XARRADA EN L'IES SEVERO OCHOA D'ELX

Títol: Sistemes informàtics embeguts i el seu ús en l'espai.
Lloc: Sala d'actes de l'IES Severo Ochoa.
Data: 26/01/23 de 17.00 a 19.00.
Alumnat assistent: CFGS Desenvolupament Aplicacions Web, CFGS Desenvolupament d'Aplicacions Mòbils, CFGM de Sistemes Microinformàtics i Xarxes, Curs d'Especialització en Ciberseguretat i Curs d'Especialització en Intel·ligència Artificial i Bid Data.
Ponent: Iván Rodríguez Ferrández
Perfil professional: https://www.bsc.es/es/rodriguez-ferrandez-ivan
Treballs publicats: https://scholar.google.es/citations?hl=es&user=wRIzLY8AAAAJ

Les condicions que presenta l'IES Severo Ochoa amb el seu projecte d'Aula Digital Connectada, va permetre al ponent mostrar tot el detall de la seua presentació en la pantalla gegant interactiva i usar el visor de documents per a mostrar l'interior de microxips fabricats en 14 nanòmetres (peces no majors que una llentilla) on es va mostrar les diferents parts que posseeixen (nuclis, memòria, etc.) i la redundància que s'ha d'incorporar en cada unode ells per a assegurar que funcionarà encara que algun dels components fallara.

Entre les explicacions més importants que va desenvolupar Iván Rodríguez es troben:

• El disseny de microxips i el llarg procés de fabricació. Cost i ajudes de Google.
  • Com s'integren aquests microxips en sistemes embeguts per a generar computació en un espai molt xicotet. Demostracions amb visor de documents en pantalla gegant.
  • Les proves radiològiques de maquinari realitzades, per a simular la degradació de components en l'espai, en centres radiològics de primer nivell (AQUEIXA, Ginebra, ...).
  • El bombardeig constant de radiacions de partícules (electrons, protons, partícules Alfa) a la qual estem exposats per a entendre el gran problema al qual s'enfronten el component maquinari en l'espai. Demostració en temps real. Problema de la radiació i canvis de dades en microxips que afecten el correcte ús de satèl·lits.
  • El funcionament de la comunicació del satèl·lit amb la Terra i viceversa i l'encriptació de dades per a mantindre la seguretat de comunicacions i dades. Ciberseguretat. Generació de protocols.
  • La importància de certificar que alguna cosa funciona abans d'enviar-ho a l'espai, a causa dels costos d'un satèl·lit, així com la importància de la grandària i pes pels costos del llançament.
  • L'espai com un mitjà hostil on no hi ha atmosfera i fins i tot dissipar la calor es converteix en un problema que limita els equips a un consum màxim de 15W.
  • La programació de targetes gràfiques en llenguatge Cuda, per a la paral·lelització d'algorismes i el còmput distribuïu,o usant el conjuntode nuclis de processament per a la generació de IA (Intel·ligència Artifical).

A destacar la part de la xarrada on l'alumnat i professors van formular preguntes a Iván Rodríguez a les quals a part de contestar a les mateixes va afegir informació rellevant en cadascuna d'elles.

• Per què tarden tant a realitzar un projecte de satèl·lit i la seua posada en òrbita?
  • Diferències amb les empreses ràpides de desenvolupament de satèl·lits i la seua posada enórbita?
  • Quins tipus de projectes existeixen en l'actualitat?
  • Quin és el cost d'enviar un satèl·lit a l'espai?
  • Què ocorre si un satèl·lit no es pot comunicar amb els encarregats del llançament? Solucions?

• Diferències amb les empreses ràpides de desenvolupament de satèl·lits i la seua posada en òrbita?
  • Quins tipus de projectes existeixen en l'actualitat?
  • Quin és el cost d'enviar un satèl·lit a l'espai?

En resum, una visió pràctica de com l'enginyeria informàtica abasta multitud de camps on un informàtic participa en el desenvolupament i solució de problemes que afecten la nostra evolució tecnològica.