Projecte d’Innovació i Inclusió Educativa sobre Escoles Cuineres “Cuinar-T i cuidar-T”.
Els cursos 2024-25 i 2025-26 serem escola cuinera, ja que desenvoluparem el Projecte d’Innovació i Inclusió Educativa “Cuinar-T i cuidar-T”.
En la primera sessió del projecte d’escoles cuineres hem començat xafant raïm per extraure el most i bollint cúrcuma, espinacs i remolatxa per a fer tint natural. Amb aquests tints pintarem uns davantals de cotó per als tallers de cuina.
“Raïm d’agost, pel setembre most”.




A la segona sessió del projecte el nostre alumnat ha fet pa, a partir de la recepta donada!



En la tercera sessió del projecte i aprofitant la festivitat del 9 d’octubre hem fet massapà…



A la quarta sessió del projecte hem elaborat farina de garrofa, que pròximament aprofitarem per a elaborar alguna recepta. Abans de moldre havíem de rentar, torrar i trencar les garrofes i separar el garrofí. A més a més, i com ja comença a fer frescoreta, ens hem fet una tisana calenteta de poliol i altres herbes aromàtiques del nostre entorn. També hem omplit uns saquets d’olors i els hem cosit. Per acabar, hem llegit i representat el conte “El caragol i l’herbeta de poliol”.




En la cinquena sessió del projecte de cuina, en Beniatjar hem elaborat amb la participació i ajuda d’una mare i a partir de la farina de garrofa de la sessió anterior, una crema natural de garrofes, avellanes i dàtils per compte de sucre que ens ha encisat a tots i totes. En Otos, aprofitant que estem en temporada d’olives, hem fet coca d’olives. A més de gaudir d’aquesta recepta tradicional, ens ha servit per aprendre una mica més sobre els productes locals i la importància de menjar aliments segons el moment de l’any.


En la sisena sessió i aprofitant la celebració de halloween, a Otos hem preparat Xocorassa, amb una base de carabassa que hem treballat com a fruit de la tardor, mesclat amb xocolate pur 100%. A Beniatjar, amb ajuda d’una mare, hem fet boletes de carabassa i coco. Ha estat una manera divertida i cuinera de celebrar aquesta festivitat!


A la setena sessió hem elaborat una macedònia de fruites amb mandarina, magrana, caqui i poma. És una opció deliciosa, refrescant i plena de color, perfecta per aprofitar les fruites de temporada de la tardor i l’hivern. Aquesta combinació no només aporta varietat de sabors, sinó també una gran quantitat de vitamines i antioxidants.



En la huitena sessió del projecte de cuina a l’aulari d’Otos, relacionat amb la lectura del Gnom i les pomes, hem elaborat una compota de poma, una mena de confitura amb fruita trossejada i bollida. A l’aulari de Beniatjar vam rebre la visita d’una mare que ens va ensenyar a fer unes trufes sanes i molt energètiques. Portaven xoxolate pur, ametla molta, crema de cacauet, dàtils, coco i fruita deshidratada. Que fàcils d’elaborar i que delicioses!




En l’última sessió d’aquest trimestre, a l’aulari de Beniatjar aprofitant que el dia de la festa de la tardor vam agafar esclata-sangs de la serra, amb alls tendres i cama-roges del nostre hort vam elaborar coques de fira. També teniem uns quants fruits de la tardor prou desconeguts, els codonys, i vam aprofitar per fer un codonyat alternatiu al tradicional, amb panela i agar-agar (una alga gelificant). A l’aulari d’Otos vam fer galetes de Nadal, tot un clàssic de la cuina nadalenca, fetes amb sucre moreno, farina i mantega. Són senzilles de preparar, delicioses i perfectes per decorar-les amb creativitat.





Comencem el segon trimestre aprofitant el taller d’herbes mengívoles que hem realitzat. Amb les herbes recollides, a l’aulari de Beniatjar hem fet arepes de verdures amb ajuda d’una família i a Otos entre tots i totes hem cuinat saquets de verdures amb pasta fil.lo.




En l’onzena sessió del projecte de cuina i aprofitant el dia de Sant Valentí, amb ajuda de Tere i Rafaela hem elaborat magdalenes amb molt d’amor!


Hui el pare de Júlia i Ayún de l’aulari de Beniatjar ens ha ensenyat a fer “gyozas” o crestes japoneses amb diferents tipus de verdures i tofu. A l’aulari d’Otos ha vingut la uela de Jana i ens ha ajudat a fer coca de sal. Moltes gràcies, estava espectacular!






En la tretzena sessió del projecte de cuina, a l’aulari de Beniatjar hem fet rosquilles de llavoretes de xia, lli, pipes de gira-sol i de carabassa. A l’aulari d’Otos amb ajuda d’Araceli, mare de Cesc, vàrem elaborar Torrades de Santa Teresa. Estava tot espectacular!




En la darrera sessió del projecte de cuina a l’aulari d’Otos amb la participació de Mariví, mare de Candela, hem elaborat rosquilletes amb pipes i llavors de xia. L’alumnat ha participat activament en el procés i els han agradat molt.




En la quinzena sessió del projecte Marisa i Josep, mare i pare de Neus, ens van delectar amb palets de formatge i orenga per a tothom. Patri, mare de Nora i Andrea, ens va cuinar una recepta de coca de verdures. Quin plaer!


Aquesta setmana ha vingut Carmina, mare de Laia, que ens ha fet una recepta de coca de xocolate espectacular. També ha estat amb nosaltres Victor, pare d’Isona, que ens ha ajudat a cuinar unes pizzes que van encisar a l’alumnat!


En la dessetena sessió del projecte de cuina ens va visitar Tania, mare de Naia, que ens va delectar amb l’elaboració d’unes gelatines de fruites espectaculars. I per altra banda Belen, mare de Ferran, ens va cuinar uns mossets de carlota i coco per a xuplar-se els dits!


Per tancar aquest curs el nostre projecte de cuina, ens va visitar Lluna, germana de Blanca, que ens va preparar unes galetes de taronja super bones… Moltes gràcies per la teua col.laboració!


Projecte d’innovació de biblioteques escolars “Biblioinnova’t”.
Aquest projecte té com a finalitat concedir assignacions econòmiques als centres educatius públics i d’aquesta manera donar suport a la dinamització de les biblioteques escolars i el foment de la lectura. La inversió de la dotació va destinada a l’adquisició de recursos materials per a l’adequació dels espais, l’execució de pràctiques i activitats que fomenten la lectura, la dinamització cultural del centre i l’adquisició de fons bibliogràfics.
Otos





Beniatjar




Projecte de ceràmica (Aprenentatge Basat en Serveis)
Projecte del fang i participació al III Biennal d’Art Jove en ceràmica Evarist Navarro.


Projecte Cent d’Estellés (1924-2024)



Projecte de la llana i les fibres naturals.
Dins del projecte de la llana i les fibres naturals, l’alumnat de primària de l’aulari de Beniatjar han realitzat un atrapasomnis amb fil de cotó, fusta i elements decoratius. En aquesta activitat han treballat la motricitat fina, la creativitat i les figures geomètriques planes a través de les fibres naturals. Han quedat molt bonics!

Projecte APS
L’aprenentatge per servei és una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat en el qual els participants es formen treballant sobre necessitats reals de l’entorn amb l’objectiu de millorar-lo. L’aprenentatge servei és, doncs, un projecte educatiu amb utilitat social. L’aprenentatge millora el servei a la comunitat, perquè aquest guanya en qualitat, i el servei dóna sentit a l’aprenentatge, perquè allò que s’aprén es pot transferir a la realitat en forma d’acció.
És per això que l’alumnat d’infantil i primària de l’aulari de Beniatjar han elaborat crema de llavis, olives trencades, sabó casolà i un ciri amb cera natural per a cada iaio i iaia major de 75 anys de la població. El projecte ha sigut molt educatiu i emotiu a la vegada!



Projecte de teixir amb fibres naturals: canya, vímet i espart.
Maig 2023
Fa molts segles que homes i dones de diferents cultures fan servir les fibres vegetals per teixir i per crear des de cistelles a joguines, passant per vestits, barrets, sabates, instruments musicals… Teixir és una habilitat estructurada: davant i darrere, per dalt i per baix, en passes dues i en deixes una, esquerra i dreta.
En aquest projecte que compartim tota la comunitat educativa, treballem amb fibres vegetals naturals com la canya, el vímet o l’espart i aprendrem una tecnologia antiga: lligar, creuar i entrellaçar per crear diferents eines. Tot un repte per a les nostres mans!









Projecte “Els cucs de seda”

Projecte upstander for diversity.
Aquesta és una activitat que hem fet al voltant de la prevenció de la violència. L’actuació s’ha dut a terme amb tot l’aulari i han sigut els xiquetes i xiquets dels grups de 4t, 5é i 6é els qui han explicat a la resta de companyes i companys algunes cosetes respecte a que significa ser observador upstander i dins del projecte upstander for diversity, estem coneguent les 5D’s per ser aliats per la pau i la solució dialogada dels conflictes.

Projecte de la llana
Relacionat amb el tema de l’hivern i la llana, l’alumnat de 5 anys, 1r, 2n i 3r elaboren en el teler la seua bosseta. És un treball de molta concentració i perseverança al treballar amb la punteta dels dits, estan treballant nous esquemes mentals que els valdrà per a assolir nous reptes. L’alumnat d’infantil de 2, 3 i 4 anys cusen en un taulell. Què orgullosos estan del seu treball!


Visita a les ovelles de Rufino!
11-1-23








Projecte Weleda
Els nostres patis han sigut un dels triats per als finalistes del Premi Weleda Open Garden 2021, un concurs que premia els millors patis d’Espanya en quant a la biodiversitat. El nostre Cra va decidir llançar-se al concurs quan ho vam proposar al claustre i a les famílies i vàrem optar formar part d’aquesta iniciativa. Ho hem fet amb un hort escolar biodinàmic, un hotel d’insectes i un lombricompostatge.

Projecte d’innovació Educativa sobre Patis Actius.
Otos













Beniatjar










Projecte de la llana (ABP)





Projecte del paper
Excursió al Museu del paper de Banyeres de Mariola.



