PROJECTE ALPHYL

Durant la infància, el joc i l'activitat física (AF) són indicadors clau d'estils de vida actius i saludables, que poden tindre lloc en una varietat d'entorns, incloent-hi l'educatiu, social i urbà. L'etapa de la infància, compresa entre els 5 i els 12 anys, és crucial per a fomentar un desenvolupament saludable, i la pràctica de l'AF exercix un paper fonamental en este procés. No obstant això, el percentatge d'alumnat que complix amb les recomanacions de realitzar almenys 60 minuts de AFMV diària és baix.

Durant l'horari escolar, l'AF pot millorar la concentració, el comportament, la funció cognitiva i el rendiment acadèmic de l'alumnat. No obstant això, en l'Educació Primària (EP), l'horari escolar sovint es convertix en el període del dia menys actiu i més sedentari, la qual cosa està associat amb efectes perjudicials en conductes prosocials, la condició física i la salut.

Les classes físicament actives són lliçons acadèmiques que incorporen AF durant les activitats d'ensenyança-aprenentatge d'àrees distintes a EF, sense reduir el temps dedicat a impartir els continguts propis d'estes assignatures. Estudis previs han demostrat la seua utilitat per a incrementar no sols els nivells d'AF durant les classes escolars, sinó també indicadors acadèmics com el temps dedicat a les tasques de classe i el rendiment acadèmic general. Al no disminuir el temps educatiu, les classes físicament actives integren el moviment amb els continguts específics de les assignatures, proporcionant així una experiència d'aprenentatge més completa i efectiva.

El Curs 22-23, l'escola va ser partícip de la investigació relaitzada per la Universitat de València denominada "Projecte Alphyl", el qual va investigar com realitzar activitats físicament actives a l'aula pot millorar tant el comportament de l'alumnat com l'adquisició de coneixements. L'últim informe PISA ha ressaltat la necessitat de transformar el procés d'ensenyança-aprenentatge de les matemàtiques a causa dels baixos resultats obtinguts en la nostra comunitat. La integració de classes físicament actives en el treball de matemàtiques té el potencial de millorar significativament els resultats acadèmics de l'alumnat, com el demostren diversos estudis científics, com “Norris et al. (2020). Physically active lessons in schools and their impact on physical activity, educational, health and cognition outcomes: a systematic review and meta-analysis" o l'article “Centres educatius promotors d'activitat física: estratègies basades en l'evidència científica de VVAA. Els resultats obtinguts amb el grup de cinquè de primària en l'àrea de matemàtiques van ser molt prometedors, la qual cosa va recolzar l'eficàcia d'este enfocament en el nostre context.

Així doncs, el curs 23-24 l'escola va decidir participar en la convocatòria per a projectes d'innovació de la Conselleria d'Educació per sol.licitar subvenció i poder implementar les classes físicament actives en totes les aules de primària, el projecte va ser aprovat per a ser implementat en dos cursos acadèmics: 23-24, 24-25.

 

 

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies