L’IES Molí del Sol de Mislata (València) compta amb un nombre aproximat de 1250 alumnes, distribuïts entre ESO, Batxillerat, FPB, Cicles Formatius de grau Mitjà i Superior. Després de la pandèmia, es va quedar sense espais disponibles pel que fa al servei de biblioteca i d’altres destinats al foment lector, com ara aules on es feien tertúlies literàries i aules suficientment grans per a acollir la visita d’escriptors o la realització de tallers relacionats amb la lectura.
Per altra banda, any darrere d’any, el sistema educatiu es troba amb la falta d’hàbits de lectura i de comprensió lectora de l’alumnat en totes les matèries, ja siguen de l’àmbit lingüístic o de l’àmbit científic-tecnològic.
Donada aquesta situació i en concordança amb els altres centres públics del municipi de Mislata, es va pendre la decisió de reelaborar completament el Pla de foment lector de manera que implicara a tota la comunitat educativa. El Pla de foment de la lectura havia de recollir totes les intervencions del centre destinades al foment de la lectura i a la comprensió lectora.
Amb el Pla de foment lector també es dóna suport explícit a l’adquisició de les competències clau, especialment:
- Comunicació lingüística.
- Tractament de la informació i competència digital.
- Competència cultural i artística.
- Competència per a aprendre a aprendre.
Objectius específics del Pla:
- Fomentar l’interès per la lectura i impulsar l’hàbit lector en l’alumnat.
- Afavorir la comprensió lectora des de totes les àrees, matèries, àmbits i mòduls.
- Fomentar la lectura com a activitat d’oci i de plaer.
- Promoure la col·laboració i participació de les famílies.
- Reforçar la figura dels mitjans audiovisuals i digitals com a eines de suport a la lectura.
Per dur a terme aquests objectius, a l’institut s’ha creat una comissió lectora que dinamitzarà el Foment Lector amb activitats atractives per a l’alumnat.
Funcions de la Comissió lectora:
- Recomanació de Llibres: S’acceptaran propostes dels diferents departaments didàctics. Es disposarà d’un espai on es publicaran les notícies i activitats relacionades amb el foment lector.
- Incentius i Reconeixements: Per motivar l’alumnat, es proposen entre altres premis:
- Certificats de lectura: Reconeixements mensuals per als alumnes més destacats.
- Llibres de regal: Premi trimestral per als alumnes amb millor rendiment i participació.
- Activitats especials: Sortides culturals o sessions de cinema relacionades amb llibres llegits.
- Publicació de recomanacions: Els millors resums i recomanacions seran publicats en el butlletí escolar i a la web de l’escola.
- Gestionar els premis: Per a optar als premis, l’alumnat haurà de lliurar els diaris i/o passaports; els quals seran una eina, junt amb el formulari de seguiment, per a decidir els guanyadors.
- Fomentar la lectura amb activitats mensuals: recepció de propostes dels departaments i de l’alumnat.
- Anàlisi mensual de l’evolució del pla.
- Passar un qüestionari trimestral a l’alumnat per a valoració i propostes.
- Revisió dels diaris voluntaris i dels passaports de l’alumnat.