PROA+

El programa PROA+ fa referència al Programa per a l’Orientació, Avanç i Enriquiment Educatiu. Aquest és un projecte educatiu inclòs dins del Programa de Cooperació Territorial de l’Estat Espanyol.

L’objectiu d’aquest programa, a partir d’ara PROA+, busca reduir les taxes d’abandonament escolar primerenc. Amb aquesta perspectiva, s’han creat diverses línies d’actuació. Per una banda, tenim aquelles que inclouen canvis en la programació curricular, adaptació del procés d’ensenyament i aprenentatge a la realitat postCOVID o, per una altra, l’acompanyament de l’estudiantat amb necessitats educatives específiques de suport educatiu per a reduir la bretxa educativa.

El PROA+ s’està portant a terme en totes les comunitats autònomes del nostre territori. El nostre centre és un dels participants. Per poder entrar en aquest programa, s’ha tingut en compte el número d’alumnat escolaritzat en l’ESO dels cursos anteriors amb necessitats específiques de suport educatiu, la dispersió de la població, cens de població i vivendes de l’INE. La distribució dels fons rebuts ve determinada per cada comunitat autònoma.

Les mesures establides en el programa PROA+ busquen equiparar els aprenentatges, adaptar els ensenyaments a les diferents modalitats (presencial, semipresencial o virtual) i evitar noves bretxes educatives. En aquest procés d’acompanyament escolar es pot ajudar l’alumnat a promocionar de curs i, en conseqüència, a l’adquisició de les competències específiques de cada àmbit.

Els objectius generals del PROA+, els podem resumir de la següent manera:

1. Reduir l’absentisme escolar.

2. Actuar per previndre el fracàs i l’abandonament escolar primerenc.

3. Millorar les relacions en l’adquisició de compromisos familiars.

4. Afavorir la renovació d’un bon clima d’aula.

5. Reconduir un possible endarreriment curricular de l’alumnat.

6. Aconseguir la inclusió educativa i social de l’alumnat.

A més a més, l’alumnat amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu necessita suport constant i, per descomptat, un bon seguiment. Gràcies al projecte PROA+ es pretén generar actuacions que milloren aquests aspectes, mitjançant activitats extraescolars i reforços integrats en el procés d’aprenentatge.

No menys important és la relació amb l’àmbit familiar, segons estableix la nostra llei educativa. Les famílies són un pilar fonamental en el procés educatiu, per la qual cosa el PROA+ busca donar-los el seu espai durant totes les etapes escolars, ja que es considera essencial el seu paper. El projecte entén el procés educatiu de manera integral amb perspectiva interdisciplinar i global.

En definitiva, el programa PROA+ busca eliminar les possibles desigualtats socials que es perceben als centres educatius, per tal d’aconseguir que tot l’alumnat es puga desenvolupar en base a les competències establides, reduint l’abandonament i el fracàs escolar primerenc.

Més info