TRANSVERSALIA. Quin art per a quina escola? Exploracions transversals de l’art i l’escola

Inscripcions ACÍ

Existeix un ampli consens sobre la importància de l’educació artística en els processos formatius de la infància i l’adolescència i des de fa anys es reivindica amb força la necessitat de promoure el seu desenvolupament i facilitar una major implementació en els plans educatius. No obstant això després d’eixe consens es desenvolupen pràctiques educatives de molt diferent naturalesa que, igual que succeeix amb les pràctiques artístiques, configuren una amalgama heterogènia i dispar de maneres de fer guiades tant pel desenvolupament expressiu com per l’adquisició d’habilitats instrumentals o el perfeccionament de tècniques disciplinares.

La co-existència de tots aquests paradigmes és clau i enriqueix el desenvolupament de projectes artístics a l’escola però és necessari posar èmfasi en el fet que les pràctiques artístiques contemporànies són fonamentalment pràctiques d’activació del pensament contemporani que es formulen des de preguntes i plantejaments que interroguen la nostra manera d’estar en el món i s’exploren a través d’eines, instruments i formats híbrids.

Des d’aquesta posició l’educació artística es desplaça del seu marc expressiu, instrumental i disciplinar que la vincula a determinades matèries i moments educatius i es converteix en fluid que permea a l’escola entesa com a epicentre de la vida social i cultural de la infància i l’adolescència.

A través d’un recorregut per diferents projectes artístics i educatius analitzarem per què són rellevants les pràctiques artístiques contemporànies per a l’escola i com poden ser activadores potencials de processos de pensament crític que combinen sabers, instruments i metodologies des d’un enfocament transdisciplinar.

OBJECTIUS//

• Continuar explorant la línia formativa TRANSVERSALIA de l’àrea d’arts plàstiques, visuals i audiovisuals del CEFIRE artisticoexpressiu, en col·laboració amb el Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV)
  • Establir connexions entre les pràctiques artístiques i el desenvolupament curricular
  • Explorar els vincles entre les pràctiques artístiques i els desafiaments contemporanis
  • Conéixer estratègies i metodologies de creació artística susceptibles de ser adaptades al context escolar
  • Dissenyar i dur a terme experiències educatives basades en el pensament artístic contemporani

ENTORN DE TREBALL

El curs es desenvoluparà entre el 12 de febrer i el 22 d’abril de 2024. Es treballarà a partir de la plataforma AULES i es realitzaran 3 sessions Teams:

• Dilluns 12 de febrer de 18 h a 20 h
  • Dilluns 11 de març de 18 h a 20 h
  • Dilluns 22 d’abril de 18 h a 20 h

CRITERIS DE CERTIFICACIÓ

Per a poder certificar el professorat haurà de:

1. Assistir a un mínim de 2 de les 3 sessions Teams (es gravaran i es pujaran a AULES).
  2. Realitzar i superar el projecte final proposat vinculat a una de les temàtiques proposades a AULES
  3. Participar en el fòrum del mòdul de AULES vinculat a la temàtica seleccionada per al projecte (realitzar almenys una entrada).

PROFESSORAT

Clara Boj és artista, investigadora cultural i docent a la Universitat Politècnica de València. Desenvolupa el seu treball en la confluència de sabers i pràctiques tant de la creació artística com de l’educació i la gestió cultural. En l’àmbit artístic treballa des de l’any 2000 juntament amb l’artista Diego Díaz, amb qui ha desenvolupat una extensa producció que explora les relacions entre art i tecnologia. Des de l’àmbit universitari dirigeix el projecte d’investigació artística “Reset: Mar Menor. Laboratorio de imaginarios para un paisaje en crisis”, i impulsa, juntament amb el Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, el màster PERMEA, Programa Experimental en Mediació i Educació a través de l’Art, que va començar la seua marxa en 2018 i que participa com a node mediador en PLANEA. Red de Arte y Escuela.

Betisa Ojanguren és co-fundadora de Bitartean (col·lectiu que treballa en l’àmbit de l’educació artística i la mediació cultural a Navarra). Màster en Educació Artística: un enfocament construccionista per la UB. Llicenciada en Humanitats seguint la branca de Gestió Cultural en la UNAV. Ha treballat com a educadora en el Museu Jorge Oteiza i el Artium, Museu d’art contemporani del País Basc. Ha sigut codirectora del Centre d’Art Contemporani de Huarte. És professora associada d’educació artística en la UPNA i responsable d’educació i Mediació en el Centre d’Art Contemporani de Huarte.