Departament de Tecnologia

PROFESSORAT DEL DEPARTAMENT: 

  • Elena Albert 
  • Xavier Fontelles (Cap de Departament) 

ASSIGNATURES 

  • Tecnologia i digitalització 1r d’ESO 
  • Tecnologia i digitalització 3r d’ESO 
  • Tecnologia 4t d’ESO 
  • Tecnologia i enginyeria 1r de Batxillerat 
  • Tecnologia i enginyeria 2n de Batxillerat 

SISTEMA DE QUALIFICACIÓ QUANTITATIVA (ESO) 

La avaluació és contínua, a més de global, i individualitzada, la qual cosa ens obliga a fer un seguiment de tot el procés d’aprenentatge de l’alumne, a partir del seu treball i actituds diaris per tal de poder valorar-ho com a conjunt. Tanmateix, la qualificació final s’obtindrà a partir del grau d’assoliment de les competències específiques en referència als criteris d’avaluació, en base als continguts i situacions d’aprenentatge que conformen l’àrea, així com el grau d’assoliment de les competències clau. 

A més, s’han previst mecanismes que faciliten als alumnes que no hagin assolit els continguts mínims i per tant hagin obtingut una qualificació negativa a una avaluació o un curs, la possibilitat de recuperar aquests continguts. Per tant, es proposaran proves o treballs que permetin al llarg del curs, o en convocatòries extraordinàries, recuperar les parts qualificades com a insuficient. 

Per a obtenir la nota d’avaluació es farà el següent procés: 

  • Bloc de competències A (continguts teòrics): Aquests continguts comptaran fins un 50% de la nota d’avaluació. 
  • Bloc de competències B (situacions aplicats): Comptaran fins un 40% de la nota d’avaluació. 
  • Bloc de competències C (continguts transversals): Comptaran fins un 10% de la nota d’avaluació. 

En el procés d’avaluació, l’alumne ha de demostrar competència en tots els blocs de continguts, sabers i situacions d’aprenentatge plantejades, i  per tant,  per obtenir la nota de cada avaluació se sumaran els resultats obtinguts en cada bloc de competències; per tal de poder fer aquest càlcul, l’alumne haurà de superar amb una nota equivalent a un percentatge mínim del 30% de la nota global  cadascun dels blocs. Si algun d’aquests blocs no arriba a la nota establerta com a mínim (30%), la qualificació a l’avaluació que obtindrà l’alumne serà la corresponent al bloc no superat; en qualsevol cas, el professor podrà valorar i puntuar fins un màxim de 4 de nota si considera que la resta dels blocs tenen una valoració positiva. 

Proves d’avaluació: 

 Continguts teòrics Continguts aplicats i transversals Sistema de recuperació 
1 av. Exercici escrit amb qüestions teòriques i exercicis d’aplicació dels continguts de la 1a avaluació Continguts aplicats i situacions d’aprenentatge plantejades durant el trimestre. Prova teòrica per escrit amb qüestions i exercicis d’aplicació de la 1a avaluació +  dossier de recuperacó; també es poden plantejar projectes i situacions d’aprenentatge a resoldre pels alumnes. 
2 av. Exercici escrit amb qüestions teòriques i exercicis d’aplicació dels continguts de la 2a avaluació Continguts aplicats i situacions d’aprenentatge plantejades durant el trimestre. Prova teòrica per escrit amb qüestions i exercicis d’aplicació de la 2a avaluació +  dossier de recuperació; també es poden plantejar projectes i situacions d’aprenentatge a resoldre pels alumnes. 
3 av. Exercici escrit amb qüestions teòriques i exercicis d’aplicació dels continguts de la 3a avaluació  Continguts aplicats i situacions d’aprenentatge plantejades durant el trimestre. Prova teòrica per escrit amb qüestions i exercicis d’aplicació de la 3a avaluació +  dossier de recuperació; també es poden plantejar projectes i situacions d’aprenentatge a resoldre pels alumnes. 
* D’acord amb la normativa vigent, en cas que un alumne/a, supere Tecnologia del curs actual, però tinga l’assignatura pendent en un o més cursos anteriors, i no l’aprove a les convocatòries extraordinàries, la del curs actual es qualificarà com a “Incompatible”, i a efectes de promoció, es comptabilitzarà com a assignatura suspesa. 
 
Als i les alumnes que no arriben als objectius mínims se’ls qualificarà com insuficient i la nota que els correspon. Una vegada assolits aquests objectius i tenint en compte la progressió del alumne es valorarà amb les qualificacions de suficient, bé, notable i excel·lent. 
 
La nota final de curs serà la resultant de sumar les notes obtingudes a cadascuna de les tres avaluacions (o amb la nota més alta si s’han presentat a la recuperació), valorant amb la següent ponderació: 1a avaluació (30%) + 2a avaluació (40%) + 3a avaluació (30%). Els alumnes que no superen l’àrea al juny i promocionen de curs, hauran de recuperar l’assignatura el curs següent seguint el Pla de Recuperació i Reforç. 
 
 
Qualificacions: 
Insuficient:   de 0 a 4.99 
Suficient:    de 5 a 5.99 
Bé:     de  6 a 6.99 
Notable: de 7 a 8.99 
Excel·lent: de 9 a 10 
 
Tenint en compte el Bloc C, on s’inclouen competències que desenvolupen entre altres aspectes, la responsabilitat de l’alumne envers el seu propi procés d’aprenentatge, i la seva actitud amb els companys, mestre i entorn, etc, es valoraran positivament i fins un 10% de la nota final, dins del percentatge del Bloc de competències C, aspectes com fer els deures diàriament, arribar puntualment a classe, dur el material necessari, realitzar les tasques de manteniment d’aula i taller, mantenir una actitud adequada a l’aula, etc. 
 
A les recuperacions d’avaluació, a més de presentar el dossier, es farà una prova escrita i es podrà obtenir una nota màxima de 6 punts i una qualificació de Bé; per obtenir la nota sencera fins a 10, l’alumne haurà de fer i presentar els projectes o resoldre situacions d’aprenentatge treballats a l’aula o altres que proposarà el professor. 
 
Exàmens extraordinaris 
Els i les alumnes amb l’assignatura suspesa de cursos anteriors, podran recuperar l’assignatura seguint el «Pla de Recuperació i Seguiment» que es detalla al punt 9. 
 
 
SISTEMA DE QUALIFICACIÓ QUANTITATIVA (BATXILLERAT) 
 
La avaluació és contínua, a més de global, i individualitzada, la qual cosa ens obliga a fer un seguiment de tot el procés d’aprenentatge de l’alumne, a partir del seu treball i actituds diaris per tal de poder valorar-ho com a conjunt. Tanmateix, la qualificació final s’obtindrà contemplant els indicadors d’èxit dels diferents continguts que formen part de l’àrea, així com el grau d’assoliment de les competències bàsiques. 
 
A més, s’han previst mecanismes que faciliten als alumnes que no hagin assolit els continguts mínims i per tant hagin obtingut una qualificació negativa a una avaluació o un curs, la possibilitat de recuperar aquests continguts. Per tant, es proposaran proves o treballs que permetin al llarg del curs, o en convocatòries extraordinàries, recuperar les parts qualificades com a insuficient. 
 
Per a obtenir la nota d’avaluació es farà el següent procés: 
 
Per a obtenir la nota d’avaluació es farà el següent procés: 
 
Bloc de competències A (continguts teòrics): Aquests continguts comptaran fins un 60% de la nota d’avaluació. 
Bloc de competències B (situacions aplicats): Comptaran fins un 30% de la nota d’avaluació. 
Bloc de competències C (continguts transversals): Comptaran fins un 10% de la nota d’avaluació. 
 
En el procés d’avaluació, l’alumne ha de demostrar competència en tots els blocs de continguts, i  per tant,  per obtenir la nota de cada avaluació se sumaran els resultats obtinguts en cada bloc de competències; per tal de poder fer aquest càlcul, l’alumne haurà de superar amb una nota equivalent a un percentatge mínim del 35% de la nota global  cadascun dels blocs. Si algun d’aquests blocs no arriba a la nota establerta com a mínim (35%), la qualificació a l’avaluació que obtindrà l’alumne serà la corresponent al bloc no superat; en qualsevol cas, el professor podrà valorar i puntuar fins un màxim de 4 de nota si considera que la resta dels blocs tenen una valoració positiva. 
 
Proves d’avaluació: 
 Continguts teòrics Continguts aplicats i transversals Sistema de recuperació 
1 av. Exercici escrit amb qüestions teòriques i exercicis d’aplicació dels continguts de la 1a avaluació Continguts aplicats i situacions d’aprenentatge plantejades durant el trimestre. Prova teòrica per escrit amb qüestions i exercicis d’aplicació de la 1a avaluació; també es poden plantejar projectes i situacions d’aprenentatge a resoldre pels alumnes. 
2 av. Exercici escrit amb qüestions teòriques i exercicis d’aplicació dels continguts de la 2a avaluacióPràctiques i situacions d’aprenentatge realitzades durant el trimestre al taller o aula informàtica. Continguts aplicats i situacions d’aprenentatge plantejades durant el trimestre. Prova teòrica per escrit amb qüestions i exercicis d’aplicació de la 2a avaluacio; també es poden plantejar projectes i situacions d’aprenentatge a resoldre pels alumnes. 
3 av. Exercici escrit amb qüestions teòriques i exercicis d’aplicació dels continguts de la 3a avaluació  Continguts aplicats i situacions d’aprenentatge plantejades durant el trimestre. Prova teòrica per escrit amb qüestions i exercicis d’aplicació de la 3a avaluació; també es poden plantejar projectes i situacions d’aprenentatge a resoldre pels alumnes. També es pot recuperar a l’avaluació extraordinària, o seguint el Pla de Recuperació i Seguiment. 

* D’acord amb la normativa vigent, en cas que un alumne/a, supere Tecnologia del curs actual, però tinga l’assignatura pendent en un o més cursos anteriors, i no l’aprove a les convocatòries extraordinàries, la del curs actual es qualificarà com a “Incompatible”, i a efectes de promoció, es comptabilitzarà com a assignatura suspesa. 

Als alumnes que no arriben als objectius mínims se’ls qualificarà com insuficient i la nota que els correspon. Una vegada assolits aquests objectius i tenint en compte la progressió del alumne es valorarà amb les qualificacions de suficient, bé, notable i excel·lent. 

La nota final de curs serà la resultant de sumar les notes obtingudes a cadascuna de les tres avaluacions (o amb la nota més alta si s’han presentat a la recuperació), valorant amb la següent ponderació: 1a avaluació (30%) + 2a avaluació (40%) + 3a avaluació (30%). 

Qualificacions: 

Insuficient (1/ 2/ 3/ 4): de 0 a 4.99 

Suficient:    de 5 a 5.99 

Bé:     de  6 a 6.99 

Notable: de 7 a 8.99 

Excel·lent: de 9 a 10. 

Tenint en compte el Bloc C, on s’inclouen competències que desenvolupen entre altres aspectes, la responsabilitat de l’alumne envers el seu propi procés d’aprenentatge, i la seva actitud amb els companys, mestre i entorn, etc, es valoraran positivament i fins un 10% de la nota final, dins del percentatge del Bloc de competències C, aspectes com fer els deures diàriament, arribar puntualment a classe, dur el material necessari, realitzar les tasques de manteniment d’aula i taller, mantenir una actitud adequada a l’aula, etc. 

A les recuperacions d’avaluació, a més de presentar el dossier, es farà una prova escrita i es podrà obtenir una nota màxima de 6 punts i una qualificació de Bé; per obtenir la nota sencera fins a 10, l’alumne haurà de fer i presentar els projectes o resoldre situacions d’aprenentatge treballats a l’aula o altres que proposarà el professor. 

Si els alumnes no superen l’àrea de Tecnologia i Enginyeria al juny, la nota que els queda de curs serà l’obtinguda a la recuperació extraordinària o NP si no es presenten a la recuperació. 

Exàmens extraordinaris: 

Alumnes suspesos: Es podrà proposar un dossier no avaluable, només per a treballar els continguts del curs no superat. La nota de la convocatòria s’obtindrà directament de l’examen. La nota màxima que es pot obtenir mitjançant aquest procediment és un 7. L’alumne podria millorar la nota fins a 10 presentant un projecte o d’altres activitats complementàries proposades pel professor si  així ho sol.licita. 

Extraordinària final de curs Examen final dels continguts desenvolupats durant el curs amb qüestions teòriques i exercicis d’aplicació (fins a 7 punts)/ Projectes proposats pel Departament (fins 3 punts) 
Pendents * Consultar el Pla de Recuperació i Seguiment 
Els i les alumnes amb l’assignatura suspesa de cursos anteriors, podran recuperar l’assignatura seguint el «Pla de Recuperació i Seguiment» que es detalla al punt 9. 
 
 
 
PLA DE SEGUIMENT I REFORÇ D’ALUMNES REPETIDORS I AMB PENDENTS 
 
El curs 2020-21, el Departament va dissenyar i aprovar el «Pla de recuperació i seguiment» (modificat a 05-10-2021) per a alumnes amb l’assignatura pendent de cursos anteriors, o que repeteixen curs; en tot cas, al marge de les mesures proposades, és fonamental que l’alumnat entenga la seva implicació i responsabilitat en el procés de recuperació. 
 
ESO i BATXILLERAT 
 
1. ALUMNES AMB PENDENTS 
Procediment de recuperació: 
 
1.1 Octubre: Comunicació de l’assignatura pendent i procediment de recuperació via Web Família. Publicació en Aules (opcionalment en Secretaria) del Dossier de recuperació (part A). La funció del Dossier és guiar l’alumnat amb activitats similars a les que trobarà a l’examen de recuperació;no és puntuable, però en casos en què la nota de l’examen de recuperació siga entre 4’0 i 4’9, es valorarà positivament si està ben treballat i pot servir -en aquests casos- per aprovar l’assignatura. En qualsevol cas és obligatori lliurar el Dossier per poder presentar-se a l’examen de recuperació. 
1.2 Desembre: Lliurament i revisió del Dossier (part A), per resoldre dubtes i orientar la recuperació. Publicació en Aules (opcionalment en Secretaria) del Dossier de recuperació (part B). Comunicació als i les alumnes, via web família i personalment, de la data del primer examen de recuperació. 
1.3 Gener: Primer examen de recuperació; els i les alumnes faran una prova avaluable amb els continguts treballats al Dossier part A. La nota serà de 0 a 6 (fins a 7 en cas de Batxillerat). Si superen aquesta prova (o obtenen 4’0 a 4’9), aquests continguts no hauran de tornar a ser avaluats; si la nota és inferior a 4’0, hauran de tornar a examinar-los a la prova final de juny. 
1.3 Febrer: Lliurament i revisió del Dossier (part B), per resoldre dubtes i orientar la recuperació. Comunicació als i les alumnes, via web família i personalment, de la data del segon examen de recuperació. 
1.4 Abril: Segon examen de recuperació dels continguts del Dossier (part B). La nota serà de 0 a 6 (fins a 7 en cas de Batxillerat). Si superen aquesta part (o tenen entre 4’0 i 4’9), i nota de la primera és entre 4’0 i 6 (7, en cas de Batxillerat), es calcularà la nota final de l’assignatura fent la mitja dels dos exàmens. Es considerarà que els i les alumnes han superat l’assignatura quan aquesta nota siga de 5’0 o superior, o entre 4’0 i 4’9 i els Dossiers tingan una valoració positva. En cas contrari, tindran un nova oportunitat al juny, examinat-se d’aquelles parts que tenen amb menys de 4’0, o de tots els continguts en cas que la nota mitja siga inferior a 4’9. 
Comunicació de la data de recuperació final de juny. 
 
En cas de no superar la recuperació a l’abril: 
 
1.5 Juny: Recuperació final de tots els continguts o només d’aquella part amb nota inferior a 4’0. Es considerarà superada l’assignatura amb nota de 5’0, o més, i la nota màxima que serà reflectida serà de Bé-6 (fins a N-7 en cas de Batxillerat). 
2. ALUMNES REPETIDORS: 
Procés d’acompanyament: 
2.1 Si l’alumne/a aprova les avaluacions: No cal fer cap tipus de seguiment específic. 
 
2.2 Si l’alumne/a no supera alguna de les avaluacions: 
Comunicació del procés de recuperació de l’avaluació. 
Dues setmanes abans de la recuperació; d’acord amb l’alumne/a, revisió del Dossier i entrevista per resoldre dubtes i orientar la recuperació. 
Examen de recuperació: l’alumne/a pot presentar-se a examen, previ lliurament del Dossier de recuperació. (nota màxima 6, fins a 7 en cas de Batxillerat). 
Si supera la recuperació, la nota obtinguda (màxim 6, fins a 7 en cas de Batxillerat) farà mitja amb la resta d’avaluacions per obtenir la nota final. 
Si no supera la recuperació, es mantindrà la nota més alta obtinguda, entre la recuperació i la de trimestre; aquesta serà la que s’utilitze per a calcular la nota final de curs. 
Si la nota mitja de curs, seguint el procediment habitual acordat pel Departament, és igual a 5 o superior, l’alumne aprovarà l’assignatura, i es reflectirà al butlletí la nota corresponent. 
Si no supera el curs i promociona automàticament, haurà de seguir el protocol establert per a l’alumnat amb assignatures pendens. 
 
*Al llarg de tot el període l’alumne/a podrà concertar entrevista en hores acordades amb el professor per tal de resoldre dubtes i avançar en el procés d’aprenentatge. 
* Per als i les alumnes amb pendent, i que no estan matriculats a l’assignatura, les proves d’avaluació es convocaran en horari extraordinàri 
* Les dates són orientatives. 
*Aquest Pla ha estat actualitzat a 21-06-2022 i revisat a 19-09-2023.