L’exposició “Vinyetes Migrants. Comics, migració i memòria” ha seguit el seu recòrregut per les comarques valencianes, amb el suport d’ajuntaments i institucions com la Universitat de València, amb molt bona acollida del públic i els centres educatius. Comissariada per David F. de Arriba i Liliana Marín de Mas, l’exposició recòrre la història de les migracions contemporànies a Espanya, partint de la Guerra Civil fins al present. Més enllà dels continguts expositius, la mostra ha servit com a marc per a la realització de tallers sobre la història de les migracions, per les que ha passat centenars d’alumnes en les tres poblacions on ha estat exposada. A La Vall d’uixò l’exposició s’inaugurà el dijous 25 de gener al Palau de Vivel, … Llegir més
Diàriament als centres educatius s’escolten acudits i expressions carregades d’estereotips sobre migrants i persones racialitzades, quan no directament eslogans propis de discursos d’odi. Amb aquest taller volem encetar la reflexió entre l’alumnat sobre la manera en que frases i actituds que poden semblar bromes poden servir de justificació a l’odi. La piràmide de l’odi representa de manera gràfica com es poden instal·lar els discursos d’odi en la societat, partint de la base dels estereotips i els prejudicis, visibles en bromes i acudits fins arribar a situacions de violència i vandalisme i en el nivell extrem, el del genocidi. Està organitzada en nivells d’actituds i comportaments que es van fent més complexos des de la base a la part superior. Com en la … Llegir més
Un fanzine és una publicació temàtica realitzada per persones aficionades, generalment sobre temes culturals. Tanmateix, adaptem el format d’un fanzine per tal que l’alumnat agrupe de forma lliure els continguts dels tallers realitzats durant la visita a l’Escola de la Mar: Informació sobre els vaixells de rescat humanitari i el port, així com de les organitzacions que hi participen i l’escenari on es desenvolupa el rescat. Tot sempre atenent el que entenem com una necessitat bàsica, la defensa dels drets humans i a la llibertat de moviment de les persones. L’alumnat disposa d’un full amb un mapa de la Mediterrània, a més d’adhesius, colors, etc. D’acord amb les instruccions hauran de distribuir els continguts proposats. El resultat final es plasma … Llegir més
Donar a conèixer les causes, característiques i particularitats de les migracions forçoses és imprescindible per entendre els fenomens migratoris en l’actualitat. Per a fer-ho, cal conéixer les històries de vida de les persones que han passat aquest trànsit. D’aquesta manera, s’incideix de forma crítica en la vulneració dels Drets Humans i les polítiques migratòries de la Unió Europea. Es tracta d’un joc sobre mòbil o tauleta amb elements físics i virtuals que explica els processos migratoris actuals. L’alumnat adopta el rol d’una persona migrant que ha d’emprendre la travessia cap a Europa. Per parelles, haurà d’anar prenent decisions i resolent els problemes que es troben pel camí. Els itineraris que marca el joc estan basats en històries de vida reals, amb els quals es … Llegir més
El còmic s’ha demostrat com un instrument idoni per a tractar temes socials o històrics, amb una forta capacitat per a induir-nos a la reflexió. Les vinyetes són les protagonistes d’un recorregut de la història recent de l’Estat espanyol, des de la postguerra passant per la dictadura franquista a l’actualitat. A través dels còmics, es mostra d’una manera transversal i diversa l’evolució de la nostra societat en relació amb els fluxos migratoris. Aquest taller sols s’oferta com a complement a l’exposició que anem a tindre itinerant per diferents ciutats valencianes, cal estar atent a l’anunci de noves dates d’exposició! A través de la història de les migracions del segle XX en l’Estat espanyol fins a l’actualitat, s’analitza com aquesta ha … Llegir més
Descripció Es tracta d’un taller teòrico–pràctic basat en l’informe Sense Tòpics de CEAR i la Unió de Periodistes: https://sensetopics.org/ca/. Es demana a l’alumnat a que utilitzen els seus mòbils per tal d’analitzar les noticies proposades. En una primera part s’explicaran els conceptes clau i es donaran pautes per descobrir fake news i continguts manipulats. Posteriorment l’alumnat, en grups de 2/3 alumnes analitzarà algunes noticies i revisarà quins d’eixos continguts ens han de fer «alçar la bandera» d’alarma. L’activitat finalitzà amb una posada en comú. Vincle amb les assignatures Valencià: Llengua i Literatura Projectes interdisciplinaris Educació en Valors Ètics i Cívics Tutoria Recomanat per a 3r ESO 4t ESO Batxillerat Cicles formatius de grau bàsic, mitjà i superior Reserva