Amb el projecte ‘Biblioteques Humanes Interculturals i Biodiverses’ l’IES Enric Valor de Monòver ha participat en el Programa de Rutes CAL (científiques, artístiques i literaris) del Ministeri d’Educació. Durant una setmana, 24 estudiants de 1r ESO han conviscut amb estudiants de l’IES La Pandera de Jaén.
Han fet un itinerari de Mèrida a Cadis, on ha fet rutes guiades per Mèrida, Río Tinto, centre històric de Sevilla i Cadis. A més, ha pogut aprendre de forma participativa amb diverses gimcanes en Sevilla i Jerez. També ha fet tallers diversos com esl d’iniciació al flamenc i alimentació saludable.
Han pogut explicar a l’altre centre el que han aprés amb les receptes tradicionals i sostenibles familiars, connectades a la situació d’aprenentatge ‘Amb la teua dieta, el clima en les teues mans’. A més d’explicar el Comité de Sostenibilitat i com es van desenvolupar la jornada de les biblioteques humanes realitzades el passat 30 de març.
L’alumnat valora de forma molt positiva l’experiència, destacant que tornen amb molts aprenentatges I noves amistats.
El divendres 17 d’abril es va celebrar a l’Aula de la Natura de Monòver la segona CONFINT de la província d’Alacant, en la qual van participar al voltant de 70 estudiants de diferents edats, des de 5é de primària fins a 1r de batxillerat i Formació Professional. Van acudir a la cita en qualitat de representants dels Comités de Sostenibilitat de 21 centres educatius que formen part del teixit de la Xarxa ‘Som Efecte Papallona’, als quals es van sumar un centre del ‘Programa Agenda2030 Escolar’ d’Albacete i un altre més de la Regió de Múrcia. Donat el seu contingut crític i l’enfocament pedagògic, la CONFINT va comptar amb la participació de diverses assessories de l’àmbit de sostenibilitat dels CEFIREs d’Alcoi, Elx i la Nucia. El treball es va articular a través de metodologies educatives emancipadores, la qual cosa va generar un espai de formació immillorable per a més d’una trentena de docents que van compartir la jornada i van participar en les dinàmiques al costat dels seus estudiants.
En la iniciativa es va potenciar la simbiosi entre els àmbits de l’educació formal i informal mitjançant la col·laboració de talleristes del Centre d’Educació Ambiental de la Comunitat Valenciana i del Col·lectiu Heliaca, així com dels ajuntaments d’Asp, la Nucia i Monòver. Les llavors d’aquesta trobada provenen de la Xarxa2030 promoguda per la Inspecció Educativa d’Alacant, representada en la CONFINT per Bàrbara Aguilar, i del col·lectiu ‘Obrim’, encarregat de la facilitació dels Comités de Sostenibilitat i d’aquestes trobades intercentres, fomentant l’ús de materials i llenguatges creatius que fomenten l’Educació per a la Justícia Global.
Com en el curs anterior, el lema de la Conferència de Joves va ser ‘Som Efecte Papallona’. En primer lloc i després d’una dinàmica de presentació, va tindre lloc una fira per a donar a conéixer i potenciar l’intercanvi de les experiències ecosocials transformadores que han materialitzat i protagonitzen les xiques i xics en les seues comunitats educatives.
A continuació, van aprofundir en la seua formació participant en tallers sobre diverses temàtiques: passejos conscients, teatre per a la gestió emocional, convivència, compostatge, biodiversitat i aigua. D’aquesta manera, es van anar nodrint d’idees noves que portaran a les seues respectives escoles i instituts.
Va haver-hi temps també per al descans, compartir esmorzar i menjar a l’aire lliure, amb la consigna de la sostenibilitat; aliments saludables, de proximitat i reduint al màxim embalatges i embolcalls: ‘Abans reduir que reciclar’.
Durant la vesprada, organitzats en grups que mesclaven edats i centres, van exposar les conclusions de la jornada que havien extret de l’observat al llarg del dia, mitjançant relatories creatives i variades formes d’expressió: murgues, teatre imatge, mural o debat actiu.
En la conferència es van potenciar el protagonisme, el diàleg i l’apoderament de l’alumnat. Elles i ells eren els encarregats de seleccionar al final del dia, mitjançant el procediment ‘jove tria a jove’, als qui seran els representants de la seua Xarxa ‘Som Efecte Papallona’ en les convocatòries d’ESenRED. A més d’acompanyar la tasca dels seus estudiants, el professorat va treballar en el macrodiagnòstic de l’aigua, començat a Palència per la CONFINT Estatal a l’octubre de 2025, consensuant quines preguntes de diagnòstic presentaran en els seus respectius centres per a començar a treballar en el primer trimestre del pròxim curs. Així, posant la vida en el centre, compartint i posant en pràctica metodologies per a acompanyar aquests processos participatius, les i els docents es van dotant de noves estratègies. Les profes han d’estar a l’altura dels reptes als quals la humanitat s’enfronta, escoltar i comprometre’s per a poder seguir l’impuls de l’alumnat. Perquè davant la situació d’emergència planetària, les i els joves es pregunten…Si no és ara, quan? Si no som nosaltres, qui?
Durant tot el dia, estudiants i docents van desconnectar dels seus mòbils. Van poder així gaudir conscientment del meravellós entorn cedit per l’Ajuntament de Monòver. En tot moment, la corporació municipal s’ha posat a la disposició de la comunitat educativa i ha mostrat el seu compromís amb aquesta manera d’entendre el procés d’aprenentatge i ensenyament facilitant, a més de l’espai, tota la logística necessària perquè la trobada poguera celebrar-se en les millors condicions possibles.
El dilluns 31 de març es va realitzar, per segon any consecutiu, una acció derivada del procés del Comité de Sostenibilitat del centre. Alumnat del centre, de diverses cultures arrelades en la nostra comunitat educativa, es va convertir en una biblioteca humana. L’objectiu era resoldre un dels problemes detectats en el diagnòstic del Comité: disminuir el racisme per a generar un clima de tolerància i respecte en la comunitat educativa. Per a dur a terme aquesta acció, s’han coordinat l’equip d’orientació, el grup de tutors/es de 1r d’ESO i el professorat motor del Comité.
Durant quasi tres hores, l’alumnat de 1r i 3r d’ESO, prop de 300 estudiants, va poder visitar diferents taules per a dialogar i compartir menjar tradicional elaborat pels seus companys/es i familiars. Hi havia taules organitzades per alumnat sobre diversos països llatinoamericans, europeus i de cultura magribina. En aquesta última també va participar l’Associació Islàmica. A més, aquest curs es va sumar una taula nova proposada per l’alumnat: la de migració peninsular, on estava representada Andalusia.
També es va comptar amb dues taules del poble gitano, coordinades per Fica García, mediadora intercultural de l’Associació de Promoció Gitana Arakerando, i Quintia, antiga estudiant del centre. Per segon any, va col·laborar l’Associació Monòver pel Sàhara, que, juntament amb l’alumnat sahrauí, va compartir menjar i cultura.
El grup de 4t PDC va mostrar la investigació que havia realitzat, exposant fotografies antigues vinculades a les seues famílies, que formaran part de l’exposició Rostres que fan la història.
Hi havia una taula coordinada per Lucía, educadora social de l’Ajuntament, per a desmuntar prejudicis, on es treballava amb estadístiques del poble i es confrontaven alguns discursos que preocupaven el Comité. Altres taules estaven dedicades a activitats com la lectura del còmic Odis quotidians o una tertúlia sobre què ens agrada de viure a Monòver.
Prop dels nius de les oronetes del centrę, es van situar dues taules per a treballar la diversitat ornitològica del centre, comptant amb Luis Enrique i antics estudiants que pertanyen al Grup Naturalista Heliaca. Dies abans havien fet xarrades en tots els grups assistents a les biblioteques per a sensibilitzar sobre la importància de les oronetes i el privilegi que ja estiguen ací altra vegada per a celebrar la Festa de la Primavera.
Amb la col·laboració d’ARPA Patrimoni i d’agents acompanyants del Comité, com l’Ajuntament de Monòver, s’ha construït el primer banc de pedra del projecte Tota pedra fa riba. Aquesta peça del projecte està vinculada a la restauració de l’estany i consisteix a crear un espai per a la calma i per a l’educació a cel obert (aula de natura). Ferran Díaz (tècnic de patrimoni) ha facilitat la pedra per al banc, i la mà d’obra ha estat a càrrec de José Ramón Ortega Pérez (Oscu), d’ARPA Patrimoni. La tècnica de la pedra seca està reconeguda com a Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat per la UNESCO i forma part de la tradició monovera.
L’alumnat va treballar amb un quadern que servirà per a fer una relatoria, a la qual se sumaran imatges. De moment, avancem alguns titulars dels diaris d’aprenentatge: «Conéixer cultures de primera mà», «Debatim i confrontem prejudicis», «Qui som» i «Volem repetir».
Per a replicar l’experiència a l’IES Joanot, quatre estudiants amb arrels magribines, juntament amb la coordinadora del Comité de Sostenibilitat, van formar part de l’acció com a observadores, però també com a biblioteques, compartint experiències. S’ha gravat una entrevista que formarà part del pòdcast Biblioteques Humanes Interculturals i Biodiverses, encara en elaboració.
Aquesta acció serà la que el centre portarà a la CONFINT del 17 d’abril, que tindrà lloc, per segona vegada, a l’Aula de Natura de Monòver.
L’exposició ‘Una bona exposició de merda’, realitzada pel PI Aula de Natura (1r ESO) presenta una col·lecció de bitxos fets a partir de residus no biodegradables trobats al pati combinats amb elements naturals.
Cada peça combina objectes quotidians rebutjats amb una mirada artística que vol interpel·lar a la nostra comunitat educativa perquè reflexionem sobre el consum, el reciclatge i la sostenibilitat.
Dilluns 30 de març se celebrarà una acció derivada del procés del Comité de Sostenibilitat del centre. Com el curs passat, alumnat del centre es convertirà en biblioteques humanes per a mostrar als estudiants de 1r i 3r d’ESO diverses cultures arrelades en la nostra comunitat educativa. L’objectiu, resoldre un dels problemes detectats en el diagnòstic del Comité, disminuir el racisme per a generar un clima de tolerància i respecte en la comunitat educativa. Per a realitzar aquesta acció, s’està coordinant l’equip d’orientació, el grup de tutors/as de 1r ESO i professorat motor del Comité.
També comptem amb la col·laboració d’agents acompanyants del Comité com l’Ajuntament de Monòver que està facilitant que eixe dia puguem treballar la pedra seca per fer un dels bancs de l’aula natura del pati i que facilita una de les taules per debatre sobre l’alteritat A més, el Grup Naturalista Heliaca tornarà a donar veu a les oronetes del pati que ja estan arribant. Encara estem tancant les col·laboracions amb més col·lectius del poble que s’han interessat en participar.
Aquest curs hem evolucionat una aventura, hem passat de ser centre col·laborador PLANEA (Art i Educació) al haver activat les caixes Atles de l’Aire i Futurs Transformadors, a haver sigut seleccionats com a Centre PLANEA de la Comunitat Valenciana.
Com a primer pas, presentem un projecte que arreplega el diagnòstic del Comité de Sostenibilitat i el Pla d’Acció realitzat, més accions somiades vinculades a salut biopsicosocial i ecodependència. Ser Centre PLANEA ens planteja la possibilitat que teixir accions artístiques per a la transformació. Aquest mes rebrem a Lucía Morate, artista en residència aquest curs, que ens porta una proposta per a treballar la identitat i l’antiracisme vinculada a imaginaris pendents de l’equip motor, com realitzar una senyalètica a través de la participació comunitària. A aquestes accions se suma que el departament de Biologia està treballant amb una caixa de recursos de la xarxa, FEM, que ens convida a afrontar el problema del desaprofitament i a buscar noves maneres de reconnectar-nos amb la naturalesa i els seus cicles. Aquesta experiència s’està vinculant a situacions d’aprenentatge de 1r ESO i al projecte interdisciplinari Aula de Natura.
L’equip motor de docents que s’ha animat a acompanyar aquests processos ja ha iniciat la formació en pràctiques artístiques i educació, una vivència transdisciplinar, ja que pertany a diferents departaments. El 14 de març, dos representants del centre van participar en la trobada estatal PLANEA amb artistes, docents i representants de l’administració de tots els nodes de la xarxa, Andalusia, Balears, Comunitat Valenciana, Galícia i Madrid. Aquestes experiències són llevat per a transformar ecosocialment amb la participació de la comunitat educativa.
El divendres 17 d’abril se celebrarà la segona CONFINT de la província d’Alacant a l’Aula de Natura de Monòver. Participaran 20 centres de primària i secundària de la provincia. El lema de la conferència de joves tornar a ser ‘Som Efecte Papallona’. Ecodelegades i ecodelegats compartiran experiències ecosocials transformadores que han protagonitzat en les seues comunitats educatives. En aquesta conferència es potenciarà el diàleg i apoderament de l’alumnat. Perquè davant la situació d’emergència planetària actual, les i els joves ens diuen… Si no és ara, quan? Si no som nosaltres/as Qui?
Aquesta iniciativa compta amb la col·laboració de talleristes de l’Ajuntament d’Asp, l’Ajuntament de La Nucia, l’Ajuntament de Monòver, el Centre d’Educació Ambiental de la Comunitat Valenciana, i encara està oferta a més col·laboracions. Les llavors d’aquesta trobada provenen de la Xarxa2030 promoguda per la Inspecció Educativa d’Alacant que continua donant fruits i també del col·lectiu Obrim que continua facilitant els Comités de Sostenibilitat i aquestes trobades fomentant l’ús de materials i llenguatges creatius que fomenten l’Educació per a la Justícia Global.
Divendres passat, el grup d’ecodelegats/es del centre, acompanyat de professorat, personal PAS, famílies, personal del programa Guardabosc, CEFIRE i representants de l’Ajuntament va posar en comú les propostes d’acció que havien pensat els diferents grups del centre. Es van exposar idees vinculades a totes les conclusions votades. Posteriorment, cada ecodelegat/a va triar una de les accions presentades per a dur-les a terme. El resultat és divers i transformador.
Es farà altra vegada la Festa de la Primavera, ja que els ecodelgats/es de 1r ESO van triar acompanyar les Biblioteques Humanes Interculturals i Biodiverses, una acció que es va presentar en el Congrés Internacional sobre Educació Crítica i Compromesa celebrat aquest gener a Barcelona. A més l’alumnat també es va posicionar en acompanyar la restauració de l’estany que ja ha començat amb el títol ‘tota pedra fa riba’. A més, van ser triades altres dues accions vinculades a la gestió de les emocions i la millora dels banys. Per part del professorat i les famílies continua l’acció d’Aules Responsables i Acollidores que es va encetar en gener.
Ara, després d’investigar, toca actuar. El 16 de maig tindrà lloc el quart comité en el qual s’avaluarà el Pla d’Acció Ecosocial.
Ja tenim les sis conclusions més votades dels dos blocs treballats, motxilla ecològica i salut biopsicosocial. Ara hem de dissenyar un pla d’acció (somiar la transformació). Gràcies a tota la comunitat educativa per acompanyar aquest procés. Ens veurem, amb les propostes d’accions, el dilluns 26 de gener a quinta i sexta hora, a la biblioteca del centre. Aprofitem per promoure la reducció de residus al centre. Encara portes l’esmorzar embolicat amb paper d’alumini? El millor residu és el que no es produeix. Utilitza el porta entrepans de l’AFA!
Divendres passat, el grup d’ecodelegats/es del centre, acompanyats de representants de l’Ajuntament, personal del programa Guardabosc, PAS, famílies, orientació i Luis Enrique (Grup Naturalista Heliaca) van posar en comú les conclusions del diagnòstic obtingudes en els diferents grups. Es van sumar també les investigacions realitzades per l’alumnat del Projecte Interdisciplinari de 4t ESO, del pati actiu de gestió d’emocions i reflexions de les activitats d’Emocions Companyes fetes en Atenció Educativa. Com a resultat, es van obtindre diverses conclusions per a les temàtiques triades aquest curs: salut biopsicosocial i motxilla ecològica. Ara toca votar i prioritzar algunes per a dissenyar el pla d’acció ecosocial d’aquest curs.
Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.