Centre Digital Col·laboratiu

Des del passat 3 de març de 2022 en que vam rebre en el nostre centre la resolució de la Secretària Autonòmica d’Educació i Formació Professional de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport som Centre Digital Col·laboratiu.

Formem part dels primers 431 centres sostinguts amb fons públics de la Comunitat Valenciana a començar-ho (en la Comunitat hi ha més de 2000 centres públics), la qual cosa ens fa ser pioners en aquest programa, al qual s’adheriran tots els centres públics abans de 2026.

Aquest model és una de les actuacions clau del Pla Estratègic de Transformació Digital de l’Administració de la Generalitat (GENDigital2025), dins de l’eix “Educació Digital” i persegueix vertebrar un conjunt d’accions que possibiliten la transformació del model educatiu valencià, dotant a la comunitat de les eines tecnològiques necessàries per a l’adaptació de les persones a aquest canvi de paradigma digital.

Què és el Centre Digital Col·laboratiu?

El Centre Digital Col·laboratiu (CDC) se sustenta en una sèrie de pilars tecnològics, amb possibilitats d’integració entre si i capaces de suportar centenars de milers d’usuaris a diferents nivells: centre, professorat i alumnat. Entre altres, inclou les següents plataformes:

Platatormas del Centre Digital Col·laboratiu
  • La pàgina web del centre educatiu, PortalEDU (aquesta en la qual us trobeu), desenvolupada sobre l’eina WordPress de programari lliure.
  • La plataforma Web Família, programari propietat de la Generalitat, com a eina de comunicació entre els centres o docents amb les famílies o l’alumnat.
  • La plataforma Aules, entorn virtual d’aprenentatge (EVA) de la Generalitat, desenvolupada sobre l’eina Moodle de programari lliure.
  • El sistema operatiu LliureX, programari lliure, que continuarà sent el preferent per als centres educatius públics de la GVA.
  • La plataforma Office 365 de Microsoft controlada per la GVA, que complementa a les anteriors, i que potencia l’ús de les TIC en els centres educatius, proporcionant comptes de correu electrònic i fomentant el treball col·laboratiu tant a nivell de centre com entre professorat i alumnat.
  • Instal·lació de xarxa Wifi del programa Escoles Connectades.

Totes aquestes ferramentes estan interconnectades mitjançant la IDENTITAT DIGITAL de la qual disposen tot l’alumnat (correu @alu.edu.gva.es) i professorat i personal del centre (correu @edu.gva.es), us deixem en aquest enllaç les instruccions per tal de poder consultar-la.

Quins beneficis té ser Centre Digital Col·laboratiu?

Des de un Centre Digital Col·laboratiu (CDC) es pretén:

• Augmentar les capacitats TIC de l’alumnat afavorint l’alfabetització digital des d’edats primerenques.
  • Millorar les destreses del professorat.
  • Fomentar l’ús d’eines col·laboratives.
  • Reforçar la millora de les infraestructures TIC dels centres mitjançant l’ampliació de la banda connexió, el subministrament de dispositius mòbils (tauletes i portàtils) per a la creació d’aules mòbils i la creació d’aules digitals interactives.

El CDC aporta eines digitals per a:

• Millorar la gestió i la coordinació dels centres educatius.
  • Millorar les comunicacions dins i fora del centre.
  • Potenciar el treball col·laboratiu del claustre i dels equips didàctics.
  • Ajudar a gestionar les classes.

Entre els principis del CDC destaquen el màxim respecte i preservació de l’adequada protecció del menor, la Igualtat d’oportunitats, la Inclusió educativa de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu, la protecció de dades i la promoció del treball col·laboratiu anteposant-lo a l’individualisme.

Quines són les característiques principals del CDC:
  • Disposar d’un entorn de treball per centre i un altre col·laboratiu únic per a tota la Comunitat Educativa Valenciana.
  • Una única plataforma amb control de dades i ús.
  • Gestió des de la base de dades de la GVA d’identitats i de grups MS Teams.
  • Un correu electrònic com a part de la identitat digital del personal docent, no docent (@edu.gva.es) i de l’alumnat (@alu.edu.gva.es) als efectes educatius, sense haver d’utilitzar comptes personals.
  • Quadern de notes docent, documents en el núvol, compartir experiències i recursos digitals, intranet amb accés restringit.

Si voleu més informació, podeu consultar els enllaços que us hem facilitat en aquesta pàgina, així com la pàgina web del GVAit3du.