PIIE 2024 SONS DE LA MAR

PROJECTE D’INNOVACIÓ I INCLUSIÓ EDUCATIVA SONS DE LA MAR

PROJECTE SONS DE LA MAR

RESUM DEL PROJECTE «SONS DE LA MAR»

Gràcies a la transformació dels espais del nostre centre i la demanda de l’alumnat ens ha sorgit la idea de gravar el curtmetratge L’escaldà amb la participació de la comunitat educativa, professionals amb experiència en arts escèniques (CineRiurau), aliances (CEIP ElPort Xàbia) i agents externs. Volem relacionar les tradicions culturals del segle XIX amb el segle XXI. Treballarem la interpretació, la música valenciana, l’agricultura(gastronomia), expressió oral i corporal. L’impacte esperat és aconseguir futurs artistes.

Partim de la novel·la de Carme Miquel Un estiu a la Marina Alta en la qual es rememora la vida tradicional del món agrícola. En el guió reviurem les arrels gastronòmiques, aspecte de la cultura gastronòmica tradicional (Dénia, Ciutat Creativa de Gastronomia UNESCO), així com arrels musicals i folklòriques (enigmística i rondalles), paisatges i economia agrícola en extinció a mitjans del segle XX per la pressió del turisme.

L’alumnat i agents externs participaran realitzant podcasts del guió del curt, entrevistes. Simfosorts enregistrarà diferents tipologies de música tradicional valenciana i la composició de la cançó que serà incorporada a la banda sonora de la pel·lícula.

El producte final serà un curtmetratge amb música en què s’hauran assolit tots els objectius programats. El projectarem en el nostre centre mitjançant jornades de portes obertes, en el centre social i autocine Drive de Dénia. Convidarem aliances i agents externs. Introduirem metodologies d’aprenentatge actives, constructives, sostenibles, cultura i educació innovadora i inclusiva de bones pràctiques amb podcast-ràdio (entrevistes).

De fet ho podem demostrar ja que ha eixit del nostre centre l’actor Oscar Lasarte de Dénia (Miguel Gila-any 2024): Gila ¿Es el enemigo? Amb els recursos humans, coneixements i professionals farem el guió i la realització del nostre curtmetratge. Un tast és:

https://portal.edu.gva.es/iessortsdelamardenia/cinesorts/

Rodarem la primera escena del curtmetratge: L’escaldà. Decoració del plató de cine: caldera, melons de tot l’any penjant, arcades del riurau, la taula parada amb els estris de cuina, utensilis de l’època, hortalissa de la terreta.

 

 

 

 

 

Segona escena del curtmetratge “L’escaldà”: salmorra de tomaca i pebrera al riurau. DIDÀCTICA. TREBALL EN EQUIP: 1-Escurar estris de cuina, pots de vidre i recipients. 2-Rentar tomaques i pebreres. 3-Trossejar la verdura i les llimes. 4-Preparar la barreja del líquid de la salmorra en un pitxer: 1 part de vinagre i 3 d’aigua, sal… fins que l’ou sure. 5-Omplir els pots i recipients amb tomaca o pebrera, trossos de llima, fulles de llimera i el líquid que hem preparat. Inserció al món laboral i desenvolupament professional: Exemple d’una empresa de conserves (emprenedoria).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#Heritage&Gastronomy Norway🇳🇴 Tercera escena del curtmetratge: “Llata al riurau” amb els visitants de Noruega.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4a escena del curtmetratge “L’escaldà”: Fem els instruments musicals de la “batucà” amb materials reciclables sota el parral.

19/11/2024 (dimarts) i 26/11/2024 (dimarts):
4a escena del curtmetratge “L’escaldà”: Fem els instruments musicals de la “batucà” amb materials reciclables sota el parral.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OBJECTIUS

OG1: Objectius de centre.

OE11 Implicar tota la comunitat educativa fomentant la interacció respecte a la inclusió, igualtat i diversitat en els espais del centre. Crear consciència sobre la importància dels llocs de reproducció i d’interacció del projecte.

OE12 Fomentar l’aplicació de noves metodologies d’aprenentatge basades en el treball col·laboratiu i experiencial potenciant la socialització de l’alumnat mitjançant el treball cooperatiu en grup i l’ús de les noves tecnologies.

OE13 Motivar l’alumnat i el professorat fomentant l’esperit d’emprenedoria, el desenvolupament sostenible i la cultura a través de la creativitat, el desenvolupament de valors, l’aplicació de coneixements i el treball en equip.

OE14 Millorar les competències, centrar les metodologies en l’alumnat, així com la incidència en el procés d’ensenyament aprenentatge i en el desenvolupament de l’alumnat.

OE15 Reforçar la influència del centre educatiu en l’adquisició d’hàbits de lectura i d’interpretació afavorint la millora dels resultats educatius i del clima de convivència a partir de la transformació del procés d’ensenyança i aprenentatge.

OG2: Objectius de l’entorn social.

OE21 Contribuir al treball dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) marcats en l’Agenda 2030 impulsada per l’Organització de les Nacions Unides (ONU) que impacten positivament en l’entorn social, així com en la innovació i inclusió.

OE22 Reconéixer i superar les limitacions de l’aprenentatge convencional basat en classes expositives en l’aula matèria, impulsant aules obertes al cel vivint una activitat present i real en un escenari (plató):riurau,la riquesa de la pansa,camp valencià.

OE23 Transmetre accions que impacten positivament en l’entorn social, facilitar el desenvolupament personal de l’alumnat afavorint relacions interpersonals d’interacció entre diferents actors per a dinamitzar el cine, la música i el periodisme (difusió).

OE24 Reconéixer iniciatives innovadores d’interpretació relacionades amb la recuperació de les nostres tradicions. Conscienciar la societat sobre la defensa de la cultura mitjançant la involucració de tota comunitat educativa, gent del barri i aliances.

OE25 Estimular l’apertura del centre a l’entorn potenciant els conceptes de sostenibilitat, música intel·ligent, economia d’equilibri i univers micro amb la col·laboració dels diferents agents i impactant en l’entorn sociocultural.

Projecte d’Innovació i Inclusió SONS DE LA MAR

Línia del projecte: Creació i expressió artística (música. Cinema i periodisme).

FULL DE RUTA

DATA

ACTIVITAT

PARTICIPANTS

OBJECTIUS ASSOLITS

03/09/2024-dimarts

Claustre

Reunió de coordinació.

Organigrama: participants i activitats.

Tot el professorat.

OE11

05/09/2024-dijous

Taula redona: organitzar les activitats del projecte 2024/2025.

Imma Navarro

Ferran Naya

Àlex Rodergas Rusiñol

David Riera

Isa Monserrat

Glòria Gilabert

Lorena Cantó

Pepe Jensen

Esther Carcelén

Àlvar Garcia

Marta Lafuente

Alícia Riera

Voro Caudeli

OE11

OE21

OE25

05/09/2024-dijous

Muntar el parral en l’espai «Camp Valencià».

(Falta fer i canviar la data).

Ferran Naya

Imma Navarro

Antonia Romero

Vero Crespo

OE12

OE21

06/09/2024-divendres

COCOPE

Presentació del projecte a la comunitat educativa (curtmetratge): L’escaldà.

Preparar la programació i el plató per a fer la primera escena: escaldar el raïm per a convertir-lo en pansa.09

Imma Navarro

Ferran Naya

Isa Monserrat

OE11

OE21

OE25

09/09/2024-dilluns

Fer invitacions (Saluda-combinació de correspondència) per a L’escaldà del dia 20/09/2024 (divendres).

Imma Navarro

Sonia Morera

2FPB Administratiu.

OE14

OE21

OE22

OE23

10/09/2024-dimarts

Programar la gastronomia i la decoració del plató de cine.

Glòria Gilabert

Imma Navarro

Ferran Naya

Àlex Rodergas

Voro Caudeli

Alícia Riera

OE11

OE12

OE14

OE15

OE21

OE22

OE25

11/09/2024-dimecres

Comunicació amb l’AMPA per a participar en el curtmetratge.

Glòria Gilabert

OE14

OE21

OE24

OE25

12/09/2024-dijous

Assajar rondalles amb l’alumnat.

Departament de valencià.

2ESO

OE11

OE15

OE21

OE22

16/09/2024-dilluns

Tallar canya de bambú al camp de la veïna, Pilar Serrano, per a la decoració de les arcades del riurau.

Imma Navarro

Ferran Naya

Pilar Serrano López

OE14

OE21

OE24

OE25

16/09/2024-dilluns

Enviar invitacions (Saluda) de L’escaldà mitjançant el correu electrònic corporatiu (Outlook) als agents externs.

Imma Navarro

Sonia Morera

2FPB Administratiu.

OE11

OE12

OE13

OE14

OE15

OE21

OE22

OE23

OE24

OE25

17/09/2024-dimarts

-Preparar i torrar pebreres i carabasses.

Penjada de melons de tot l’any a la pèrgola del pati.

-Visita de la tresorera de l’AC Teamorfosis: Eva Díaz.

-Preparar la càmera per a gravar la primera escena.

Imma Navarro

Alícia Riera

Voro Caudeli

Pedro Robles

Eva

1ESO A

1ESO B

3PDC

3 ESO (classe amb Voro)

Àlex Rodergas

OE11

OE12

OE13

OE14

OE15

OE21

OE22

OE23

OE24

OE25

18/09/2024-dimecres

-Elaboració de coques dolces amb panses, anous i carabassa al riurau.

-Preparació de la pasta per a fer coques salades (observació del procés de fermentació de la pasta).

-Cocció de coques dolces al forn de la cantina.

-Continua la penjada de melons.

-Entrevista Ràdio Dénia sobre la posada en marxa de la primera escena del curtmetratge: L’escaldà.

Imma Navarro

Alícia Riera

Ferran Naya

Voro Caudeli

1 ESO A

Aula UECO

4 ESO (classe amb Ferran Naya)

Isa Monserrat

Imma Navarro

Ferran Naya

OE11

OE12

OE13

OE14

OE15

OE21

OE22

OE23

OE24

OE25

19/09/2024-dijous

-Elaboració de coques salades pròpies de la Marina (tomaca, pebre i embotits).

-Preparar espencat en una carmanyola.

-Partició de coques dolces.

-Escurar safates de porcellana, lletera, carmanyoles… per a parar taula i muntar un rebost.

-Muntar i decorar el plató amb canya de bambú i fulles de palmera: pilars del riurau.

-Visita de la presidenta i membres de l’Escola de Cinema Riurau de Xàbia: Anna Perles i Jocelyne Pardo Pardeza.

-Muntatge de la caldera.

Voro Caudeli

Imma Navarro

Ferran Naya

Àlex Rodergas

David Riera

1ESO C

PDC

FPB

OE11

OE12

OE13

OE14

OE15

OE21

OE22

OE23

OE24

OE25

20/09/2024-divendres

-Partició de coques salades.

-Escampada de canyissos i muntatge de l’escaldà.

-Rodem la primera escena amb l’escaldà de la pansa.

-Degustació de coques.

-Sessió de rondalles (2ESO) al riurau amb la taula parada i cançons populars de Jaume Ginestar (guitarra).

-Jornada de portes obertes.

Comunitat educativa.

Alumnat.

Agents externs.

Aliances.

OE11

OE12

OE13

OE14

OE21

OE22

OE23

OE24

OE25

20/09/2024-divendres

Vesprada de rondalles en el riurau amb els plats tradicionals de la Marina Alta.

Professorat i alumnat d’ESO, FP i UECO del nostre centre.

Alumnat i professorat del CEIP Port de Xàbia. Alumnat i professorat del CPEE Raquel Payà.

OE11

OE12

OE14

OE15

OE21

OE22

OE25

Del 23 al 27/09/2024

Traure el canyís al sequer a les 9h i entrar-lo al riurau, a les 15h.

Ferran Naya

Imma Navarro

Álvaro García

Gonzalo (religió)

FPB-ESO-UECO-BAT-PDC

OE11

OE12

OE14

OE21

OE22

OE23

26/09/24-dijous

Difusió:

Optativa: Projecte interdisciplinari. Taller de premsa.

Projecte periodisme

Informació sobre el projecte «Sons de la Mar» i la primera escena del curtmetratge «L’escaldà» perquè l’alumnat escriga un article per a la revista i diari del centre.

David Riera

Imma Navarro

2 ESO

OE12

OE13

OE14

OE15

OE21

OE22

OE23

OE24

27/09/2024-divendres

Despenjar melons.

Ferran Naya

Imma Navarro

Voro caudeli

3 ESO i 4 ESO

OE12

OE14

OE15

OE21

OE23

30/09/2024-dilluns

Arreplegar les panses del canyís amb un cabàs

Ferran Naya

Imma Navarro

FPB

PDC

OE11

OE12

OE14

OE21

OE22

OE23

01/09/2024-dimarts

Comencem a prendre mesures per a muntar el parral.

Empresa: Jaume aluminis.

2 FPB Adm.

2FPB Agrojardineria

OE12

OE13

OE14

OE21

OE22

OE23

OE24

03/10/2024-dijous

Comencem a fer instruments musicals amb materials reciclables: garrafes de plàstic, branques de lledoner…

Imma Navarro

Voro Caudeli

2 FPB Adm.-ESO

OE12

OE13

OE14

OE21

OE22

OE23

OE24

04/10/2024-dimarts

Taller de creació i expressió artística: guió de curtmetratge.

Comunitat educativa.

FPB

UECO

ESO

BAT

OE11

OE12

OE13

OE14

OE15

OE21

OE22

OE23

OE24

OE25

08/10/2024-dimarts

Acabem de muntar el parral i plantem parres.

FPB

OE12

OE13

OE14

OE21

OE22

OE23

OE24

15/10/2024-dimarts

Muntem el parral.

Imma Navarro

Ferran Naya

1BAT: projecte investigació.

OE12

OE13

OE14

OE21

OE22

OE23

OE24

 

Taula redona: guió del curtmetratge.

Àlex Rodergas

Imma Navarro

Ferran Naya

 

17/10/2024-dijous

Salmorra de tomaca al riurau.

Imma Navarro

Verónica Gimeno Yagüe

Ferran Naya

4PDC

OE11

OE12

OE13

OE14

OE15

OE21

OE22

OE23

OE24

OE25

 

Melmelada tomaca.

   

30/10/2024-dimecres

Taller d’expressió sensorial: música amb materials reciclables.

Departament de música.

2ESO

UECO

OE11

OE12

OE13

OE14

OE21

06/11/2024-dimecres

Composició de la cançó pròpia de centre.

Coordinadora.

Departament de música.

Pau Camps (guitarrista Smoking Souls).

2ESO

OE11

OE12

OE13

OE14

OE21

06/11/2024-dimecres

Entrevista Pau Camps (guitarrista Smoking Souls) i Enric Moll (guitarrista Pep de la Tona).

3ESO

UECO

OE11

OE12

OE13

OE14

OE21

OE23

OE24

OE25

17/12/2024-dimarts

Visita a la cooperativa municipal i al riurau de Teulada.

Departament de valencià.

1ESO

OE11

OE13

OE14

OE15

OE21

OE22

OE23

OE24

 

Confità moniato.

   

15/01/2025-dimecres

Podcast com un making of: dramatitzar una escena del guió (webràdio Ones del Sorts).

Esther Carcelén

Àlvar Garcia

ESO

BAT

FPB
UECO

OE11

OE12

OE13

OE14

OE15

OE21

OE22

OE23

OE24

OE25

21/01/2025-dimarts

Escena en anglés.

Ens visiten turistes anglesos.

Departament d’anglés:

Marta Lafuente.

OE11

OE12

OE13

OE14

OE15

OE21

OE22

OE23

OE24

OE25

29/01/2025-dimecres

Entrevista a Sergi Miralles, director de la pel·lícula «L’àvia i el foraster».

Esther Carcelén

Álvaro García

1BAT

OE11

OE12

OE13

OE14

OE21

OE23

OE24

OE25

01/01/25

Signar aliances

-IES Sorts de la Mar de Dénia

-CEIP Port de Xàbia

.CPEE Raquel payà

-CIPFP de Dénia

-IES Maria Ibars

 

19/02/2025-dimecres

Entrevista a Oscar Lasarte, exalumne del centre i actor de la pel·lícula: Gila ¿Es el enemigo?

Esther Carcelén

Álvaro García

4ESO

OE11

OE12

OE13

OE14

OE21

OE23

OE24

OE25

21/02/2025-divendres

Escena en què se celebra la tradició de «Carnestoltes» amb disfresses, arròs amb ou (Crosta) i música amb instruments reciclables.

Departament de música.

Imma Navarro

Ferran Naya Alemany

Alícia Riera Mayans

Ana González Lluva

Inma García Escrivà

Sonia Morera Savall

Ade Domínguez López

Voro Caudeli

Àlex Rodergas Rusinol

David Riera Mayans

FPB Administratiu

ESO

UECO

OE11

OE12

OE13

OE14

OE15

OE21

OE22

OE23

OE24

OE25

Febrer

Fer sabó amb oli reciclat.

Pilar

 

26/02/2025-dimecres

Taller de gastronomia:

pots de melmelada, carabassa torrada, bunyols…

Alícia Riera

Ferran Naya

Imma Navarro

PDC

FPB

1ESO

OE11

OE12

OE14

OE15

OE21

OE22

OE25

12/03/2025-dimecres

Visió integral artística musical: concert musical.

Professorat i alumnat de l’orquestra Simfosorts i d’altres països (aliances).

OE11

OE12

OE14

OE21

OE22

OE23

OE24

OE25

14/03/2025-divendres

Escena:

Fem una falla.

Passacarrer pel barri.

Fem coques de carabassa i bunyols.

-Voro Caudeli.

-Simfosorts (instruments).

-Alícia Riera

-Ferran Naya

-Gent del barri

PDC

FPB

4ESO

OE11

OE12

OE13

OE14

OE15

OE21

OE22

OE23

OE24

OE25

14/04/2025-dilluns

Actuació d’un grup musical valencià amb Simfosorts.

Professorat i alumnat de Simfosorts (instruments).

OE11

OE12

OE14

OE21

OE22

OE23

OE24

OE25

30/04/2025-dimarts

Concert de l’orquestra Simfosorts.

Professorat i alumnat de Simfosorts (instruments i cor).

OE11

OE12

OE14

OE21

OE22

OE23

OE24

OE25

01/09/25

Escaldà

Vesprada de rondalles i gastronomia

Lorena Cantó

Glòria Gilabert

2 ESO

 

https://www.levante-emv.com/fotos/la-marina/2024/09/20/fantastica-festa-lescalda-instituto-sorts-108352846.html

https://www.denia.com/el-ies-sorts-de-la-mar-de-denia-como-protagonista-del-corto-lescalda/

https://www.vistanova.tv/noticias/c/0/i/82923545/el-ies-sorts-de-la-mar-se-convierte-en-un-plato-de-television-para-poner-en-valor-l-escalda

https://marinaalta.es/2024/09/gravacio-del-curtmetratge-lescalda-a-lies-sorts-de-la-mar-de-denia/

https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.ca
«Este PIIE ha rebut una assignació econòmica per part de la conselleria competent en matèria d’educació de la Generalitat. Tot el que s’ha publicat en esta pàgina es fa baix una llicència Creative Commons Reconeixement-CompartirIgual 4.0 Internacional. En cas de publicació del projecte o dels recursos educatius generats, així com la de possibles obres derivades, s’ha de fer baix la mateixa llicència, indicar si s’ha fet alguna modificació i enllaçar esta pàgina com a referència del projecte original i de la seua autoria».

«Este PIIE ha recibido una asignación económica por parte de la conselleria competente en materia de educación de la Generalitat. Todo lo que se ha publicado en esta página se hace bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional. En caso de publicación del proyecto o de los recursos educativos generados, así como la de posibles obras derivadas, se debe hacer bajo la misma licencia, indicar si se ha hecho alguna modificación y enlazar esta página como referencia del proyecto original y de su autoría».

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies