Departament de Valencià

El departament de Valencià: Llengua i Literatura es troba a l’edifici d’ESO i Batxillerat, a la primera planta, just enfront de la Biblioteca.

• ESO, FPB i Batxillerat

El centre realitza anualment una Diada pel Valencià. Des de fa  més de deu anys és una jornada de convivència i activitats al voltant de la nostra llengua, cultura i literatura que busca celebrar la nostra identitat.

El departament organitza anualment, des de fa una vintena d’anys, un concurs literari que porta el nom de Cristina Piris (com la nostra Biblioteca) per als alumnes del centre. Cristina Piris, sindicalista i política valenciana, que fou la primera promotora del concurs, i a qui les Corts Valencianes van concedir el Premi del Dia de la Dona de l’any 2007 a títol pòstum, desenvolupà bona part de la seua carrera docent al nostre centre i al nostre departament.

Realitzem eixides extraescolars per a mostrar als alumnes les petjades de la nostra història i cultura al nostre entorn: a la València medieval, a la València modernista…

El departament imparteix l’assignatura de Valencià: Llengua i Literatura per a tots els nivells docents d’ESO, Formació Bàsica i Batxillerat. L’assignatura no s’orienta exclusivament a l’aprenentatge de la llengua, sinó que proporciona a l’alumne les habilitats i les capacitats lingüístiques, culturals i literàries necessàries per al desenvolupament integral de les habilitats comunicatives de l’alumne, tant de comprensió com d’expressió, en un món com l’actual, en què la formació comunicativa plurilingüe és fonamental per al desenvolupament integral com a persona i com a ciutadà.

A més, atenem les necessitats de l’alumnat nouvingut tant amb atenció integrada a l’aula com amb classes de reforç.

En la mesura de les nostres possibilitats, assessorem i animem els alumnes per què es presenten a les proves de la Junta Qualificadora de Coneixement del Valencià per millorar el seu currículum de cara al mercat laboral i a la Universitat.

Literatura Universal

El departament es fa càrrec, en alternança amb el departament de Castellà, de l’optativa de Literatura Universal a primer de Batxillerat. Aquesta assignatura, fonamental per a qualsevol alumne que s’oriente cap a les humanitats, permet no només conèixer autors i obres literàries fonamentals de la cultura occidental, sinó que a més permet entendre i gaudir la producció cultural escrita i audiovisual actual, ja que us ajudarà a descobrir els models literaris i teatrals en què s’inspiren les sèries i les pel·lícules actuals, des de Star Wars a Game of Thrones, d’Els Simpsons a Sherlok, de Dràcula a Frankenstein, o descobrir que no és la primera vegada que la humanitat s’aïlla d’una pandèmia i acaba rebentant Netflix, com al Decameró de Bocaccio. Tragèdies, drames, comèdies, amor, gelosia, enveja, ira… les passions i les emocions dels éssers humans són la matèria bàsica de les històries i les cançons que ens hem contat i cantat els homes i les dones des de sempre.