SCHOOLFOOD4CHANGE

Canviant els menjars escolars des d'un "enfocament integral de l'alimentació en tota l'escola"

El projecte SchoolFood4Change (SF4C), en el qual estem participant, veu a les escoles i els menjars escolars com a catalitzadors del canvi sistèmic dels nostres sistemes alimentaris. A més de canviar les receptes i els ingredients dels plats que se serveixen a les escoles, hi ha molts aspectes relacionats i tasques que les escoles poden comprometre's a realitzar, per a garantir que tots els xiquets, xiquetes i adolescents tinguen accés a aliments d'origen sostenible i desenvolupen hàbits alimentaris saludables, com realitzar activitats en l'hort escolar, participar en tallers de cuina o formar part del grup de treball d'alimentació saludable de l'escola.

Per a això, en els pròxims mesos posarem en marxa una nova cultura alimentària en el centre, seguint un Enfocament Integral de l'Alimentació en tota l'Escola (EIAE). La tasca de posar en pràctica l’EIAE requereix el treball en equip i la implicació de l'alumnat, el personal de l'escola, els/les cuiners/es, els/les monitors/es i altre personal de la cuina, així com de les persones que subministren les matèries primeres, les persones polítiques i tècniques de les administracions, que sovint administren els menjadors escolars.

En resum, l'objectiu és permetre que nosaltres, com a centre, oferim i promoguem aliments sostenibles, saludables i justos i capacitem a l'alumnat, l'equip docent i les famílies perquè prenga bones decisions alimentàries, basant-se en el fet que fins i tot els xiquets i xiquetes més xicotets/as no trien com l'opció més fàcil els aliments poc saludables. De fet, ensenyar als xiquets i xiquetes (i altres actors de la comunitat educativa) sobre nutrició i alimentació tracta de crear l'entorn en el qual tots i totes triem, segons les nostres capacitats, menjar aliments sans i d'origen sostenible.

Des del nostre centre, ja estem realitzam moltes aquestes activitats per a fomentar una alimentació saludable.

A més, la revisió dels actuals processos públics de compra i contractació pública d'aliments, és a dir, la compra d'aliments i serveis de menjador per part de les autoritats públiques que administren aquests menjadors públics, constitueix un pas important en la cadena de subministrament de menjars sans i sostenibles a les escoles. La compra pública sostenible d'aliments es considera una potent palanca per a transformar el nostre actual sistema alimentari en un més sostenible.

Amb un enfocament en què els xiquets i xiquetes de hui seran els adults de demà, SF4C s'esforça a aconseguir un impacte durador en tot el sistema alimentari que beneficiarà tant a les persones com al planeta.

Resum global del projecte SchoolFood4Change:

El projecte SchoolFood4Change, finançat pel programa Horitzó 2020 de la Unió Europea, es va posar en marxa al gener de 2022 i durarà fins a desembre de 2025. El projecte el conformen 43 organitzacions de 12 països europeus, coordinades per ICLEI - Governs Locals per la Sostenibilitat, i reuneix a tots els actors rellevants de l'alimentació escolar en una taula: estudiants, famílies i docents, productors/es, xefs i personal de menjadors, experts en compra d'aliments sostenibles, dietistes-nutricionistes i empreses locals. El nucli del projecte és un triple enfocament que inclou la compra i contractació d'aliments sostenibles, l'aplicació de dietes de salut planetària i l'enfocament "integral de l'alimentació en tota l'escola". Durant el primer any, els equips del projecte han aconseguit la participació dels centres escolars i han establit les bases per a un canvi cap a una alimentació més sostenible, introduint l’EIAE en, almenys, cinc centres escolars.

Aquest projecte ha rebut finançament del programa d'investigació i innovació Horitzó 2020 de la Unió Europea en virtut de l'acord de subvenció n°101036763. L'única responsabilitat pel contingut és dels autors. El contingut no reflecteix necessàriament l'opinió de la Comissió Europea. La Comissió Europea tampoc és responsable de l'ús que puga fer-se de la informació continguda en aquest.

Per a més informació i consultes:

Sílvia Suñer i Mercedes Legidos 46003743@edu.gva.es

Paloma Vicent vicent_palbal@gva.es