UNA BREU HISTÒRIA DE L’IES DR. FAUSTÍ BARBERÀ D’ALAQUÀS

L’actual comunitat educativa, establida entorn de l’IES Dr. Faustí Barberà, va nàixer en 1977. En aquells anys d’incipient democràcia a Espanya, el llavors Institut d’Ensenyança Mitjana d’Alaquàs va ser el primer centre d’estes característiques en esta part de la comarca. Potser a causa d’eixe caràcter pioner, sempre s’ha destacat per anar incorporant de forma avançada les millores educatives. Pioner en l’experimentació de la Reforma Educativa, que més tard desembocaria en la LOGSE, també ho va ser, molt abans de que els programes de diversificació s’instal·laren com quelcom habitual en el nostre sistema educatiu, en programes dedicats a alumnat amb necessitats educatives especials. En este terreny destacaríem els programes d’integració d’alumnes amb deficiències sensorials.

Amb la implantació de la LOGSE/LOE el centre va passar a denominar-se Institut d’Ensenyança Secundària i Batxillerat d’Alaquàs. Durant el curs 1997-98 i una bona part del 1998-99 el centre va patir una ampliació i remodelació que ho va deixar amb l’aspecte que té ara. Aprofitant l’entrega del nou centre a l’abril de 1999, i segons una decisió del claustre de professors, protegint la iniciativa del professor Rafael Latorre, el centre pren el nom de “IES Dr. Faustí Barberà”, com a homenatge a la destacada personalitat d’eixe il·lustre fill d’Alaquàs.

En 1987  l'institut va guanyar el seu primer premi com a centre, el premi del VIII Concurs Escolar d'Experiències Escolars de Santillana.

En 1990  es va organitzar la primera setmana cultural, de la que fins a l'actualitat s'han programat XXII edicions. Amb la programació següent:

El teatre i els curts han segut activitats habitualment desenvolupades en l'IES DR. Faustí Barberà.

Un fotograma d’una obra de teatre de 1992, en l’antic gimnàs de l’Institut, hui saló d’actes.

Entrevista a la directora, Francisca Morella, En 1994.

Al final d'eixe mateix curs, En 1995,  es graduaria la primera promoció ESO, on l'institut havia sigut pioner en la seua implantació amb les REM (Reforma de les Ensenyances Mitges) .

En 2002, es va celebrar el 25 aniversari de l’Institut, dedicant l’any, al Doctor Faustí Barberà, que dóna nom al nostre centre.

En 2014 L’Ajuntament d’Alaquàs va cedir a l’Institut Faustí Barberá la placa escultòrica creada en 1926 en homenatge al Doctor Faustí Barberà Martí i que fins ara ha sigut ubicada en el carrer d’Alaquàs que porta el seu nom .

L’alcaldessa d’Alaquàs, Elvira García , va firmar recentment un conveni amb la directora del centre educatiu , Francisca Morellà Alapont, amb l’objectiu que el centre reservarà un espai digne per a la col·locació d’esta placa commemorativa.

Esta placa escultòrica va ser creada per l’artista Eleuterio Estellés Granell per a un acte commemoratiu en honor al doctor Baberà , metge, erudit i polític valencià , a més de personatge il·lustre d’Alaquàs. Des de la seua creació ha sigut ubicada en el carrer Dr. Barberá fins que fóra recentment restaurada pel seu estat de conservació.

La restauració ha sigut subvencionada per la Diputació de València.

En l’actualitat el centre compta amb un claustre de professors pròxim als 70 professionals, qualificats i experimentats en l’ensenyança i educació de jóvens entre 12 i 18 anys, la labor del qual ha sigut referendada al llarg dels anys amb milers d’alumnes graduats, universitaris, llicenciats i enginyers que han aconseguit la seua inserció en el món laboral amb les màximes garanties d’èxit.

Els estudis que impartim són de Educació Secundària Obligatòria, Batxillerat, Formació Professional Bàsica, Formació professional de Grau Mitjà i de Grau Superior.