IMAGINAR UN FUTUR, PINTAR UNA PARET. Recursos creatius per a l’experimentació amb la pintura mural.

Inscripcions ACÍ

OBJECTIUS//

• Generar una narrativa de futurs possibles que siga comunitària i dialogant a més de creativa.
  • Incidir en processos de legitimació de les visions i opinions dels integrants d’un grup, destacant aquestes com a rellevants, necessàries i possibles.
  • Facilitar i comprendre processos de presa de poder i responsabilitat.
  • Emfatitzar en la capacitat de diàleg i cooperació d’i entre els integrants d’un grup divers.
  • Destacar la urgència d’integrar processos creatius i poètics com a eina de diàleg i creació de possibilitats en un grup divers.
  • Empoderar el paper de la poesia com a eina de futur i possibilitat.
  • Subratllar la rellevància del joc com a eina a diversos nivells creatius, educatius i de creixement.

CONTINGUTS//

Aquest projecte formatiu s’activa a partir d’una caixa de recursos creatius per a educació secundària dissenyada per Escif al voltant de la pintura mural per a la Red PLANEA: arte y escuela.

IMAGINAR UN FUTUR, PINTAR UNA PARET compila un arxiu d’exercicis i propostes per a pensar el futur des del context escolar utilitzant com a eina la pintura mural en totes les seues fases: des de la gènesi de la idea primària, la preparació, l’execució i la reflexió posterior.

En un moment d’incertesa on diferents crisis a nivell global se solapen, els mitjans audiovisuals mainstream ens ofereixen contínuament relats distòpics generant una sensació generalitzada de descoratjament i ansietat que en una certa forma paralitza l’acció.
Aquest projecte pretén activar amb els estudiants mecanismes de pensament creatiu per a fabular futurs possibles i desitjables com una manera de caminar cap a la seua materialització, des de la responsabilitat creativa i poètica.

A través del joc i mitjançant una estructura d’accions oberta i permeable el projecte ofereix les eines per a desenvolupar un itinerari creatiu i de pensament a través de la pintura mural i acompanya als docents en el seu desenvolupament i la seua concreció en el context del seu centre educatiu.

MATERIAL DIDÀCTIC//

La caixa de recursos inclou:
Guia didàctica que explica el contingut de la caixa i el concepte general de la mateixa
Fitxes d’exercicis específics dividides en quatre seccions principals
Fitxes amb textos de suport que poden utilitzar-se en qualsevol fase del projecte
Materials per a la realització dels exercicis: un diccionari, 2 pales de ping-pong, una campana, pinzells, retoladors, pintura témpera, guixos de colors, brotxes, pintura paret, un bloc de parets.

PROJECTE FORMATIU//

• DISSABTE 23 DE SETEMBRE DE 2023 (10 h-14 h): trobada inicial presencial en el Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC, València).
  • DIVENDRES 3 DE NOVEMBRE DE 2023, 2 DE FEBRER I 26 D’ABRIL DE 2024 (de 16 h a 18 h): 3 sessions de formació en línia (Teams) de 2 hores de duració amb Escif. Acompanyament remot per part del creador.
  • DISSABTE 25 DE MAIG DE 2024 (10 h-14 h): trobada final presencial amb la comunitat docent participant en els tres projectes impulsats per la Red PLANEA en el curs 2023/24. Aquesta tindrà lloc en el Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC, València).
  • Seguiment per part de la Red PLANEA després de la finalització de les formacions, tant en el curs 2023/24 com en futurs anys.

OBSERVACIONS//

Se seleccionaran 15 centres de secundària per ordre d’inscripció a través del/la docent que s’inscriga en aquesta convocatòria. Es donarà prioritat als centres de titularitat pública per tractar-se d’una col·laboració amb el CMCV-Consorci de Museus de la Comunitat i PLANEA: Red de arte y escuela. Se seleccionaran almenys tres centres de cada província de la Comunitat Valenciana.

És recomanable (encara que no obligatori) formar equip per a implementar el projecte. El/la docent inscrit/a i admés/a tindrà fins al 20 de setembre, 23:59 h, per a conformar el grup multidisciplinari de professorat participant (nom i cognoms, DNI, correu electrònic) en la formació i comunicar-lo al CEFIRE artisticoexpressiu a través del correu electrònic: 12400792.plasticavisual@edu.gva.es

Per a poder rebre la caixa de recursos en el centre s’haurà de presentar un projecte planificat en el qual s’indique com s’aplicarà la proposta al llarg del curs. En la primera sessió de formació del dia 23 de setembre (CCCC, València) es donaran les pautes per a la seua elaboració i tindreu fins al 6 d’octubre (inclòs) per a lliurar-lo a través de la plataforma AULES. Posteriorment, s’enviaran les caixes als centres educatius corresponents.

Aquesta caixa de recursos arriba a l’aula per a quedar-se i ser activada. En cas que, per diferents motius, aquestes no siguen empleades ha de retornar-se a la Red PLANEA la totalitat dels materials.

L’assistència a les sessions presencials i en línia és obligatòria.

Tots els participants obtindran la mateixa certificació de 30 hores.