Es regula en el Decret 72/2012 de 21 de maig d'organització de l'orientació educativa i professional.
L'orientació educativa i professional s'estructura en quatre tipus d'intervenció:
1. Acció tutorial i orientació educativa acadèmica i professional (a través de la docència i la tutoria).
2. Els equips d'orientació educativa dels CEIP i els CEE, i els departaments d'orientació educativa i professional dels IES.
3. Les agrupacions d'orientació de zona (interconnecten als equips i departaments d'orientació).
4. Les unitats especialitzades d'orientació (UEO) (suport als centres, als equips i departaments d'orientació i a les agrupacions d'orientació de zona). Mapa de demarcacions territorials.
En el decret esmentat estan recollides les funcions, personal i característiques de cadascun dels tipus.
Podeu trobar un vídeo explicatiu del nou model d'orientació en el següent enllaç.
En la Resolució 2 d'agost de 2021 s'estableix l'organització i procediment d'intervenció de les UEO i el procediment d'activació dels centres d'educació especial com a centre de recursos.
Àmbits d'especialització de les UEO i unitat de referència:
- Convivència i conducta (UEO d'Alacant)
- Igualtat i diversitat (UEO de València)
- Trastorn de l'espectre autista (UEO de València)
- Discapacitats sensorials: auditives i visuals (UEO d'Elx)
- Discapacitat motriu (UEO de Castellló de la Plana)
- Discapacitat intel·lectual (UEO de Xàtiva)
- Altes capacitats intel·lectuals (UEO de Xàtiva)
- Dificultats específiques d'aprenentatge i trastorn per dèficit d'atenció i hiperactivitat (UEO de Dènia)
Tota aquesta informació la podeu trobar en la pàgina d'inclusió educativa de la Generalitat Valenciana en l'apartat d'Orientació, on es van actualitzant els continguts periòdicament.