Música en matemàtiques

El 14 de març (Dia de π) és el Dia Mundial de les Matemàtiques i des del Departament de Matemàtiques del IES Santa Pola volem visibilitzar com la nostra matèria està present en el nostre entorn, incloent la música. Ací està la nostra selecció que podreu escoltar durant aquesta setmana:

Artista / grupCançòComentaris
FANGORIAGeometría polisentimentalUna cançó que intenta enquadrar les relacions d’amor en les diferents figures geomètriques
KATE BUSHPiA priori resulta impensable crear un cor amb les xifres decimals del número pi, més encara si ha de tindre una melodia. Si a tot això li sumem un acompanyament musical que conjuga la modernitat amb la música del Renaixement, tenim tota una obra d’art.
JEFFERSON
AIRPLANE
White RabbitLa lletra és sobre «Alícia en el país de les meravelles» de Lewis Carroll, un matemàtic que escrivia contes amb molts conceptes matemàtics.
SAM COOKEWonderful WorldPotser no existisca cap altra cançó en què es puguen trobar les paraules «algebra» i «trigonometry» en la lletra, i curiosament ha de ser en tot un clàssic del soul. Encara que aquesta cançó quan hauria de sonar és durant les avaluacions
AIRRadianEl radian es una de les unitats de mesura dels angles.
AIRAlpha Beta GagaLes lletres gregues s’empren per a la nomenclatura d’angles. La tercera seria gamma, ací modificada en el títol com a toc d’humor.
THE WHOBaba O’RileyEl concepte de periodicitat (d’una manera explícita) en un èxit de rock pot ser que tinga el seu primer exemple en aquesta cançó. Els sintetitzadors que s’escolten des de l’inici són cíclics i van repetint-se en bucle.
BLONDIE11.59En 4t de ESO s’estudien les equacions i posicions de la recta. Una de les posicions dóna nom al millor disc de Blondie (PARALLEL LINES, rectes paral·leles), on s’inclou aquesta cançó de títol numèric
THE BYRDSEight Miles HighEn matemàtiques es comença treballant en 2 dimensions; desprès passem a 3 dimensions; sense adonar-nos arribem a les n dimensions en el càlcul vectorial. The Byrds van quedar-se a la cinquena sumergint-se en la psicodelia en el seu àlbum FIFTH DIMENSION
CAMELSong within a songEn 2020 es van complir 50 anys de la mort de Bertrand Russell, gran matemàtic (i insuperable assagista) que va demostrar una paradoxa en la Teoria de Conjunts a partir d’un conjunt que es conté a sí mateix. Com a homenatge musical d’aquesta paradoxa, posem ací la «cançó dins d’una cancó» del grup de rock sinfònic Camel.
JIMI HENDRIX51st AnniversaryLa paradoxal visió de Hendrix sobre la vida matrimonial és narrada resumidament en sentit cronològic invers, començant pels 50 anys de matrimoni fins arribar a la joventut
THE POLICEMurder by numbersEsgarrifosa descripció de com convertir-se en un assassí en sèrie mitjançant una aproximació metòdica.
PINK FLOYDTimeLa portada d’un dels discos més icònics de la història del rock, THE DARK SIDE OF THE MOON, és un prisma òptic de base triangular.
BOB DYLANLove Minus Zero / No LimitUn títol tan matemàtic és l’excusa perfecta per a incloure alguna cançó d’aquest premi Nobel tan allunyat de la ciència.
THE CHEMICAL BROTHERSLet forever beEn el vídeo musical d’aquesta cançó s’empren conceptes matemàtics com la simetria, la proporció i la semblança.
PENTANGLELight flightEl nom d’aquest grup és un neologisme matemàtic (en anglès) per a definir els seus cinc membres com a angles d’un pentàgon.