 25th May, we received the visit of students from the Friedrich-List-Gymnasium in Asperg, Germany, partners of our project: Dream in Green: Smart solutions for our school. This mobility is part of the Erasmus Accreditation of IES Puçol (2022-2027). Our school has been distinguished in 2022 with the European Quality Label for eTwinning Projects. Dream in Green is one of these projects that has been developed in the current school year in the compulsory subject Interdisciplinary Project in the third year of CSE. The subject Interdisciplinary projects with a European dimension is a proposal of the school that allows students to acquire most of the competences included in the LOMLOE as well as to develop social and communication skills by being part of the European Student Ambassador Club of IES Puçol. Next school year our students will complete this wonderful educational experience by visiting the Asperg Institute. 

This first mobility in our school has been dedicated to environmental awareness and the Sustainable Development Goals 6, 7, 11, 12, 14 and 15 of the 2030 Agenda with inspiring visits to carry out the final task consisting of proposals to improve the sustainability of the school, by international groups of students, encouraging their creativity, promoting their ideas, being dreamers in action. 

La semana del 22 al 25 de mayo recibimos la visita del alumnado del centro Friedrich-List-Gymnasium de Asperg, Alemania, compañeros de nuestro proyecto: Dream in Green: Smart solutions for our school. Esta movilidad se enmarca en la Acreditación Erasmus del IES Puçol (2022-2027). Nuestro centro ha sido distinguido en 2022 con el Sello Europeo de Calidad de Proyectos eTwinning. Dream in Green es uno de estos proyectos que se ha desarrollado en el presente curso escolar en la materia de oferta obligatoria Proyecto Interdisciplinar en tercer curso de la ESO. La materia proyectos interdisciplinares con dimensión europea es una propuesta del centro que permite al alumnado adquirir la mayoría de las competencias recogidas en la LOMLOE como desarrollar habilidades sociales y de comunicación formando parte del Club de Alumnado Embajador Europeo del IES Puçol. El próximo curso escolar nuestro alumnado completará esta maravillosa experiencia formativa visitando el instituto de Asperg. 

Esta primera movilidad en nuestro centro se ha dedicado a la concienciación medioambiental y a los Objetivos de Desarrollo Sostenible 6, 7, 11, 12, 14 y 15 de la Agenda 2030 con visitas inspiradoras para la realización de la tarea final que consiste en propuestas para la mejora de la sostenibilidad del centro, por grupos internacionales de alumnado, fomentando su creatividad, impulsando sus ideas, siendo soñadores en acción. 

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies