SETMANA MULTICULTURAL CFPA DE TORRENT

El CFPA de Torrent ha celebrat la Setmana de la Multiculturalitat, la qual ha sigut valorada com de rotund èxit, reflectint el compromís de la comunitat educativa per a promoure la interculturalitat i la convivència en un entorn divers. La iniciativa sorgeix com a resposta a la creixent diversitat en el nostre alumnat, compost per estudiants de 41 nacionalitats diferents, representant el 30% de la matrícula total.

La relació entre la interculturalitat i la cultura de pau ha sigut l’eix central de les nostres activitats. Reconeixem que la convivència pacífica entre diverses cultures és essencial per a l’enriquiment mutu i la construcció d’una societat cohesionada.

Durant la setmana, es van dur a terme diverses activitats amb l’objectiu de fomentar la integració i el diàleg cultural. Destaquem la jornada gastronòmica del 29 de gener, on estudiants de diferents nacionalitats i nacionals van compartir plats tradicionals, enriquint així l’experiència culinària de la comunitat educativa. Els tallers d’idiomes previs a la jornada van resultar en un llibre de receptes, disponible per a tots mitjançant un codi QR.

El segon dia va comptar amb la col·laboració de l’ONG Dóna’m la Mà, dedicada a la igualtat de drets per a migrants. L’esdeveniment va incloure una taula redona sobre els desafiaments de la migració i actuacions culturals de països hispanoamericans.

El tercer dia, el taller de percussió africana va submergir a la comunitat educativa en la riquesa cultural d’Àfrica, explorant ritmes tradicionals i la figura dels griots, narradors de contes i històries africanes de tradicció oral. L’experiència va fomentar la concentració, creativitat i treball en equip.

La setmana va culminar amb la brillant actuació de Aldo Méndez, narrador cubà, qui va compartir històries reals entremesclades amb enginy i fantasia. La seua intervenció va destacar valors humans, la imaginació, l’amor i el respecte als drets humans i de les persones migrants. La seua sàtira cap al neoliberalisme i els dirigents de tot arreu va ressonar amb l’audiència diversa.

El compromís de l’alumnat de la CFPA de Torrent durant la setmana de la multiculturalitat no es va limitar a esdeveniments externs; també es van involucrar en activitats dins de l’aula. Des de la creació de cartells turístics per a promoure els seus països fins a la realització d’exposicions de pintures que exploren la multiculturalitat, passant per la denúncia de conflictes a través de cartells i vídeos, els estudiants van demostrar una participació activa i positiva. A més, es van dur a terme entrevistes a aquells que han experimentat la migració, proporcionant una plataforma per a expressar opinions sobre temes crucials com migració i xenofòbia.

La resposta positiva de convidats, participants i assistents ha deixat clar que iniciatives com aquesta són essencials per a fomentar la convivència pacífica i la celebració de la diversitat cultural en l’àmbit educatiu. Molts van expressar el seu desig que aquests esdeveniments continuen en el pròxim curs escolar, consolidant-se com una tradició que promou la comprensió i l’harmonia en la comunitat educativa.