Estratègies metodològiques

El curs 2017/18 vàrem encetar un procés de transformació educativa amb l’objectiu de dotar d’identitat metodológica el nostre centre. Pensàrem que era el moment de superar unes maneres d’ensenyar excessivament transmissives, rutinàries i repetitives que havien fomentat un aprenentatge superficial de coneixements que dificultava la seua transferència a la vida real.

És per això que el nostre centre aposta per incorporar estratègies educatives que fomenten un aprenentatge vivencial. I això ens caracteritza per treballar d’una manera molt concreta i significativa.

Célestin Freinet va plasmar a l’escola una pedagogia moderna i popular que considera que els aprenentatges s’efectuen a partir de les pròpies experiències, de la manipulació de la realitat que poden realitzar els xiquets/es, de l’expressió de les seues vivències, de l’organització d’un context (d’un ambient) en el qual l’alumnat puga formular i expressar les seues experiències. Les tècniques de Freinet constitueixen una varietat d’activitats que estimulen el tanteig experimental, la lliure expressió infantil, la cooperació i la recerca de l’entorn. Estan pensats sobre la base funcional de la comunicació.

Pel que fa a les mesures metodològiques, fem ús de les Tertúlies Literàries Dialògiques, Els Grups Interactius, L’Assemblea dialògica, l’Aprenentatge Basat en Projectes i l’Aprenentatge Servei perquè  permet a l’alumnat créixer, descobrir i aprendre a través de l’exploració, manipulació, experimentació i creació amb els seus iguals. Des d’aquest enfocament, es proposa bàsicament  la generació de coneixement comprensiu i pensament crític.

Actuacions d’èxit

En les àrees lingüístiques desenvolupem actuacions d’èxit com la tertúlia dialògica literària i l’assemblea dialògica. Aquestes intervencions innovadores suposen un ensenyament entre iguals que té el repte de satisfer la manca de cultura dialògica en les aules, aconseguir l’autonomia dels infants,  respectar al torn de paraula, la diversitat de cultures i la Inclusió a les aules.

GRUPS INTERACTIUS (G.I) és una actuació educativa d’èxit identificada per la Comunitat Científica Internacional, com una de les organitzacions de l’aula que promou més aprenentatge entre l’alumnat i una millora de la convivència.

Quan organitzem l’aula en G.I , s’agrupa a l’alumnat de manera heterogènia. Es proposen varies activitats. Aquestes activitats estan mediades per una persona adulta, voluntariat de la comunitat (familiars, exalumn@s, practic@nts, etc) que entren a formar part de l’aula. La diversitat en les interaccions a través d’un diàleg igualitari, suposa un potencial per a l’acceleració del’aprenentatge de tot l’alumnat, i la millora de la convivència.

Programa d’educació emocional a través de la música.