QUÈ ÉS ERASMUS+?
DOSSIER INFORMATIU PROJECTE ERASMUS + KA1
KA1 MOBILITAT DE LES PERSONES PER MOTIUS D’APRENENTATGE. KA102 MOBILITAT D’ESTUDIANTS I PERSONAL DE FORMACIÓ PROFESSIONAL
QUE ÉS L’ERASMUS+?
Erasmus+ és el programa de la Unió Europea per a l’educació, la formació, la joventut i l’esport per al període 2014-2020. El Servici Espanyol per a la Internacionalització de l’Educació (SEPIE) és l’Agència Nacional per a la gestió del programa Erasmus+ a Espanya en l’àmbit de l’educació i la formació.
http://www.sepie.es/formacion-profesional/informacion.html#docinf
L’organisme regulador del programa ERASMUS + a Europa és la Comissió Europea per a l’Educació i la Cultura
http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/index_en.htm
La Unió Europea a través de la seua Estratègia EU 2020 ha assenyalat que una de les seues màximes prioritats és potenciar l’Espai Europeu d’Investigació i crear l’Europa del coneixement i la innovació. Europa 2020 és l’estratègia de creixement de la Unió Europea per a la dècada 2010-2020, la finalitat de la qualno és només superar la crisi que continua assotant a moltes de les nostres economies, sinó també esmenar els defectes del nostre model de creixement i crear les condicions propícies per a una mena de creixement distint, més intel·ligent, sostenible i integrador.
Esta estratègia ha de permetre a la Unió Europea (UE) aconseguir un creixement intel·ligent, a través del desenrotllament dels coneixements i de la innovació, un creixement sostenible, basat en una economia més verda, més eficaç en la gestió dels recursos i més competitiva, i un creixement integrador, orientat a reforçar l’ocupació, la cohesió social i territorial.
Per a això ha fixat cinc objectius clau que la UE ha d’aconseguir al final de la dècada en els àmbits d’ocupació, educació, investigació i innovació, integració social i reducció de la pobresa, i canvi climàtic i energia:
- Ocupació. El 75% de la població d’entre 20 i 64 anys haurà de tindre ocupació.
- I+D. El 3% del PIB de la UE haurà de ser invertit en I+D.
- Canvi climàtic i sostenibilitat energètica. Reduir en un 20% (o un 30% si es donen les condicions) les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle, augmentar en un 20% les energies renovables, i augmentar en un 20% l’eficiència energètica.
- Educació. El percentatge d’abandó escolar haurà de ser inferior al 10% i almenys el 40% de les persones de 30 a 40 anys haurà de tindre estudis superiors complets.
- Lluita contra la pobresa i l’exclusió social. Reduir almenys en 20 milions el nombre de persones en situació o risc de pobresa i exclusió social.
L’estratègia inclou set “iniciatives emblemàtiques” que constituïxen un marc en el qual la UE i les administracions nacionals poden conjuminar esforços i reforçar-se mútuament en àrees relacionades amb les prioritats d’Europa 2020, com la innovació, l’economia digital, l’ocupació, la joventut, la política industrial, la pobresa i e l use eficient dels recursos.
OBJECTIUS ERASMUS +
Erasmus+ contribuïx a l’Estratègia Europa 2020 per al creixement, l’ocupació, la justícia social i la inclusió, i als objectius del marc estratègic per a la cooperació europea en l’àmbit de l’educació i la formació (ET 2020).
Erasmus+ vol també promoure el desenrotllament sostenible dels països associats en l’àmbit de l’educació superior i contribuir a la realització dels objectius de l’estratègia de la UE per a la joventut.
Dins del programa es plantegen els següents temes específics:
- Reduir la desocupació, especialment entre els jóvens
- Fomentar l’educació d’adults, especialment en les noves competències i qualificacions exigides pel mercat laboral
- Animar als jóvens a participar en la vida democràtica d’Europa
- Donar suport a la innovació, la cooperació i les reformes
- Reduir l’abandó escolar
- Promoure la cooperació i la mobilitat amb els països associats de la UE
http://www.oapee.es/convocatoria/index.html#guias
ESTRUCTURA DEL PROGRAMA ERASMUS +
Per a complir els seus objectius, el programa Erasmus+ executa les accions següents:
ACCIÓ CLAU 1: MOBILITAT DE LES PERSONES (KA1)
Esta Acció Clau secunda:
- La mobilitat dels educands i del personal: oportunitats perquè els estudiants, estudiants en pràctiques i jóvens, així com els professors universitaris o d’altres nivells, formadors, treballadors en l’àmbit de la joventut, personal d’institucions educatives i organitzacions de la societat civil emprenguen una experiència d’aprenentatge o professional en un altre país.
- Els Títols conjunts de màster Erasmus Mundus: programes d’estudis internacionals integrats d’alt nivell impartits per consorcis d’institucions d’educació superior que concedixen beques completes als millors estudiants de màster del món.
- Els Préstecs Erasmus+ per a màster: préstecs recolzats pel programa per a estudiants d’educació superior dels països del programa que cursen un màster complet a l’estranger. Per a això, els estudiants han de dirigir-se als bancs nacionals o a les agències de préstecs a estudiants.
ACCIÓ CLAU 2: COOPERACIÓ PER A LA INNOVACIÓ I L’INTERCANVI DE BONES PRÀCTIQUES
Esta Acció Clau subvenciona:
- Les Associacions Estratègiques transnacionals dirigides a desenrotllar iniciatives en un o diversos àmbits de l’educació, la formació i la joventut i a promoure la innovació, l’intercanvi d’experiència i coneixement entre diferents tipus d’organitzacions implicades en l’educació, la formació i la joventut o en altres àmbits pertinents. Unes certes activitats de mobilitat reben suport per contribuir als objectius del projecte.
- Les Aliances per al Coneixement entre institucions d’educació superior i empreses amb l’objectiu d’estimular la innovació, l’esperit d’empresa, la creativitat, l’ocupabilitat, l’intercanvi de coneixements i l’ensenyança i l’aprenentatge multidisciplinaris.
- Les Aliances per a les Competències Sectorials que recolzen el disseny i l’aplicació de plans d’estudis de formació professional conjunts i programes i metodologies d’ensenyança i formació, basant-se en les tendències existents en un sector econòmic determinat i en les competències necessàries en un o més àmbits professionals.
- Els projectes de Desenrotllament de les Capacitats que recolzen la cooperació amb els països associats en matèria d’ensenyança superior i joventut. Els projectes de desenrotllament de les capacitats tenen per objectiu contribuir en el procés de modernització i internacionalització de les organitzacions o institucions i sistemes.
- Determinats projectes de Desenrotllament de Capacitats donen suport a activitats de mobilitat per contribuir als objectius del projecte.
- Les plataformes de suport a les TU, com eTwinning, la plataforma School Education Gateway, la Plataforma electrònica per a l’aprenentatge de persones adultes a Europa (EPALE) i el Portal Europeu de la Joventut, queofrecen espais, bases de dades i oportunitats de col·laboració virtual, comunitats de pràctica i otrosservicios en línia per als professors, formadors i professionals de l’àmbit escolar i de l’educació depersonas adultes , així com per als jóvens, voluntaris i treballadors en l’àmbit de la joventut d’Europa yfuera d’ella. A més, des de 2018, la iniciativa d’Intercanvi Virtual Erasmus+ oferix experiències deaprendizaje intercultural entre jóvens d’Europa i dels països del Mediterrani Meridional.
ACCIÓ CLAU 3: SUPORT A LA REFORMA DE POLÍTIQUES
Esta Acció Clau secunda:
- Els coneixements en els àmbits de l’educació, la formació i la joventut per a la formulació de polítiques contrastades i activitats de seguiment, i en particular:
– Les anàlisis per països i per temes, inclosos els realitzats en cooperació amb xarxes acadèmiques;
– L’aprenentatge entre iguals i la revisió per parells mitjançant el Mètode obert de coordinació en educació, formació i joventut.
- Les iniciatives a favor de la innovació política orientades a estimular el desenrotllament de polítiques innovadores i a fer possible que les autoritats públiques comproven l’efectivitat d’estes per mitjà d’assajos de camp basats en metodologies d’avaluació sòlides.
- El suport als instruments polítics europeus amb la finalitat de facilitar la transparència i el reconeixement de competències i qualificacions, així com la transferència de crèdits, per a impulsar la garantia de la qualitat, recolzar la validació de l’aprenentatge no formal i informal, la gestió de les capacitats i l’assessorament. Esta acció inclou també el suport a xarxes que faciliten intercanvis transeuropeus i la mobilitat dels ciutadans per motius d’aprenentatge i de treball, així com el desenrotllament de trajectòries d’aprenentatge flexibles entre diferents àmbits de l’educació, la formació i la joventut.
- La cooperació amb organitzacions internacionals amb coneixements i capacitat analítica àmpliament reconeguts (com l’OCDE i el Consell d’Europa), amb la finalitat de reforçar l’impacte i el valor afegit de les polítiques en matèria d’educació, formació i joventut.
- La promoció del diàleg amb les parts interessades, la política i el programa, involucrant autoritats públiques, els proveïdors i les parts interessades en els àmbits de l’educació, la formació i la joventut per a sensibilitzar sobre les Agendes de Política Europea, en particular Europa 2020, Educació i Formació 2020, l’Estratègia Europea per a la Joventut, així com la dimensió exterior de les polítiques de la UE en matèria d’educació, formació i joventut. Estes qüestions també són essencials per a desenrotllar la capacitat de les parts interessades per a donar suport actiu a la implantació de polítiques promovent l’aprofitament dels resultats del programa i generant un impacte tangible.



