ORIENTACIÓ

CARMEN FERRER MARTÍNEZ
INMACULADA GRIMALTOS AMATPT
 AL
Recursos orientació acadèmica i professional

L’orientació psicopedagògica és un procés d’ajuda continua a tota la Comunitat Educativa en tots els seus aspectes que té com a finalitat previndre i desenvolupar la seua tasca mitjançant programes d’intervenció educativa i social, així com promoure les seues capacitats pedagògiques, psicològiques i socials del ser humà.

El depatament d’orientació es el marc institucional on s’articulen les funcions de tutoria, orientació acadèmica i professional així com una determinada oferta curricular adaptada i diversificada mitjançant els programes d’atenció a la diversitat: Pla d’actuació per a la millora (PAM); Programa de Millora de l’Aprenentatge i Rendiment (PMAR); Programa de Reforç per a 4t d’ESO ( PR4).

Com a conseqüència del marc teòric del que partim, en la nostra concepció educativa, l’Orientació en el nostre centre pretén garantir:

– La funcionalitat dels aprenentatges.

– L’adequat assessorament a l’alumne al llarg del seu avanç en el sistema educatiu i, especialment, en el moment de la seua transició a la vida adulta.

– Ensenyar a aprendre.

Amb això tendim a aconseguir una educació inclusiva i personalitzada que harmonitze els tres vessants orientadors:personal, acadèmic i professional, a través de la tutoria, fonamentalment, considerada com a part nuclear de l’acció educativa ordinària, a exercir pel professorat.

En la mateixa línia, la intervenció psicopedagògica que propugnem en l’actuació d’un conjunt de persones i es estructures, integrades en els nostres Proyectes Educatius i Curricular, l’objetiu ultim dels quals és la concreció efectiva de l’orientació, tant des de l’assessorament i el suport al professorat en l’exercici de la seua labor tutorial ordinària, com a través de les activitats que afavoreixen la consolidació, l’enriquiment i la dinamització de l’acció educativa habitual, sense oblidar el suport especialitzat als alumnes que ho requerisquen, per mitjà de programes educatius de prevenció i desenrotllament que impliquen una intervenció educativa de suport, cristal.litzant en diverses modalitats d’actuació:

.Aplicació d’ensenyances alternatives.

.Elaboració d’adaptacions curriculars generals i individuals.

.Disseny de mètodes molt individualitzats.

.Preparació de programes de diversificació.

.Atenció individualitzada.

Per a dur a terme les funcions que té assignades, el departament d’orientació, desenvolupa activitats bàsicament al voltant de tres àmbits d’actuació:

*Suport al procés d’ensenyament-aprenentatge.

Els objectius del Departament d’orientació seran:

– Col.laborar en la millora del processos d’ensenyament-aprenentatge de la totalitat de l’alumnat, bàsicament a través de tutories, juntes d’avaluació i departaments, aportant criteris psicopedagògics que fonamenten opcions curriculars i organitzatives diverses.

– Col.laborar amb el professorat en l ‘atenció a la diversitat de l’alumnat amb mesures de caràcter general i/o específic per prevenir dificultats d’aprenentatge o reforçar àrees acadèmiques o de desenvolupament personal i social.

– Determinar i aplicar mesures d’intervenció específica de caràcter ordinari o extraordinari.

*Suport al Pla d’Acció Tutorial.

Els objectius del departament d’Orientació, en aquest àmbit són:

– Establir criteris i procediments per a l’organització i funcionament de les tutories.

-Proporcionar als tutors/es estratègies i materials per a facilitar el desenvolupament de les seves funcions.

-Dissenyar una proposta de programació de tutoria grupal i de centre.

-Contribuir al seguiment del procés d’ensenyament i aprenentatge per part de l’equip docent.

-Possibilitar, juntament amb l’equip directiu, la coordinació entre els tutors d’un mateix nivell, cicle o etapa.

-Canalitzar i estudiar les demandes tutorials per tal de donar respostes adequades a les necessitats de l’alumnat i les seues famílies.

-Avaluar el funcionament del Pla d’Acció Tutorial del centre, les activitats realitzades i la intervenció del Departament d’Orientació.

*Suport al Pla d’Orientació Acadèmica i Professional

El Pla d’Orientació Acadèmica i Professional s’emmarca en el Pla d’Acció Tutorial i es desplega tan a l’ ámbit de la tutoria grupal, com la individual.

Les seves diferents fases de desenvolupament han de facilitar a l’alumnat la construcció del propi projecte formatiu i la pressa de decisions professionals; un projecte capaç de satisfer interessos i aspiracions de l’alumnat, d’acord amb les seues aptituds i circumstàncies, i amb les possibilitats reals que ens ofereix l’entorn. Així informació i reflexió constitueixen els eixos al voltant dels què es desplega el programa, les activitats del qual van adreçades a:

* Autoconeixement d’aptituds, interessos, personalitat, rendiment acadèmic i estil d’aprenentatge.

* Informació acadèmica i professional: estructura del sistema educatiu optativitat, modalitats de batxillerat, cicles formatius, universitat, altres alternatives.

* Procés de pressa de decisions: actitud positiva i responsabilitat.

* Procés de transició a la vida activa i adulta: instruments per a la incorporació al món laboral.