PROJECTE D’INNOVACIÓ I INCLUSIÓ EDUCATIVA SONS DE LA MAR
PROJECTE SONS DE LA MAR
RESUM DEL PROJECTE «SONS DE LA MAR»
Gràcies a la transformació dels espais del nostre centre i la demanda de l’alumnat ens ha sorgit la idea de gravar el curtmetratge L’escaldà amb la participació de la comunitat educativa, professionals amb experiència en arts escèniques (CineRiurau), aliances (CEIP ElPort Xàbia) i agents externs. Volem relacionar les tradicions culturals del segle XIX amb el segle XXI. Treballarem la interpretació, la música valenciana, l’agricultura(gastronomia), expressió oral i corporal. L’impacte esperat és aconseguir futurs artistes.
Partim de la novel·la de Carme Miquel Un estiu a la Marina Alta en la qual es rememora la vida tradicional del món agrícola. En el guió reviurem les arrels gastronòmiques, aspecte de la cultura gastronòmica tradicional (Dénia, Ciutat Creativa de Gastronomia UNESCO), així com arrels musicals i folklòriques (enigmística i rondalles), paisatges i economia agrícola en extinció a mitjans del segle XX per la pressió del turisme.
L’alumnat i agents externs participaran realitzant podcasts del guió del curt, entrevistes. Simfosorts enregistrarà diferents tipologies de música tradicional valenciana i la composició de la cançó que serà incorporada a la banda sonora de la pel·lícula.
El producte final serà un curtmetratge amb música en què s’hauran assolit tots els objectius programats. El projectarem en el nostre centre mitjançant jornades de portes obertes, en el centre social i autocine Drive de Dénia. Convidarem aliances i agents externs. Introduirem metodologies d’aprenentatge actives, constructives, sostenibles, cultura i educació innovadora i inclusiva de bones pràctiques amb podcast-ràdio (entrevistes).
De fet ho podem demostrar ja que ha eixit del nostre centre l’actor Oscar Lasarte de Dénia (Miguel Gila-any 2024): Gila ¿Es el enemigo? Amb els recursos humans, coneixements i professionals farem el guió i la realització del nostre curtmetratge. Un tast és:
https://portal.edu.gva.es/iessortsdelamardenia/cinesorts/
Rodarem la primera escena del curtmetratge: L’escaldà. Decoració del plató de cine: caldera, melons de tot l’any penjant, arcades del riurau, la taula parada amb els estris de cuina, utensilis de l’època, hortalissa de la terreta.
Segona escena del curtmetratge “L’escaldà”: salmorra de tomaca i pebrera al riurau. DIDÀCTICA. TREBALL EN EQUIP: 1-Escurar estris de cuina, pots de vidre i recipients. 2-Rentar tomaques i pebreres. 3-Trossejar la verdura i les llimes. 4-Preparar la barreja del líquid de la salmorra en un pitxer: 1 part de vinagre i 3 d’aigua, sal… fins que l’ou sure. 5-Omplir els pots i recipients amb tomaca o pebrera, trossos de llima, fulles de llimera i el líquid que hem preparat. Inserció al món laboral i desenvolupament professional: Exemple d’una empresa de conserves (emprenedoria).
#Heritage&Gastronomy Norway Tercera escena del curtmetratge: “Llata al riurau” amb els visitants de Noruega.
4a escena del curtmetratge “L’escaldà”: Fem els instruments musicals de la “batucà” amb materials reciclables sota el parral.
19/11/2024 (dimarts) i 26/11/2024 (dimarts):
4a escena del curtmetratge “L’escaldà”: Fem els instruments musicals de la “batucà” amb materials reciclables sota el parral.
OBJECTIUS
OG1: Objectius de centre.
OE11 Implicar tota la comunitat educativa fomentant la interacció respecte a la inclusió, igualtat i diversitat en els espais del centre. Crear consciència sobre la importància dels llocs de reproducció i d’interacció del projecte.
OE12 Fomentar l’aplicació de noves metodologies d’aprenentatge basades en el treball col·laboratiu i experiencial potenciant la socialització de l’alumnat mitjançant el treball cooperatiu en grup i l’ús de les noves tecnologies.
OE13 Motivar l’alumnat i el professorat fomentant l’esperit d’emprenedoria, el desenvolupament sostenible i la cultura a través de la creativitat, el desenvolupament de valors, l’aplicació de coneixements i el treball en equip.
OE14 Millorar les competències, centrar les metodologies en l’alumnat, així com la incidència en el procés d’ensenyament aprenentatge i en el desenvolupament de l’alumnat.
OE15 Reforçar la influència del centre educatiu en l’adquisició d’hàbits de lectura i d’interpretació afavorint la millora dels resultats educatius i del clima de convivència a partir de la transformació del procés d’ensenyança i aprenentatge.
OG2: Objectius de l’entorn social.
OE21 Contribuir al treball dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) marcats en l’Agenda 2030 impulsada per l’Organització de les Nacions Unides (ONU) que impacten positivament en l’entorn social, així com en la innovació i inclusió.
OE22 Reconéixer i superar les limitacions de l’aprenentatge convencional basat en classes expositives en l’aula matèria, impulsant aules obertes al cel vivint una activitat present i real en un escenari (plató):riurau,la riquesa de la pansa,camp valencià.
OE23 Transmetre accions que impacten positivament en l’entorn social, facilitar el desenvolupament personal de l’alumnat afavorint relacions interpersonals d’interacció entre diferents actors per a dinamitzar el cine, la música i el periodisme (difusió).
OE24 Reconéixer iniciatives innovadores d’interpretació relacionades amb la recuperació de les nostres tradicions. Conscienciar la societat sobre la defensa de la cultura mitjançant la involucració de tota comunitat educativa, gent del barri i aliances.
OE25 Estimular l’apertura del centre a l’entorn potenciant els conceptes de sostenibilitat, música intel·ligent, economia d’equilibri i univers micro amb la col·laboració dels diferents agents i impactant en l’entorn sociocultural.
Projecte d’Innovació i Inclusió SONS DE LA MAR
Línia del projecte: Creació i expressió artística (música. Cinema i periodisme).
FULL DE RUTA
DATA |
ACTIVITAT |
PARTICIPANTS |
OBJECTIUS ASSOLITS |
03/09/2024-dimarts Claustre |
Reunió de coordinació. Organigrama: participants i activitats. |
Tot el professorat. |
OE11 |
05/09/2024-dijous |
Taula redona: organitzar les activitats del projecte 2024/2025. |
Imma Navarro Ferran Naya Àlex Rodergas Rusiñol David Riera Isa Monserrat Glòria Gilabert Lorena Cantó Pepe Jensen Esther Carcelén Àlvar Garcia Marta Lafuente Alícia Riera Voro Caudeli |
OE11 OE21 OE25 |
05/09/2024-dijous |
Muntar el parral en l’espai «Camp Valencià». (Falta fer i canviar la data). |
Ferran Naya Imma Navarro Antonia Romero Vero Crespo |
OE12 OE21 |
06/09/2024-divendres COCOPE |
Presentació del projecte a la comunitat educativa (curtmetratge): L’escaldà. Preparar la programació i el plató per a fer la primera escena: escaldar el raïm per a convertir-lo en pansa.09 |
Imma Navarro Ferran Naya Isa Monserrat |
OE11 OE21 OE25 |
09/09/2024-dilluns |
Fer invitacions (Saluda-combinació de correspondència) per a L’escaldà del dia 20/09/2024 (divendres). |
Imma Navarro Sonia Morera 2FPB Administratiu. |
OE14 OE21 OE22 OE23 |
10/09/2024-dimarts |
Programar la gastronomia i la decoració del plató de cine. |
Glòria Gilabert Imma Navarro Ferran Naya Àlex Rodergas Voro Caudeli Alícia Riera |
OE11 OE12 OE14 OE15 OE21 OE22 OE25 |
11/09/2024-dimecres |
Comunicació amb l’AMPA per a participar en el curtmetratge. |
Glòria Gilabert |
OE14 OE21 OE24 OE25 |
12/09/2024-dijous |
Assajar rondalles amb l’alumnat. |
Departament de valencià. 2ESO |
OE11 OE15 OE21 OE22 |
16/09/2024-dilluns |
Tallar canya de bambú al camp de la veïna, Pilar Serrano, per a la decoració de les arcades del riurau. |
Imma Navarro Ferran Naya Pilar Serrano López |
OE14 OE21 OE24 OE25 |
16/09/2024-dilluns |
Enviar invitacions (Saluda) de L’escaldà mitjançant el correu electrònic corporatiu (Outlook) als agents externs. |
Imma Navarro Sonia Morera 2FPB Administratiu. |
OE11 OE12 OE13 OE14 OE15 OE21 OE22 OE23 OE24 OE25 |
17/09/2024-dimarts |
-Preparar i torrar pebreres i carabasses. Penjada de melons de tot l’any a la pèrgola del pati. -Visita de la tresorera de l’AC Teamorfosis: Eva Díaz. -Preparar la càmera per a gravar la primera escena. |
Imma Navarro Alícia Riera Voro Caudeli Pedro Robles Eva 1ESO A 1ESO B 3PDC 3 ESO (classe amb Voro) Àlex Rodergas |
OE11 OE12 OE13 OE14 OE15 OE21 OE22 OE23 OE24 OE25 |
18/09/2024-dimecres |
-Elaboració de coques dolces amb panses, anous i carabassa al riurau. -Preparació de la pasta per a fer coques salades (observació del procés de fermentació de la pasta). -Cocció de coques dolces al forn de la cantina. -Continua la penjada de melons. -Entrevista Ràdio Dénia sobre la posada en marxa de la primera escena del curtmetratge: L’escaldà. |
Imma Navarro Alícia Riera Ferran Naya Voro Caudeli 1 ESO A Aula UECO 4 ESO (classe amb Ferran Naya) Isa Monserrat Imma Navarro Ferran Naya |
OE11 OE12 OE13 OE14 OE15 OE21 OE22 OE23 OE24 OE25 |
19/09/2024-dijous |
-Elaboració de coques salades pròpies de la Marina (tomaca, pebre i embotits). -Preparar espencat en una carmanyola. -Partició de coques dolces. -Escurar safates de porcellana, lletera, carmanyoles… per a parar taula i muntar un rebost. -Muntar i decorar el plató amb canya de bambú i fulles de palmera: pilars del riurau. -Visita de la presidenta i membres de l’Escola de Cinema Riurau de Xàbia: Anna Perles i Jocelyne Pardo Pardeza. -Muntatge de la caldera. |
Voro Caudeli Imma Navarro Ferran Naya Àlex Rodergas David Riera 1ESO C PDC FPB |
OE11 OE12 OE13 OE14 OE15 OE21 OE22 OE23 OE24 OE25 |
20/09/2024-divendres |
-Partició de coques salades. -Escampada de canyissos i muntatge de l’escaldà. -Rodem la primera escena amb l’escaldà de la pansa. -Degustació de coques. -Sessió de rondalles (2ESO) al riurau amb la taula parada i cançons populars de Jaume Ginestar (guitarra). -Jornada de portes obertes. |
Comunitat educativa. Alumnat. Agents externs. Aliances. |
OE11 OE12 OE13 OE14 OE21 OE22 OE23 OE24 OE25 |
20/09/2024-divendres |
Vesprada de rondalles en el riurau amb els plats tradicionals de la Marina Alta. |
Professorat i alumnat d’ESO, FP i UECO del nostre centre. Alumnat i professorat del CEIP Port de Xàbia. Alumnat i professorat del CPEE Raquel Payà. |
OE11 OE12 OE14 OE15 OE21 OE22 OE25 |
Del 23 al 27/09/2024 |
Traure el canyís al sequer a les 9h i entrar-lo al riurau, a les 15h. |
Ferran Naya Imma Navarro Álvaro García Gonzalo (religió) FPB-ESO-UECO-BAT-PDC |
OE11 OE12 OE14 OE21 OE22 OE23 |
26/09/24-dijous |
Difusió: Optativa: Projecte interdisciplinari. Taller de premsa. Projecte periodisme Informació sobre el projecte «Sons de la Mar» i la primera escena del curtmetratge «L’escaldà» perquè l’alumnat escriga un article per a la revista i diari del centre. |
David Riera Imma Navarro 2 ESO |
OE12 OE13 OE14 OE15 OE21 OE22 OE23 OE24 |
27/09/2024-divendres |
Despenjar melons. |
Ferran Naya Imma Navarro Voro caudeli 3 ESO i 4 ESO |
OE12 OE14 OE15 OE21 OE23 |
30/09/2024-dilluns |
Arreplegar les panses del canyís amb un cabàs |
Ferran Naya Imma Navarro FPB PDC |
OE11 OE12 OE14 OE21 OE22 OE23 |
01/09/2024-dimarts |
Comencem a prendre mesures per a muntar el parral. Empresa: Jaume aluminis. |
2 FPB Adm. 2FPB Agrojardineria |
OE12 OE13 OE14 OE21 OE22 OE23 OE24 |
03/10/2024-dijous |
Comencem a fer instruments musicals amb materials reciclables: garrafes de plàstic, branques de lledoner… |
Imma Navarro Voro Caudeli 2 FPB Adm.-ESO |
OE12 OE13 OE14 OE21 OE22 OE23 OE24 |
04/10/2024-dimarts |
Taller de creació i expressió artística: guió de curtmetratge. |
Comunitat educativa. FPB UECO ESO BAT |
OE11 OE12 OE13 OE14 OE15 OE21 OE22 OE23 OE24 OE25 |
08/10/2024-dimarts |
Acabem de muntar el parral i plantem parres. |
FPB |
OE12 OE13 OE14 OE21 OE22 OE23 OE24 |
15/10/2024-dimarts |
Muntem el parral. |
Imma Navarro Ferran Naya 1BAT: projecte investigació. |
OE12 OE13 OE14 OE21 OE22 OE23 OE24 |
Taula redona: guió del curtmetratge. |
Àlex Rodergas Imma Navarro Ferran Naya |
||
17/10/2024-dijous |
Salmorra de tomaca al riurau. |
Imma Navarro Verónica Gimeno Yagüe Ferran Naya 4PDC |
OE11 OE12 OE13 OE14 OE15 OE21 OE22 OE23 OE24 OE25 |
Melmelada tomaca. |
|||
30/10/2024-dimecres |
Taller d’expressió sensorial: música amb materials reciclables. |
Departament de música. 2ESO UECO |
OE11 OE12 OE13 OE14 OE21 |
06/11/2024-dimecres |
Composició de la cançó pròpia de centre. |
Coordinadora. Departament de música. Pau Camps (guitarrista Smoking Souls). 2ESO |
OE11 OE12 OE13 OE14 OE21 |
06/11/2024-dimecres |
Entrevista Pau Camps (guitarrista Smoking Souls) i Enric Moll (guitarrista Pep de la Tona). |
3ESO UECO |
OE11 OE12 OE13 OE14 OE21 OE23 OE24 OE25 |
17/12/2024-dimarts |
Visita a la cooperativa municipal i al riurau de Teulada. |
Departament de valencià. 1ESO |
OE11 OE13 OE14 OE15 OE21 OE22 OE23 OE24 |
Confità moniato. |
|||
15/01/2025-dimecres |
Podcast com un making of: dramatitzar una escena del guió (webràdio Ones del Sorts). |
Esther Carcelén Àlvar Garcia ESO BAT FPB |
OE11 OE12 OE13 OE14 OE15 OE21 OE22 OE23 OE24 OE25 |
21/01/2025-dimarts |
Escena en anglés. Ens visiten turistes anglesos. |
Departament d’anglés: Marta Lafuente. |
OE11 OE12 OE13 OE14 OE15 OE21 OE22 OE23 OE24 OE25 |
29/01/2025-dimecres |
Entrevista a Sergi Miralles, director de la pel·lícula «L’àvia i el foraster». |
Esther Carcelén Álvaro García 1BAT |
OE11 OE12 OE13 OE14 OE21 OE23 OE24 OE25 |
01/01/25 |
Signar aliances |
-IES Sorts de la Mar de Dénia -CEIP Port de Xàbia .CPEE Raquel payà -CIPFP de Dénia -IES Maria Ibars |
|
19/02/2025-dimecres |
Entrevista a Oscar Lasarte, exalumne del centre i actor de la pel·lícula: Gila ¿Es el enemigo? |
Esther Carcelén Álvaro García 4ESO |
OE11 OE12 OE13 OE14 OE21 OE23 OE24 OE25 |
21/02/2025-divendres |
Escena en què se celebra la tradició de «Carnestoltes» amb disfresses, arròs amb ou (Crosta) i música amb instruments reciclables. |
Departament de música. Imma Navarro Ferran Naya Alemany Alícia Riera Mayans Ana González Lluva Inma García Escrivà Sonia Morera Savall Ade Domínguez López Voro Caudeli Àlex Rodergas Rusinol David Riera Mayans FPB Administratiu ESO UECO |
OE11 OE12 OE13 OE14 OE15 OE21 OE22 OE23 OE24 OE25 |
Febrer |
Fer sabó amb oli reciclat. |
Pilar |
|
26/02/2025-dimecres |
Taller de gastronomia: pots de melmelada, carabassa torrada, bunyols… |
Alícia Riera Ferran Naya Imma Navarro PDC FPB 1ESO |
OE11 OE12 OE14 OE15 OE21 OE22 OE25 |
12/03/2025-dimecres |
Visió integral artística musical: concert musical. |
Professorat i alumnat de l’orquestra Simfosorts i d’altres països (aliances). |
OE11 OE12 OE14 OE21 OE22 OE23 OE24 OE25 |
14/03/2025-divendres |
Escena: Fem una falla. Passacarrer pel barri. Fem coques de carabassa i bunyols. |
-Voro Caudeli. -Simfosorts (instruments). -Alícia Riera -Ferran Naya -Gent del barri PDC FPB 4ESO |
OE11 OE12 OE13 OE14 OE15 OE21 OE22 OE23 OE24 OE25 |
14/04/2025-dilluns |
Actuació d’un grup musical valencià amb Simfosorts. |
Professorat i alumnat de Simfosorts (instruments). |
OE11 OE12 OE14 OE21 OE22 OE23 OE24 OE25 |
30/04/2025-dimarts |
Concert de l’orquestra Simfosorts. |
Professorat i alumnat de Simfosorts (instruments i cor). |
OE11 OE12 OE14 OE21 OE22 OE23 OE24 OE25 |
01/09/25 |
Escaldà Vesprada de rondalles i gastronomia |
Lorena Cantó Glòria Gilabert 2 ESO |
https://www.denia.com/el-ies-sorts-de-la-mar-de-denia-como-protagonista-del-corto-lescalda/
https://marinaalta.es/2024/09/gravacio-del-curtmetratge-lescalda-a-lies-sorts-de-la-mar-de-denia/
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.ca
«Este PIIE ha rebut una assignació econòmica per part de la conselleria competent en matèria d’educació de la Generalitat. Tot el que s’ha publicat en esta pàgina es fa baix una llicència Creative Commons Reconeixement-CompartirIgual 4.0 Internacional. En cas de publicació del projecte o dels recursos educatius generats, així com la de possibles obres derivades, s’ha de fer baix la mateixa llicència, indicar si s’ha fet alguna modificació i enllaçar esta pàgina com a referència del projecte original i de la seua autoria».
«Este PIIE ha recibido una asignación económica por parte de la conselleria competente en materia de educación de la Generalitat. Todo lo que se ha publicado en esta página se hace bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional. En caso de publicación del proyecto o de los recursos educativos generados, así como la de posibles obras derivadas, se debe hacer bajo la misma licencia, indicar si se ha hecho alguna modificación y enlazar esta página como referencia del proyecto original y de su autoría».