ORIENTACIÓ

Orientació
Orientació
ANA ARGENT PÉREZCAP DEPARTAMENT
CAROLINA CAMPO 
SILVIA GARCIA(PT)
PABLO MARTÍNEZ(PT)
AMPARO LÓPEZ(AL)
Recursos orientació acadèmica i professional

L’orientació psicopedagògica és un procés d’ajuda continua a tota la Comunitat Educativa en tots els seus aspectes que té com a finalitat previndre i desenvolupar la seua tasca mitjançant programes d’intervenció educativa i social, així com promoure les seues capacitats pedagògiques, psicològiques i socials del ser humà.

El depatament d’orientació es el marc institucional on s’articulen les funcions de tutoria, orientació acadèmica i professional així com una determinada oferta curricular adaptada i diversificada mitjançant els programes d’atenció a la diversitat: Pla d’actuació per a la millora (PAM); Programa de Millora de l’Aprenentatge i Rendiment (PMAR); Programa de Reforç per a 4t d’ESO ( PR4).

Com a conseqüència del marc teòric del que partim, en la nostra concepció educativa, l’Orientació en el nostre centre pretén garantir:

– La funcionalitat dels aprenentatges.

– L’adequat assessorament a l’alumne al llarg del seu avanç en el sistema educatiu i, especialment, en el moment de la seua transició a la vida adulta.

– Ensenyar a aprendre.

Amb això tendim a aconseguir una educació inclusiva i personalitzada que harmonitze els tres vessants orientadors:personal, acadèmic i professional, a través de la tutoria, fonamentalment, considerada com a part nuclear de l’acció educativa ordinària, a exercir pel professorat.

En la mateixa línia, la intervenció psicopedagògica que propugnem en l’actuació d’un conjunt de persones i es estructures, integrades en els nostres Proyectes Educatius i Curricular, l’objetiu ultim dels quals és la concreció efectiva de l’orientació, tant des de l’assessorament i el suport al professorat en l’exercici de la seua labor tutorial ordinària, com a través de les activitats que afavoreixen la consolidació, l’enriquiment i la dinamització de l’acció educativa habitual, sense oblidar el suport especialitzat als alumnes que ho requerisquen, per mitjà de programes educatius de prevenció i desenrotllament que impliquen una intervenció educativa de suport, cristal.litzant en diverses modalitats d’actuació:

.Aplicació d’ensenyances alternatives.

.Elaboració d’adaptacions curriculars generals i individuals.

.Disseny de mètodes molt individualitzats.

.Preparació de programes de diversificació.

.Atenció individualitzada.

Per a dur a terme les funcions que té assignades, el departament d’orientació, desenvolupa activitats bàsicament al voltant de tres àmbits d’actuació:

*Suport al procés d’ensenyament-aprenentatge.

Els objectius del Departament d’orientació seran:

– Col.laborar en la millora del processos d’ensenyament-aprenentatge de la totalitat de l’alumnat, bàsicament a través de tutories, juntes d’avaluació i departaments, aportant criteris psicopedagògics que fonamenten opcions curriculars i organitzatives diverses.

– Col.laborar amb el professorat en l ‘atenció a la diversitat de l’alumnat amb mesures de caràcter general i/o específic per prevenir dificultats d’aprenentatge o reforçar àrees acadèmiques o de desenvolupament personal i social.

– Determinar i aplicar mesures d’intervenció específica de caràcter ordinari o extraordinari.

*Suport al Pla d’Acció Tutorial.

Els objectius del departament d’Orientació, en aquest àmbit són:

– Establir criteris i procediments per a l’organització i funcionament de les tutories.

-Proporcionar als tutors/es estratègies i materials per a facilitar el desenvolupament de les seves funcions.

-Dissenyar una proposta de programació de tutoria grupal i de centre.

-Contribuir al seguiment del procés d’ensenyament i aprenentatge per part de l’equip docent.

-Possibilitar, juntament amb l’equip directiu, la coordinació entre els tutors d’un mateix nivell, cicle o etapa.

-Canalitzar i estudiar les demandes tutorials per tal de donar respostes adequades a les necessitats de l’alumnat i les seues famílies.

-Avaluar el funcionament del Pla d’Acció Tutorial del centre, les activitats realitzades i la intervenció del Departament d’Orientació.

*Suport al Pla d’Orientació Acadèmica i Professional

El Pla d’Orientació Acadèmica i Professional s’emmarca en el Pla d’Acció Tutorial i es desplega tan a l’ ámbit de la tutoria grupal, com la individual.

Les seves diferents fases de desenvolupament han de facilitar a l’alumnat la construcció del propi projecte formatiu i la pressa de decisions professionals; un projecte capaç de satisfer interessos i aspiracions de l’alumnat, d’acord amb les seues aptituds i circumstàncies, i amb les possibilitats reals que ens ofereix l’entorn. Així informació i reflexió constitueixen els eixos al voltant dels què es desplega el programa, les activitats del qual van adreçades a:

* Autoconeixement d’aptituds, interessos, personalitat, rendiment acadèmic i estil d’aprenentatge.

* Informació acadèmica i professional: estructura del sistema educatiu optativitat, modalitats de batxillerat, cicles formatius, universitat, altres alternatives.

* Procés de pressa de decisions: actitud positiva i responsabilitat.

* Procés de transició a la vida activa i adulta: instruments per a la incorporació al món laboral.

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies