Amb l'entrada en vigor de la LOMCE, l'Educació Secundària Obligatòria queda dividida en dues etapes:
- Primer Cicle: 1r, 2n i 3r d'ESO. ( Amb un 1r Prurilingüe Inglés | Valenciano | Castellà)
- Segon Cicle: 4t d'ESO, amb un caràcter preparatori, bé cap a Batxillerat (si s'opta per Ensenyaments Acadèmics), bé cap a Formació Professional (si s'opta per Ensenyaments Aplicats).
L'avaluació del procés d'aprenentatge de l'alumnat d'Educació Secundària Obligatòria serà contínua, formativa i integradora.
L'alumnat promocionarà de curs quan haja superat totes les matèries cursades o tinga avaluació negativa en dues matèries com a màxim, sempre que no siguen Llengua Castellana o Llengua Valenciana i Literatura i Matemàtiques de manera simultània, i repetirà curs quan tinga avaluació negativa en tres o més matèries.
A aquest efecte, només es computaran les matèries que com a mínim els estudiants han de cursar en cadascun dels blocs. De manera excepcional, podrà autoritzar-se la promoció de l'alumnat amb avaluació negativa en tres matèries quan es donen certes condicions. Les decisions referent a això seran adoptades de manera col·legiada pel conjunt del professorat dels alumnes i alumnes, atés l'assoliment dels objectius i al grau d'adquisició de les competències corresponents.
Es podrà repetir el mateix curs una sola vegada, i dues vegades com a màxim dins de l'etapa.
En finalitzar quart de l'ESO, l'alumnat realitzarà una avaluació individualitzada per l'opció d'ensenyaments acadèmics o per la d'ensenyaments aplicats, en la qual es comprovarà l'assoliment dels objectius de l'etapa i el grau d'adquisició de les competències corresponents.
La prova d'avaluació podrà realitzar-se per qualsevol de les dues opcions, amb independència de l'opció cursada en quart curs, i fins i tot serà possible presentar-se per totes dues opcions en la mateixa ocasió. Podran presentar-se a aquesta avaluació aquells alumnes i alumnes que hagen obtingut avaluació positiva en totes les matèries, o negativa en un màxim de dues matèries sempre que no siguen simultàniament Llengua Castellana o Valenciana i Literatura i Matemàtiques És competència del Ministeri d'Educació, Cultura i Esport establir per a tot el sistema educatiu espanyol els criteris d'avaluació i les característiques generals de les proves, així com dissenyar el seu contingut per a cada convocatòria.
TÍTOL DE GRAUADO EN EDUCACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA
Per a obtindre el títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria, serà necessari obtindre una nota igual o superior a 5, tant en l'avaluació final, com en la nota mitjana obtinguda en l'etapa.
El títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria permetrà accedir als ensenyaments postobligatoris, d'acord amb els requisits que s'estableixen per a cada ensenyament.
L'alumnat que curse Educació Secundària Obligatòria i no obtinga el títol rebrà una certificació oficial en la qual constarà el nombre d'anys cursats, així com el grau d'assoliment dels objectius de l'etapa i d'adquisició de les competències corresponents.
Les Administracions educatives podran establir mesures d'atenció personalitzada dirigides a aquells alumnes i alumnes que, havent superat totes les matèries d'Educació Secundària Obligatòria, no hagen obtingut el títol per no haver superat l'avaluació final.
PRGRAMA D'ACTUACIÓ PER A la MILLORA (PMAR)
La incorporació d'un alumne a un Programa de Millora de l'Aprenentatge i del Rendiment (PMAR de 2n i 3r ESO) haurà de fer-se després d'haver esgotat altres mesures d'atenció a la diversitat de caràcter més general i l'aplicació del qual haja sigut insuficient per a aconseguir un adequat progrés de l'alumne o alumna per motius no imputables a la falta de treball i estudi.
Dins d'aquest programa s'inclou el Taller de Reforç matemàtic-cientifico-tecnològic cofinançat pel MEC dins de les actuacions Proeduca. Podran participar en aquests programes (prèvia aprovació del Consell Avaluador, Departament d'Orientació i de la Directiva) els alumnes o alumnes que hagen repetit, almenys, un curs en qualsevol etapa, i que una vegada cursat el primer curs d'Educació Secundària Obligatòria no estiguen en condicions de promocionar al segon curs, o que una vegada cursat segon curs no estiguen en condicions de promocionar a 3r d'ESO.
Aquell alumnat que, havent cursat tercer curs d'Educació Secundària Obligatòria, no es trobe en condicions de promocionar a quart curs, podran incorporar-se excepcionalment a un Programa de Millora de l'Aprenentatge i del Rendiment per a repetir tercer curs, sempre que no hagen repetit aquest curs amb anterioritat. De manera general (excepte excepcions) els Programes de Millora de l'Aprenentatge i del Rendiment tindran una duració de dos anys i que es cursaran en 2n i 3r d'ESO.
Els alumnes que finalitzen 3r de PMAR promocionaran al Programa de Reforç de 4t (PR4) si han superat tots els àmbits i matèries que integren el mateix, obtenint el títol de l'ESO (la qual cosa constarà en el seu expedient acadèmic) una vegada superada l'avaluació final de l'Educació Secundària Obligatòria (prèvia aprovació del consell avaluador de cada grup) o podent accedir a un Grau Mitjà.
S'inclouen, de la mateixa manera, en el PAM elaborat pel centre els següents instruments de millora: preparació per a la Prova d'Accés a Cicles Formatius, hores de reforç en horari vespertí per a Llengua Castellana, Matemàtiques i Inglés, PMAR de 2n ESO, 3r ESO i PR4º ESO, a més d'FP Bàsica d'Electricitat, Automoció i una FP Bàsica de 2a oportunitat dirigida als cicles de Construcció i Reformes en horari vespertí.