L’emplaçament del col·legi Concepción Arenal és conseqüència del creixement del barri que, en aquella època de finals de segle XIX i principis del segle XX, era conegut amb el nom de Barri de Mislata. En eixe creixement van tindre un paper destacat dues vies de comunicació: la primera, inaugurada l’any 1889, va ser la del tramvia a vapor d’Onda al Grau de Castelló, conegut popularment per “La Panderola”; la segona, a partir de 1928, va ser la nova carretera Nacional 340, que creuava tot el poble pels actuals carrers de l’Avinguda de Castelló, Joan Baptista Llorens, Vicente Sanchiz, Sant Manuel i Avinguda d’Itàlia. El primer projecte de construcció d’un col·legi en la zona sud-oest de Vila-real data de l’any 1922 i va ser obra de l’arquitecte municipal José Gimeno Almela, qui, en el seu projecte, dèia: “Si la sencillez y la economía deben ser el principio de la educación de los escolares, nada más lógico que el edificio y lugar donde hayan de aprendrelo reúna esas condiciones. Además, por las condiciones del país pocos esfuerzos hay que llevar a cabo para defender al escolar de las inclemencias del tiempo. (…) No se necesitan más que ligeras construcciones, (…) grandes patios o jardines, donde el niño esté en contacto con la naturaleza y se acostumbre a admirarla y respetarla. Por consiguiente, un pabellón de refugio y umbrículos naturales o artificiales y unos retretes separados constituirán nuestra escuela”. Aquest projecte es va concretar l’any 1924 en un pavelló de tres aules. Les obres es van iniciar l’any 1925 i es van acabar el 7 d’abril de 1926, però només es van construir dues de les tres aules previstes.

Font: Arxiu Facebook Grup Vila-real

A finals de 1932 es van adjudicar les obres per ampliar la construcció, que va estar acabada en novembre de l’any següent. A partir d’aquesta ampliació, l’escola comptava amb dotze aules, museu, biblioteques, dues sales de treballs, sala de reconeixement mèdic, dutxes i casa per al conserge. Al principi, l’escola no tenia nom propi i era coneguda com “Escola del carrer José Fabra”. Per això, en la sessió ordinària de l’Ajuntament, celebrada el dia 18 de març de 1933 es va prendre el següent acord: “A propuesta del Sr. Pascual Agulleiro se acordó que al grupo escolar de la calle de José Fabra frente al cuartel de la Guardia Civil se le dé el nombre de Doña Concepción Arenal“. Aleshores era alcalde del nostre poble En Manuel Usó Jarque, el qual va proposar que les biblioteques, les sales de treball i el museu s’utilitzaren també per a “formar a la población mayoritaria de labradores y obreros” del barri. Van passar els anys i l’escola es va quedar xicoteta per acollir a tota la població infantil que necessitava ser escolaritzada. Per això, en gener de 1967, el senyor José Ferrer Ripollés, alcalde de la ciutat, va sol·licitar al Ministeri d’Educació la construcció d’un grup escolar de 18 aules. A finals de l’any 1968 l’escola estava construïda, amb el seu pati i les seues voreres exteriors. Les classes van començar el curs 1968-69 i el nou col·legi va ser beneït i inaugurat el dia 17 de febrer de 1969. Aproximadament deu anys més tard, el Ministeri d’Educació va construir un nou edifici per a Educació Infantil. L’obra va ser adjudicada a l’empresa constructora el 14 de juliol de 1978 i va estar acabada en abril de l’any següent. El seu cost va ser de 5.749.022 pessetes, però l’Ajuntament va haver de completar les instal·lacions de llums, tanques,… La nova escola va entrar en funcionament el curs 1979-80, sent alcalde el senyor Samuel Garrido. Durant la primera dècada del segle XXI s’han portat a terme algunes obres que feia anys que la comunitat educativa venia reclamant: enderrocament del vell transformador de la llum que estava junt al pati d’E. Infantil i eixamplament d’aquest pati; enderrocament de la caseta de la bàscula de camions que estava dins del pati d’E. Primària i realització de distintes millores en aquest edifici (renovació de finestres i persianes, millora de la instal·lació elèctrica i instal·lació de la calefacció). A més, s’han eliminat les barreres arquitectòniques de l’entrada dels dos edificis i s’ha dotat d’ascensor l’edifici d’E. Primària. Finalment, entre els anys 2010 i 2012, s’han portat a terme noves actuacions que han millorat més encara les infraestructures del Centre. D’una banda, l’Ajuntament ha procedit a pintar l’edifici d’E. Primària, per dins i per fora, el Menjador i les parets dels patis. De l’altra, la Conselleria d’Educació ha renovat totalment les instal·lacions per a l’alumnat d’E. Infantil, que ara compta amb sis aules amb serveis incorporats, aula d’usos múltiples, aules per a grups reduïts, cuina i menjador. Al llarg de tots aquests anys una gran quantitat de xiquetes i xiquets, i també molts i moltes mestres, han passat per aquestes aules, convivint i esforçant-se per ensenyar i aprendre. Actualment, en el curs 2021-22 el Centre té 11 grups d’alumnes: 4 d’Educació Infantil i 7 d’Educació Primària i té matriculats al voltant de 240 xiquets i xiquetes.

Per al pròxim curs 2022-23 s’ha aprovat la modificació d’horari a jornada continuada. El nostre Centre se suma al CEIP Pintor Gimeno Barón i ja serem 4 centres el pròxim curs amb esta organització de la jornada escolar (CEIP Pintor Gimeno Barón, CEIP Concepción Arenal, CEIP José Soriano Ramos i CEIP Pascual Nácher).