Informàtica


EXPERIÈNCIES D’APRENENTATGE COOPERATIU

Projecte cooperatiu 1r batx Informàtica

Dissenyar una Gimcana Digital Educativa.

/c/document_library/get_file?folderId=500024018301&name=DLFE-2076749.pdf

Al grup de primer de batxiller de l’assignatura d’informàtica hem provat un projecte per  integrar distintes metodologies: Aprenentatge Cooperatiu, Aprenentatge Basat en Projectes i Gamificació.

Objectiu: dissenyar una gimcana.

El projecte consistia en elaborar un joc educatiu, una gimcana digital, on els futurs participants aprendran història, geografia, costum, cultura, etc. de la Vall d’Uixó mentre fan un recorregut pel poble amb ajut de tecnologies i aparells digitals.

El producte final (mapes, app per a mòbils, pistes i proves, etc.) quedarà a disposició del centre per si vol ser utilitzar en alguna jornada cultural o intercanvi d’alumnes.

Procés d’aprenentatge cooperatiu.

Tant el disseny de la gimcana com el propi joc final farà ús de les TIC i el treball cooperatiu, és a dir, els alumnes a classe cooperaran per aprendre, buscar i escollir informació, dissenyar, programar, etc. i en el moment de jugar els participants també han d’aprendre i treballar de forma cooperativa i utilitzar els mòbils per a solucionar el joc.

Context: Alumnes de 1r de batxiller, assignatura optativa d’informàtica. Blocs: disseny i producció d’informació digital, programació, bloc transversal.

Temporalitat:  3 setmanes del 3r trimestre.

Grups: 20 alumnes en grups de 4 (foren 5 projectes finals)

Fases:

  • Primer els alumnes hagueren d’investigar les gimcanes, veure exemples i la possibilitat d’utilitzar les TIC com a recurs del joc (i no sols per a l’elaboració).
  • Després els alumnes cooperen per dissenyar un esborrany del projecte i distribuir les tasques.
  • Durant diverses sessions es va portant endavant la implementació de la gimcana, estudien els aspectes del poble que volen incloure, les preguntes que faran, les pistes, els llocs, etc.
  • Mentre es fan sessions en petit grups (un alumne per grup que després transmet la informació als companys) per saber nocions de geolocalització, programació en App Inventor, webs de gimcanes, creació de rutes digital, etc.
  • A més cada grup elabora una presentació per compartir amb el grup gran el seu treball.
  • Al final cada grup ha d’exposar el resultat i defendre el seu projecte.
  • El projecte més votat serà provat i jugat per la resta de la classe.

Avaluació: El professor aplica una rúbrica per avaluar el resultat i el procés. El alumnes també participen i fan coavaluació i autoavaluació.

A més es fomenta la reflexió i l’anàlisi del procés d’ensenyament-aprenentatge i es demana als alumnes que escriguen comentaris i reflexions abans, durant i al final del projecte.


CASTELLONADA 2019

El passat dimecres 13 de març es va celebrar a Castelló un altra edició de la «Castellonada» un projecte educatiu on els alumnes desenvolupen habilitats i competències personals i tecnològiques.

El nostre centre ja és la tercera edició que participa i en aquesta ocasió han anat alumnes d’informàtica de 4t d’ESO, acompanyats per les professores Eugenia Ortiz i Mª Carmen Gómez i el professor José Vte. Rebollar.

Durant tot el matí estigueren fent una gimcana per Castelló resolent diverses proves amb l’ajud dels mòbils i les xarxes socials. El resultat es pot veure a twitter i instagram si busqueu etiquetes com:

#CSada19 o #CSada19Benigaslo

Us deixem també algunes imatges de la jornada.


Festival de cine educatiu de Canàries

Alumnes del nostre institut han realitzat dos curtmetratges per al festival de cine educatiu de Canàries, Cinedfest.

El projecte ha estat dirigit per la professora d’informàtica Marisa Ortiz i ha contat amb la participació dels alumnes de 3r d’ESO que s’han fet càrrec de totes les fases de producció, des del guió a l’edició final i, per suposat, han sigut els actors i actrius protagonistes de les dues pel·lícules.

Podeu veure el resultat en la pàgina oficial del festival, en la secció de curts de secundària de la península :

www.cinedfest.com/index.php/ver-cortos/cortos-2016/category/secundaria-5

Curtmetratge La llamada

SINOPSI : Fiar-se d’algú a qui només coneix a través d’una xarxa social fa que la Laura comenci a tenir seriosos problemes.

Curtmetratge Sin Salida

SINOPSI : Sofia pateix bulling al seu centre, és una cosa que fins i tot li treu la son. Dormir-se en una classe provoca uns fets que acaben donant un gir inesperat.


Projecte aprenentatge-servei

Enguany els alumnes de 2n de batxiller de l’assignatura d’informàtica han tornat a participar en el projecte d’aprenentatge-servei que es duu a terme des de fa uns cursos amb la intenció d’aprofitar l’aprenentage i els coneixements dels alumnes per a fer quelcom útil per a la societat.

El nostre projecte en concret consisteix en simular a l’aula una empresa d’informàtica i així dissenyar App’s o pàgines web  que puguen ser d’utilitat per a altres institucions, col·legis, associacions, etc.

En aquesta ocasió la col·laboració ha sigut amb els col·legis Eleuterio Pérez i Sant Vicent. A l’Eluterio els alumnes han dissenyat App’s  per a utilitzar-les a l’aula de Comunicació i Llenguatge, concretament una agenda per a planificar el dia a dia de Maria, una de les alumnes de l’aula, una altra App per aprendre a contar històries socials i una tercera per a saber reaccionar en diverses situacions. Al col·legi Sant Vicent s’ha fet una App per a que els xiquets reconeguen les plantes del seu entorn i han dissenyat una altra App amb continguts de l¡’assignatura de musica que serà implementada el curs vinent.

Des d’ací volem agrair  a les mestres i directives dels col·legis el temps que ens dediquen i les molèsties que ens aguanten, sense la seua col·laboració no es podria dur a terme el projecte. Amb algunes d’elles, com són Dolça Moliner i Pili Gor, mestres de l’aula de Comunicació i Llenguatge del col·legi Eleuterio Pérez, s’ha creat una fructífera relació en els últims anys i els fruits són evidents,i a més a més doten d’un plus social i d’integració la tasca d’aprenentatge dels nostres alumnes.

Ací podeu veure unes fotos dels alumnes de l’IES que han fet les aplicacions mòbils junt a algunes de les mestres col·laboradores.

La primera és del col·legi Eleuterio Pérez amb la mestra Dolçá Moliner i els alumnes de l’aula CIL. Les aplicacions que apareixen en les tabletes han sigut fetes per Marc Navarro, Carlos Mollar i Pablo Familiar.

En aquesta segona veiem a la mestra del col·legi Sant Vicent, Fina Forner, i al professor del Benigasló José Vte. Rebollar junt als alumnes que han dissenyat les aplicacions de plantes i música: Alejandro Barrachina, Laura Carreras, José Peirats i Pedro Nieves. Pablo i Carlos també ens acompanyaren en aquesta ocasió.

No volem passar l’ocasió d’anomemar i compartir el mèrit del treball amb els alumnes del curs passat Iván Esteve i, sobre tot, Miguel Matey, que van dissenyar i treballar en l’aplicació que ha servit de base per als projectes d’enguany.

Si voleu també podeu llegir un article en el bloc Fent camí, de l’aula CiL del col·legi Eleuterio Pérez on expliquen un poc més en què ha consistit aquest treball:

cileleuterio.blogspot.com.es/2016/05/noves-apps-creades-per-els-alumnes-del.html


Ús de les TIC en l’aprenentatge

Cada vegada és més habitual veure alumnes fent ús de les noves tecnologies com a eines de suport en les activitats d’aprenentatge. Ja fa temps que els ordinadors i projectors són recursos emprats pel professorat en la seua docència i treball, però els nous dispositius mòbils com ara els ordenadors portàtils, les tabletes i els telèfons mòbils han afegit altres utilitats i recursos i són eines molt útils per a l’aprenentatge dels alumnes.

Al nostre IES s’usen en diverses matèries i de diverses formes: per a calcular, com a diccionari, per a buscar informació, per consultar mapes, etc.  Sense oblidar les àrees pròpies de les tecnologies i la informàtica, on a més d’usar-los aprenen també a programar-los.

Així els alumnes veuen que Internet i els mòbils són alguna cosa més enllà del WhatsApp i Facebook. Aprendre a fer un bon ús d’aquestes ferramentes és part de l’educació que volem transmetre’ls.