L’IES Molí del Sol de Mislata (València) compta amb un nombre aproximat de 1250 alumnes, distribuïts entre ESO, Batxillerat, FPB, Cicles Formatius de grau Mitjà i Superior. Després de la pandèmia, es va quedar sense espais disponibles pel que fa al servei de biblioteca i d’altres destinats al foment lector, com ara aules on es feien tertúlies literàries i aules suficientment grans per a acollir la visita d’escriptors o la realització de tallers relacionats amb la lectura. 

Per altra banda, any darrere d’any, el sistema educatiu es troba amb la falta d’hàbits de lectura i de comprensió lectora de l’alumnat en totes les matèries, ja siguen de l’àmbit lingüístic o de l’àmbit científic-tecnològic. 

Donada aquesta situació i en concordança amb els altres centres públics del municipi de Mislata, es va pendre la decisió de reelaborar completament el Pla de foment lector de manera que implicara a tota la comunitat educativa. El Pla de foment de la lectura havia de recollir totes les intervencions del centre destinades al foment de la lectura i a la comprensió lectora. 

Amb el Pla de foment lector també es dóna suport explícit a l’adquisició de les competències clau, especialment: 

  • Comunicació lingüística. 
  • Tractament de la informació i competència digital. 
  • Competència cultural i artística. 
  • Competència per a aprendre a aprendre. 

Objectius específics del Pla:

  • Fomentar l’interès per la lectura i impulsar l’hàbit lector en l’alumnat.
  • Afavorir la comprensió lectora des de totes les àrees, matèries, àmbits i mòduls. 
  • Fomentar la lectura com a activitat d’oci i de plaer.
  • Promoure la col·laboració i participació de les famílies. 
  • Reforçar la figura dels mitjans audiovisuals i digitals com a eines de suport a la lectura.
Lectura-y-Cerebro

Per dur a terme aquests objectius, a l’institut s’ha creat una comissió lectora que dinamitzarà el Foment Lector amb activitats atractives per a l’alumnat.

Funcions de la Comissió lectora:

  • Recomanació de Llibres: S’acceptaran propostes dels diferents departaments didàctics. Es disposarà d’un espai on es publicaran les notícies i activitats relacionades amb el foment lector.
  • Incentius i Reconeixements: Per motivar l’alumnat, es proposen entre altres premis: 
    • Certificats de lectura: Reconeixements mensuals per als alumnes més destacats. 
    • Llibres de regal: Premi trimestral per als alumnes amb millor rendiment i participació. 
    • Activitats especials: Sortides culturals o sessions de cinema relacionades amb llibres llegits. 
    • Publicació de recomanacions: Els millors resums i recomanacions seran publicats en el butlletí escolar i a la web de l’escola. 
  • Gestionar els premis: Per a optar als premis, l’alumnat haurà de lliurar els diaris i/o passaports; els quals seran una eina, junt amb el formulari de seguiment, per a decidir els guanyadors. 
  • Fomentar la lectura amb activitats mensuals: recepció de propostes dels departaments i de l’alumnat. 
  • Anàlisi mensual de l’evolució del pla. 
  • Passar un qüestionari trimestral a l’alumnat per a valoració i propostes. 
  • Revisió dels diaris voluntaris i dels passaports de l’alumnat.