La Generalitat Valenciana, a través de la Direcció General d’Infraestructures Educatives, proporciona diferents aplicacions i eines informàtiques, des d’un correu electrònic nominatiu fins a l’aplicació de gestió educativa ITACA. Amb l’objectiu de facilitar l’accés dels docents de nova incorporació a estes eines s’ha redactat el següent document: Plataformes TIC per al personal en centres educatius i esperem que, com a coordinador o coordinadora TIC del centre, et resulte d’utilitat per a assessorar els nous docents.
En esta unitat mostrarem una visió general de totes estes eines.
1.
L’alumnat, els docents i el personal no docent dels centres educatius de la Generalitat Valenciana disposen d’una Identitat Digital que facilita l’accés a l’entorn digital de la comunitat educativa. A continuació, destaquem alguns dels servicis als quals es pot accedir a través de l’autenticació amb esta Identitat Digital:
- Xarxa Wifi corporativa del centre (en fase d’implantació)
- Oficina Virtual del Docent OVIDOC
- Plataforma de gestió educativa ITACA
- Plataforma e-learning Aules (en desenvolupament)
- El sistema de gestió de continguts PortalEdu
- Plataforma de treball col·laboratiu TEAMS
- Dispositius informàtics del centre
- Espai en el núvol OneDrive i SharePoint
- Eines d’Office365 en el núvol
Esta Identitat Digital, d’ara en avant ID, va associada a una contrasenya inicial i a una clau de recuperació que poden ser consultades seguint les instruccions de les guies:
- Identitat Digital per a: Docents, No Docents, Alumnat i Centre
- Identitat Digital per a centres ISEACV
La contrasenya es pot:
- recuperar en https://acces.edu.gva.es/sso/ad/ad.forgot.xhtml
- canviar en https://acces.edu.gva.es/sso/ad/ad.change.xhtml
La nova contrasenya ha de complir els requisits següents:
- Longitud mínima de 8 caràcters
- Inclou com a mínim una majúscula, una minúscula i un número
Pots consultar la Identitat Digital de qualsevol docent a través de la guia de persones proporcionada per la Generalitat Valenciana. Esta eina brinda informació detallada sobre l’àmbit laboral de tots els funcionaris públics.
2.
La Identitat Digital permet autenticar-se en el compte de correu electrònic personal corporativa. El gestor de correu és Outlook desenvolupat per Microsoft.
Característiques tècniques
- Quota d’emmagatzematge: 50 GB
- Límit de longitud de l’assumpte: 255 caràcters
- Límit de grandària de missatge: 150 MB
- Límit de dades adjuntes: 250 dades adjuntes
- Límit de la grandària d’un arxiu de dades adjunt: 150MB
- Nombre màxim de destinataris per missatge: 500
Més informació sobre característiques tècniques ací.
Manuals i guies sobre l’ús del correu:
- Accés al correu @edu.gva.es
- Bones pràctiques en l’ús del correu electrònic
- Carpetes compartides i regles de correu electrònic
- Actualització dels membres per a la llibreta del docent
- Reportar una incidència del correu
Videotutoriales sobre l’ús del correu:
- Accedir a Office 365
- Ús bàsic del correu
- Canviar i/o recuperar la contrasenya
- Carpeta i regla de correu
- Llista de contactes: Crear-la i enviar un correu
- Compartir una carpeta en el correu
- Reportar una incidència sobre el Correu al gvaSAI
Bústies compartides del centre
S’han creat una sèrie de bústies de correu compartits per a ús exclusiu de cada centre educatiu. Les bústies compartides s’usen quan diversos usuaris necessiten tindre accés a la mateixa bústia. Les persones que tinguen accés a la bústia compartida poden contestar els missatges que arriben de dues maneres: des de la seua adreça personal o des de la pròpia direcció de la bústia compartida.
Bústies compartides del centre | Funció |
[codi_centre]@edu.gva.es | Correu principal del centre |
[codi_centre].secretaria@edu.gva.es | Gestió administrativa del centre |
[codi_centre].ctic@edu.gva.es | Coordinació TIC |
[codi_centre].info@edu.gva.es | Consultes d’informació sobre el centre |
[codi_centre].projectes@edu.gva.es | Gestió de projectes (Erasmus, etc.) |
[codi_centre].fct@edu.gva.es | Gestió de la Formació en Centres de Treball |
La Identitat Digital del centre té unes característiques especials, per este motiu,no és convenient que les seues credencials siguen compartides entre persones externes a l’equip directiu atés que a la bústia de la Identitat Digital de Centre arriben tots els comunicats oficials de la Conselleria d’Educació, Universitats i Ocupació.
Cal utilitzar la IdCal utilitzar la Identitat Digital del centre per a accedir a la resta de les bústies compartides creades per a cada centre educatiu i, des d’esta Identitat Digital afegir a les persones que han de gestionar les bústies.
En cap cas l’ID del centre substituirà l’ID de persones individuals o càrrecs directius.
Normativa
L’ús del correu corporatiu de la Generalitat (GVA) ve regulat per l’ORDRE 19/2013, de 3 de desembre, de la Conselleria d’Hisenda i Administració Pública, per la qual s’estableix les normes sobre l’ús segur de mitjans tecnològics en l’Administració de la Generalitat.
En l’article 21. Correu electrònic corporatiu, es recull el següent:
- Els comptes creats en els servidors de l’Administració de la Generalitat tenen com a objectiu l’intercanvi de missatges propis de l’exercici professional. Queda prohibit el seu ús amb finalitats comercials, financers o personals.
- No estan permesos els enviaments massius, i seran rebutjats els missatges si el nombre màxim de destinataris és superior al límit establit per l’òrgan amb competències en matèria de tecnologies de la informació.
- No s’ha d’utilitzar el correu per a anunciar l’aparició de nous virus, amenaces, etc.
- Queda totalment prohibit suplantar la identitat d’una persona a través del correu electrònic.
- No es permet l’ús de comptes de correu diferents dels proporcionats per l’Administració de la Generalitat dins de la GVA, excepte autorització expressa de l’òrgan amb competències en matèria de tecnologies de la informació.
- A causa de l’increment i la contínua aparició de nous virus, són eliminats automàticament els missatges amb annexos susceptibles d’execució.
- Es limitarà la grandària màxima dels fitxers adjunts i s’assignarà als usuaris una grandària màxima de bústia, dins d’uns límits raonables.
Calendari
El calendari d’Outlook ofereix la possibilitat de crear cites, programar esdeveniments i coordinar reunions de manera eficient. A més, brinda l’opció de compartir calendaris, facilitant la col·laboració en entorns grupals.
En alguns casos, es disposen de calendaris que no estan vinculats a un individu en particular; més aviat, són propietat d’un grup específic. Els integrants d’este grup tenen accés al calendari, però aquest accés es revoca automàticament si abandonen el grup. Esta funcionalitat promou una gestió organitzada i col·laborativa del temps, optimitzant la coordinació d’activitats en equips.
3.
Des de Conselleria s’han creat equips per a la gestió del centre en l’aplicació Teams de Microsoft. Estos equips compten amb propietaris i membres clarament definits. Els propietaris tenen la capacitat d’establir el nivell de col·laboració permés per als membres; per exemple, tenen la facultat de decidir si els membres poden editar o només veure els arxius que es publiquen en un canal de l’equip o que s’emmagatzemen en cadascuna de les carpetes que es creen en l’equip. Estos equips ofereixen, entre altres, els següents serveis:
- Missatgeria
- Telèfon i videotelefonada personal o grupal
- Calendari
- Emmagatzematge en el núvol (OneDrive o SharePoint)
- Sistemes de gestió del centre o sistemes de gestió de l’aprenentatge
Els equips per a la gestió del centre són:
- Claustre
- Documentar
- Equip Directiu
Els equips porten associat un espai d’emmagatzematge en el núvol gestionat amb SharePoint. Es pot accedir als documents emmagatzemats des del SharePoint de l’equip o directament des de la pestanya arxius en cada canal de l’equip.
Algun d’estos equips tenen associat un correu electrònic com és el cas de l’equip Claustre. Si pertanys a este equip, tindràs en l’aplicació Outlook el grup de correu de l’equip.
L’equip Equip Directiu és per a facilitar el treball col·laboratiu de les persones que formen l’equip directiu del centre ino és visible per a la resta de docents.
En l’equip Claustre són propietaris els membres de l’equip directiu i membres la resta de docents del centre. En este equip no fa falta afegir als docents que s’incorporen o eliminar als que deixen de formar part del claustre ja que esta tasca es realitza de manera automàtica gràcies a la sincronització amb ITACA.
Inicialment, l’equip de Documentació només és accessible per a la ID del centre, però es poden agregar altres persones a este equip. És l’únic equip que possibilita la generació d’enllaços públics per als arxius emmagatzemats en les seues carpetes. Per motius de seguretat, els altres equips no permeten obtindre enllaços públics, encara que sí que permeten enllaços visibles per a docents, alumnes i personal no docent amb identitat digital.
Per a més informació es poden consultar els següents videotutoriales:
Els docents també poden tindre en l’aplicació Teams equips per a la gestió de l’aprenentatge. Estos equips s’expliquen en el tema programari i portals.
4.
Per a facilitar la gestió de la documentació, Conselleria ofereix un servei d’emmagatzematge en línia basat en el núvol de Microsoft en dues modalitats:
- Espai personal amb OneDrive
- Espai col·laboratiu amb SharePoint
OneDrive s’un servei d’emmagatzematge personal en el núvol. Permet crear carpetes per a organitzar la documentació i emmagatzemar en elles arxius personals, com a documents, presentacions, fotos o vídeos. Els arxius en OneDrive són privats llevat que els compartisques con altres usuaris.
D’altra banda, SharePoint s’utilitza per a facilitar la col·laboració entre els membres d’un equip. Esta plataforma de col·laboració permet als usuaris treballar de manera conjunta en documents des de diverses ubicacions. Els documents emmagatzemats estan directament vinculats a un equip de treball, la qual cosa implica que, en cas que un membre deixe l’equip, perdrà l’accés a aquests documents. De manera inversa, quan un nou membre s’incorpora a l’equip, adquireix accés a tots els documents associats a eixe grup. En l’actualitat, la creació i gestió d’equips es realitza a través de Conselleria, utilitzant l’aplicació Teams de Microsoft que està sincronitzada amb ITACA.
5.
ITACA, Innovació Tecnològica Administrativa de Centres i Alumnat, és un sistema d’informació centralitzat que connecta a tots els membres que formen part del sistema educatiu valencià. Actualment està totalment implantat en tots els centres públics i concertats que impartixen els ensenyaments d’Infantil, Primària, ESO, Batxillerat, les diferents modalitats d’FP, EOI, ensenyaments de Règim Especial, FPA i Educació Especial.
Cada usuari té un perfil que determina el nivell d’accés, així com la capacitat per a crear, eliminar o rectificar dades en el sistema. ITACA ha desenvolupat diferents aplicacions web entre els quals destaquem les següents:
- Web Família. És la web des de la qual els pares o els tutors legals podran consultar informació acadèmica relativa als seus fills o tutelats. Disponible també en App.
- El mòdul per a docents. És un mòdul per mitjà del qual els docents poden introduir notes, amb la possibilitat d’incloure també les faltes, retards, incidències a l’aula i enviar avisos als pares dels alumnes. Està connectada amb Web Família
- ITACA3. Esta nova plataforma web consta de seccions en les quals apareixeran els mòduls disponibles segons el perfil de l’usuari. Les seccions són:
- Gestió de centre,
- Gestió docent,
- Tràmits i servicis.
- ITACA1. Esta plataforma està en procés de migració a ITACA3 i requerix per al seu accés una instal·lació específica a la qual es pot accedir des de l’escriptori d’ITACA3. Un dels mòduls que encara no han sigut migrats és el mòdul de comptabilitat.
6.
L’Oficina Virtual del Docent (OVIDOC) és una plataforma per a els funcionaris en actiu que hagen ocupat un lloc alguna vegada en un centre públic. Ofereix informació relacionada amb l’Expedient Docent Electrònic Normalitzat (EDEN) de cada docent, a més d’oferir altres serveis, com són, la realització de diversos tràmits que l’afecten o comunicar-se amb l’administració en relació amb la informació mostrada en els diferents apartats d’OVIDOC.
Es pot accedir a OVIDOC a través de Ovidoc (gva.es) o també a través de CEICD – Accés (gva.es)
La identificació pot ser:
- Usuari i contrasenya d’ITACA
- Identitat Digital
- Certificat Digital o Cl@ve
La pantalla inicial és la següent:
Dins de cada icona, el docent pot accedir a la seua informació que consta en els sistemes de la Conselleria d’Educació, Universitats i Ocupació:
- Informació general:
- Informació relacionada amb el seu treball
- Publicacions oficials
- Dades personals:
- Dades personals
- Dades de contacte (domicili, telèfons) així com la seua edició en cas necessari
- Dades d’identitat digital
- Historial administratiu:
- Serveis prestats, situació administrativa, destinacions
- Òrgans unipersonals de govern
- Reconeixement de sexennis i triennis
- Descàrrega del full de serveis (no disponible encara per a tots els col·lectius)
- Historial acadèmic:
- Capacitacions lingüístiques, títols
- Altres dades de l’Expedient Docent Electrònic Normalitzat (EDEN)
- Formació:
- Oferta de cursos en el CEFIRE i en altres entitats
- Activitats de formació i millora reconegudes
- Formació no reconeguda
- Crèdits reconeguts per al sexenni actual
- Retribucions:
- Descàrrega de nòmina
- Consulta del % de retenció de l’IRPF
- Consulta d’IBAN
- Descàrrega de certificats de retenció de l’IRPF i de MUFACE
- Tràmits:
- PIALP
- Sol·licitud de Compatibilitat
- Concurs de trasllats
- Selecció i nomenament de directors
També, relacionada amb la informació mostrada, el docent té la possibilitat de comunicar-se amb la Conselleria d’Educació per a la realització d’incidències o sol·licituds sobre les dades mostrades, sent així mateix aquesta comunicació completament telemàtica per totes dues parts, sense necessitat per part del docent d’haver de desplaçar-se per a la seua tramitació.
OVIDOC és una plataforma en contínua actualització per a millorar el servei oferit al docent, per la qual cosa anirà oferint nous serveis i funcionalitats. A més, a mesura que es vaja alimentant l’Expedient Docent Electrònic Normalitzat (EDEN) dels docents amb nova informació, anirà apareixent aquesta en els diferents apartats.
EDEN i OVIDOC estan regulats per la ORDRE 5/2021, de 12 de febrer, de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport, per la qual es regulen el contingut, ús i accés a l’expedient docent electrònic normalitzat (EDEN), al servei del sistema públic educatiu de la Generalitat (DOGV núm. 9022 del 17/2/2021).
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Creative Commons de
Reconeixement-CompartirIgual 4.0 Internacional
Creat a partir d’una obra disponible a https://portal.edu.gva.es/ctic/