Ies Francesc Gil inicis1
Ies Francesc Gil inicis2
IES Francesc Gil

Entorn. El poble de Canals.

Nom del centre

Des que es va tenir la certesa de l’aprovació del nou Institut de Batxillerat en Canals, al Setembre de 1976, el Cronista Oficial de Canals, En Ramón Arnau, s’interessa per buscar un nom idoni per a denominar al centre.

A través d’un informe facilitat a la Corporació Municipal de Canals va proposar el nom d’un dels fills il·lustres de Canals, Don Francisco Gil, professor de gramàtica a la Universitat de València, amb el següent historial redactat per l’ esmentat Cronista:

“Nació en Canals en el año 1581. Según Martí Grajales, fue profesor de gramática en la Universidad de Valencia, cátedra concedida por los Jurados de la Generalidad. Escribió un “Col·loqui”, comedia en latín que se representó en el patio de la Universidad asistiendo el Rector de dicho estudio, estudiantes, caballeros y personas notables”.

IES Francesc Gil

Història del centre

• L’ajuntament de Canals, davant el gran nombre de joves que volien cursar estudis superiors en la localitat sense haver de desplaçar-se a la ciutat de Xàtiva, va adquirir uns terrenys pròxims al Barri de la Torreta per construir un centre educatiu que amb possibilitat d’ampliació en cas de necessitat.
  • El nostre centre va funcionar com a secció delegada o extensió de l’Institut “Josep de Ribera” de Xàtiva durant el curs 1970/71, dedicat a l’ensenyament mitjà, batxillerat elemental i superior en horari diürn.
  • Però l’extinció del pla d’estudis de Batxillerat en 1973/74 va suposar el seu tancament i els alumnes van haver de reingressar en l’Institut de Xàtiva per a no veure interrompuda la seua activitat estudiantil.
  • No obstant això, es va aconseguir la seua obertura per al curs 1975/77, convertit ja en Institut Nacional de Batxillerat (INB), introduint els nous estudis de BUP i COU en horari diürn i nocturn. El funcionament autònom del nostre centre va ser possible gràcies no sols l’interès de les autoritats de Canals, sinó també a la gestió de la directiva de l’Institut “Josep de Ribera” de Xàtiva que es trobava desbordat en nombre d’alumnes.
  • Açò va permetre que la copiosa multitud de joves de la zona que volien cursar estudis superiors no hagueren de desplaçar-se a la veïna localitat de Xàtiva. El primer any de funcionament va acollir a uns 400 alumnes, xifra molt elevada gràcies a la situació de Canals, que arreplegava alumnes de diverses poblacions del voltant. Per aquest motiu, el Centre va disposar de menjador i transport escolar. A més, l’extensió de Moixent, que fins aleshores depenia de Xàtiva, va quedar en mans de l’Institut de Canals.
  • “Por Real decreto 2882/1976, de 30 de Octubre (B.O.E. del 13 de Diciembre), se acuerda la creación del I.N.B. de Canals (Valencia), disponiéndose en su artículo 2º el comienzo de sus funciones con ocasión del inicio del año escolar 1976-77.”
  • “Este Ministerio ha resuelto nombrar Director en Comisión de Servicio, con efectos del pasado 1 de Octubre, y para el curso académico 1976-77, del Instituto Nacional de Bachillerato de Canals (Valencia), a D. Rafael Pérez Contell, Catedrático de Dibujo del I.N.B. de Játiva (Valencia)”.
  • Com en el seu dia l’Ajuntament va adquirir els terrenys tenint en compte un increment en el nombre d’alumnat, al Novembre de 1977 es va sol·licitar l’ampliació de les instal·lacions i es va construir un espai en una zona adjacent a l’edifici principal amb caràcter provisional, l’Aulari. Aquest aulari es va situar en una zona adjacent a l’edifici principal. En 2002 es va elaborar un estudi per a la construcció d’un nou edifici, però malgrat les demandes de pares i alumnes, a hores d’ara, el nou institut encara no s’ha construït.

Prefabricades (curs 2021-2022)

Licitació Nou Institut

Enderroc del centre 2023

Divendres 27 de gener es va realitzar la signatura oficial de la Conselleria i l’empresa encarregada de l’enderroc del vell institut.