SEGELL DEL REGISTRE DE L’EMPRENTA DE CARBONI

L’IES Torre del Rei,  primer centre educatiu públic de la Comunitat Valenciana a obtenir el segell del registre de l’empremta de carboni.

Dins del projecte d’innovació educativa (PIE) “Ecoeducació en els nostres centres.
Orpesa verda” de modalitat agrupada amb els dos CEIP de la localitat d’Orpesa (CEIP La Mediterrània i CEIP Dean Martí) amb una durada de 3 anys aprovat i subvencionat per la Conselleria d’Educació de la Generalitat Valenciana, l’alumnat de 4ESO de les assignatures de Tecnologia i de Matemàtiques Aplicades ha realitzat el càlcul de l’empremta de carboni 2019 de l’IES Torre del Rei durant el primer any del projecte.

El càlcul de l’empremta de Carboni és un concepte que fa referència a la quantitat d’emissions de Gasos d’Efecte d’hivernacle (GEH) que produïm en les diferents activitats que realitzem. La finalitat d’aquest càlcul, a més de conéixer la quantificació en tones dels GEH que emetem en un centre educatiu durant un curs, ens serveix també de base per a preparar, valorar i executar accions que contribueixen a reduir i compensar aquestes emissions. Així, el principal objectiu del seu càlcul ha de ser elaborar un pla de reducció d’aquestes.

Les quatre accions que vertebren el càlcul de l’empremta de carboni són: el mateix càlcul de les tones de GEH; la reducció de les emissions de GEH; la compensació de les emissions de CO₂; i la comunicació  dels resultats, i de tot el procés, per a convertir els centres educatius en agents de canvi de la nostra comunitat. Per a fer-ho, hem comptat en les diferents fases amb l’assessorament de la Xarxa de Centres Sostenibles de la Comunitat Valenciana, així com de la professora de Física i Química Vanessa Escrig del Colegio La Magdalena, que ha dut a terme un projecte similar en el seu centre anys anteriors.

L’objectiu final del PIE per a aquest curs 2019-2020 en l’IES Torre del Rei ha sigut -entre altres accions mediambientals per a implementar els Objectius de Desenvolupament Sostenible- obtenir el segell de registre de l’empremta de carboni i compensació del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, convertint-se així en el primer centre educatiu públic de la Comunitat Valenciana en aconseguir-ho.

Aquest segell mostra públicament el compromís del nostre IES vers la sostenibilitat, com a Centre Socialment Responsable que consciència a la comunitat educativa, en particular  al nostre l’alumnat, dels efectes negatius de l’emissió de gasos d’efecte hivernacle.