PROA+: Programa de cooperació territorial per a l’orientació, avanç i enriquiment educatiu

Des del CEFIRE de Torrent estem acompanyant als centres que el curs passat s’acolliren a la convocatòria del programa estatal PROA+.

Què és PROA+?

Aquest programa respon a la necessitat de millorar l’èxit escolar i garantir la permanència de l’alumnat en centres en els quals es concentre un percentatge elevat de joves en clara situació de vulnerabilitat socioeducativa.

Té una duració de tres cursos: 21/22, 22/23 i 23/24.

Està finançat pel Ministeri d’Educació i Formació Professional i per la Unió Europea en el marc del Mecanisme de Recuperació, Transformació i Resiliència.

Quins centres van poder acollir-se?

Centres de titularitat de la Generalitat Valenciana que imparteixen alguna o algunes de les etapes de segon cicle d’Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i/o Batxillerat que reuneixen els requisits que s’indiquen a continuació:

1. Acceptació del professorat del claustre en la participació en el programa, amb un mínim del 60 %.

2. Complir amb almenys un dels següents requisits:

a) Tindre un percentatge mínim del 30 % de l’alumnat vulnerable.

b) Ser centres rurals, situats en zones amb alta dispersió de la població o deprimides socialment, econòmicament o culturalment.

El programa contempla un catàleg d’actuacions (activitats palanca), en relació amb l’impuls de les competències docents i orientadores necessàries, amb l’impuls a la implicació i a la col·laboració de les famílies i de l’entorn comunitari.

Estes actuacions han de servir per a canviar la cultura del centre a través de la generació d’expectatives positives per a tot l’alumnat, encetar processos d’ensenyament-aprenentatge que generen satisfacció en tots els actors implicats, i potenciar un clima inclusiu en el centre, tot això, de manera gradual i sostenible, per a encaminar-ho cap a l’èxit escolar de tot l’alumnat, que constitueix el seu objectiu últim.

Què són les activitats palanca?
S’entén per activitat palanca aquella iniciativa que implementa un centre d’educació per dinamitzar un procés de transformació global.

Com organitzen els centres el procés de canvi?

Amb la redacció d’un Pla Estratègic de Millora (PEM), en el que es fa primerament un anàlisi profund del centre, allò comporta un anàlisi DAFO (debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats), del qual eixiran uns objectius a treballar a través d’un Pla d’Activitats Palanca (PAP).

Podeu consular tota la informació del programa i les seues novetats a la pàgina oficial:

Bibliografia relacionada (biblioteca CEFIRE Torrent):

Alarcón Orozco, Elena. Gestión del trabajo cooperativo en el aula. Prámide, 2021

Martín Murga, Mar. El trabajo por proyectos: una vía para el aprendizaje activo. Santillana, 2018

Alba Pastor, Alba. Diseño Universal para el Aprendizaje. Morata, 2016

Martín, E.; Onrubia, J. Orientación educativa. Procesos de innovación y mejora de la enseñanza. Graó, 2011

Huguet i Comelles, Teresa. Aprendre junts a l’aula. Una proposta inclusiva. Graó, 2006

Centelles Pastor, Jaume. La biblioteca, el cor de l’escola. — 2ª ed . — Barcelona. Associació de Mestres Rosa Sensat, 2006.

Mekis, Constanza, Anwandter, C. Bibliotecas escolares para el siglo XXI : desarrollo de comunidades de lectura. — Madrid. Narcea, 2019.

Roig Pagès, M., Juan, A. Com cocrear nous usos de la biblioteca escolar? Guia pràctica per dissenyar projectes senzills i concrets que facin avançar la biblioteca i la millora educativa del vostre centre. — 1ª ed . — Barcelona. Fundació Jaume Bofill, 2018.

Cassany, Daniel. Laboratori lector : per entendre la lectura. — 1ª ed . — Barcelona. Anagrama, 2018.

Zayas, Felipe. La competencia lectora según PISA : reflexiones y orientaciones didácticas : 10 ideas clave. — 1ª ed . — Barcelona : Graó, 2012.

Análisis de enfoques, metodologías y herramientas didácticas para la comprensión lectora / Elena del Pilar Jiménez-Pérez, María Isabel de Vicente-Yagüe Jara (eds.) . — Madrid : Síntesis, 2018.

Bustos, Ángel. ¿Cómo evitar el fracaso escolar? : estrategias de solución. — 1ª ed . — Vilafranca del Penedés (Barcelona) : Erasmus , 2011

García Gracia, Maribel. Absentismo y abandono escolar : la persistencia de una problemática escolar y social. — Madrid : Síntesis , D.L. 2013

Sandoval Prieto, F., Cermeño González, N., García Nieto, F. Triunfar en la escuela : Guía para afrontar el fracaso escolar. Orientaciones para padres y profesores. — 1ª ed. — Madrid : La Esfera de los Libros, 2010.

Innovación y práctica educativa : experiencias con buenos resultados / Javier Moreno Aparisi, Empar Barranco Ureña (Coordinadores) . — Valencia : Nau Llibres, 2011.

Oferta formativa de la xarxa CEFIRE relacionada amb PROA+:

– Formació semipresencial 22TO88IN013 – Passos per al disseny d’un projecte d’Aprenentatge Servei

– Curs a distància 23XA63IN004 – Lideratge positiu i intel·ligència emocional

– Curs a distància 23EX02EA001 – Coaching i lideratge en l’àmbit educatiu

– Curs a distància 23IN99IN013 – DUA-A. Accessibilitat en els aprenentatges: eines per a l’organització de la resposta inclusiva. 4a edició

– Curs a distància 23TO99IP002 – Caminant cap a la inclusió: La programació Multinivell i el Disseny Universal d’Aprenentatge

– Curs a distància 23IN99IN016 – ABC de la inclusió. 5ª edició

– Taller 23SP99IN001 – Aules Transformadores. Codocència per a la inclusió en espais innovadors d’aprenentatge

– Taller 22SP99IN004 – Codocència per a la inclusió a l’Aula del Futur

– Taller 22EL99IN056 – Codocència: principis bàsics, estratègies organitzatives i bones pràctiques d’aula

– Curs a distància 23IN99IN021 – Flipped Classroom a l’aula inclusiva. 4a edició

– Curs a distància 23XA66EA007 – Aprenentatge cooperatiu i aprenentatge per projectes