Context escolar

INTRODUCCIÓ

Aquest PEC pretén ser una eina per a  la gestió, organització i funcionament del centre. Ha de ser coherent amb la realitat del centre i la seua comunitat educativa. Fruit del diàleg i consens entre les diverses posicions dels estaments que la formen.

Fonamentalment pretenem explicar qui som, quins objectius tenim i com ens organitzem per a definir amb claritat el nostre projecte educatiu.

1. CONTEXT ESCOLAR

1.1.  Context extraescolar

El Col·legi Públic “L’Arenal” de Xàbia  comprèn els nivells educatius d’Educació Infantil (6 unitats) i Educació Primària (12 unitats). A més disposa d’una aula de Comunicació i Llenguatge d’Educació Especial (CiL).

Xàbia és una localitat situada en la comarca de la Marina Alta. És un poble costaner on l’activitat econòmica predominant és la de serveis i construcció per tractar-se d’una zona predominantment turística. I també són aquests dos sectors de treball els predominants en les famílies del centre.

La densitat de població de la localitat és variable. Com a zona turística rep una gran quantitat de turistes els mesos d’estiu augmentant considerablement la densitat en aquesta època de l’any.

L’oferta cultural de la localitat és prou completa, amb zones esportives, zones de joc, la Casa de la Cultura, la biblioteca, sala d’exposicions, etc…Encara que el problema principal és que totes aquestes instal·lacions es troben a més de tres quilòmetres de la zona L’Arenal. Zona en què es troba el col·legi donant el nom al mateix.

Un estudi realitzat en el centre basant-nos en les famílies del mateix  revela que  més del 60 % de l’alumnat és estranger i el 40% és espanyol. L’alt percentatge de població immigrant basa la seua activitat econòmica en l’àrea de serveis a causa de la importància del turisme en la localitat.

Per tot l’anterior a pesar de ser una localitat enclavada en una zona de predomini lingüístic valencià, la condició lingüística de la localitat és majoritàriament castellana.

Les raons d’aquesta situació són les següents:

El percentatge de població procedent d’altres comunitats o de l’estranger és, aproximadament, del 90%.

Un 31% dels pares i de la mares diuen entendre el valencià, però a l’hora de comunicar-se amb els seus fills, utilitzen el castellà o una altra llengua. Aquesta situació queda demostrada amb el fet que un 60% dels xiquets i xiquetes del centre són estrangers.

Donada aquesta situació en què el valencià s’està perdent com a llengua vehicular de comunicació, es fa necessari aprofundir en la normalització d’aquesta llengua.

2.2.El Centre

Es tracta d’un col·legi públic d’Educació Infantil i Educació Primària, finançat per la Conselleria de Cultura, Educació i Esports.

El centre està situat en la platja de l’Arenal, rodejat de carrers molt transitats i en la Zona turística de Xàbia. Afrontant amb zones residencials com El Muntanyar, Cala Blanca, El Tossalet,…

El centre disposa de 19 unitats distribuïdes de la manera següent:

6 d’Educació Infantil

12 de Primària

1 E.E (CiL)

Hi ha un total de 32 mestres (11 tutores/as de primària, 6 tutores d’infantil, 2 de reforç d’Ed. Infantil, 1 de Pedag. Terapèutica,  d’ Audició i llenguatge, 1 de Compensatòria, 1/2 de PASE, 2 d’Educació Física, 1 de Música, 2 d’Anglés,  1 de  Religió.

A banda per a l’atenció de l’aula CiL:

1 Pedag. Terapèutica

1 Audició i LLenguatge.

1 Educadora.

1 Orientadora.

Les dependències del centre queden distribuïdes de la manera següent:

Planta Baixa:

Que compta amb:

5 despatxos: Direcció, Secretària, Direcció d’estudis, Psicopedagoga i  Consergeria. Tots ells disposen de telèfon, fax i internet.

Una dependència dedicada a l’AMPA.

6 Aules: es tracta de les aules d’Infantil.

Menjador i cuina.

Altres dependències: 3 aules per a desdoble d’Educació Infantil, Biblioteca (amb mitjans audiovisuals), Sala de Mestres, serveis de mestres i magatzem per a utensilis de neteja.

Dependències d’Educació Física: gimnàs, pista de Galotxa, despatx, magatzem, serveis i dutxes.

Primer Pis:

7 aules: 6 aules de primària i un aula CiL.

Dependències: aula de Música, aula de PT, aula de Logopèdia, aula de compensatòria, laboratori i habitació amb utensilis de neteja.

3 Lavabos.

Segon Pis:

6 aules: aules de primària.

Dependències: aula d’Informàtica, aula de compensatòria i habitació per als utensilis de neteja.

3 Lavabos.

Patis:

Pati de Primària: s’utilitza com el lloc per a impartir l’àrea d’Educació Física.

Pati d’Educació Infantil: reservat exclusivament per als alumnes d’aquest cicle.

Personal no docent:

1 Conserge i  4 dones per a la neteja.

Una Educadora.

Una orientadora a temps parcial.

El centre té actualment prop de 441 alumnes, encara que evidentment a causa de les contínues baixes i noves incorporacions varia constantment. D’aquests alumnes aproximadament el 60% són estrangers i el 40% és espanyol. Els programes d’educació bilingüe  que s’apliquen en aquest centre són:

D’infantil a 2n

PPEC ( Programa Plurilingüe d’Educació en Castellà).

PPEV ( Programa Plurilingüe d’Educació en Valencià).

De 3r Primària a 6è de primària

PIP ( Programa Incorporació Progressiva).

PEV ( Programa d’Educació en Valencià).

L’horari que segueixen els alumnes del centre és el següent:

Matins: de 9 h. A 12,30 h.

Vesprades: de 15: 00 h.  A 16:30 h.

Setembre i juny: de 9 h. A 13 h.