El nostre centre ODSitjable
En el marc de l’agenda 2030 tenim l’ambició de transformar l’IES Maria Enríquez en un centre de referència en la implantació, difusió i promoció dels Objectius del Desenvolupament Sostenible, ODS, promovent accions entre la comunitat educativa i a nivell local. Els conceptes clau al cor de les activitats programades són: la sostenibilitat, la inclusió, l’accessibilitat física, sensorial i cognitiva; en pro de la plena convivència.
El projecte consta de més de 60 activitats programades al llarg dels cursos 2024-2025 i 2025-2026, amb un total de 41 docents involucrats.
OBJECTIUS GENERALS
- Transformar l’IES Maria Enríquez en un centre innovador i inclusiu que done resposta al context educatiu actual
- Impulsant la millora i la transformació de l’IES Maria Enríquez i el seu entorn a partir d’una anàlisi del context socioeducatiu.
- Augmentant la motivació de l’alumnat i el professorat a partir de la transformació del procés d’ensenyament i aprenentatge.
- Implementant metodologies que afavoreixen la implicació de l’alumnat.
- Potenciant l’adequació dels espais per a fer-los més atractius, inclusius i versàtils amb el propòsit d’afavorir la utilització de metodologies centrades en l’alumnat.
- Possibilitant els canvis digitals i l’actualització tecnològica.
- Millorar la convivència entre la comunitat educativa a través dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)
- Millorant el funcionament i la convivència del centre educatiu.
- Fomentant la inclusió, l’accessibilitat i la participació efectiva de tot l’alumnat.
- Estimulant l’apertura del centre a l’entorn i la col·laboració entre diferents agents socioeducatius.
- Contribuint al treball dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) marcats en l’Agenda 2030 impulsada per l’Organització de les Nacions Unides (ONU).
- Donant visibilitat a l’alumnat amb TEA i altres NESE com a element imprescindible en una comunitat educativa plural i enriquida amb la diversitat.
CALENDARI D’ACTIVITATS PROGRAMADES
RECULL GRÀFIC DE LES ACTIVITATS REALITZADES. CURS 24-25
Seminari sobre mobilitat sostenible
Recull de tasques i projectes realitzats pel CE Videojocs i pels Cicles de la Família d’Informàtica
Veure la Vida a Tot Color
Murals contra la LGTBIQ+fòbia


Pla Lector ODSitjable






Cartells Plurilingües per la Igualtat de Gènere


Collage Cors Arcoiris


Còmic Autisme (Text Multimodal)



Infografies Activistes contra el Dolor Invisible



Premi a la classe més sostenible
L’aula UECO del nostre centre ha sigut guardonada amb el premi a la classe més sostenible. Se’ls ha obsequiat amb un embolcall per entrepans, amb la col·laboració de l’AFA.
Enhorabona!!

UN ANY DE PIIE: EDUCACIÓ INCLUSIVA, SOSTENIBLE I INNOVADORA A L’IES MARÍA ENRÍQUEZ
Durant aquest curs 2024-2025 hem desenvolupat el Projecte d’Inclusió i Innovació Educativa (PIIE), amb el qual l’IES Maria Enríquez ha iniciat la seua transformació en un centre més innovador, inclusiu i compromés amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).
Una de les iniciatives més destacades ha estat la campanya de les 3R (Reduir, Reutilitzar, Reciclar). Ha tingut una gran acollida i ha contribuït a fer del centre un espai més sostenible: s’ha implantat la separació de residus a les aules i al pati, s’ha reduït l’ús del paper d’alumini i s’han reutilitzat materials per decorar espais. L’alumnat ha creat materials de sensibilització ambiental i la UECO ha elaborat un vídeo sobre aquest projecte, presentat a la 1a Trobada d’Aules UECO a Tavernes de la Valldigna.
També s’ha renovat la biblioteca amb mobiliari reciclat, ús de llum natural i plantes, i s’ha posat en marxa el projecte “Laboratori de sensacions”, que fomenta l’empatia a través dels sentits. Aquestes accions han reforçat l’eix de sostenibilitat i benestar dins del centre.
Pel que fa a la dimensió internacional, l’alumnat de 3r i 4t d’ESO ha participat en un projecte E-Twinning amb escoles d’altres països europeus, realitzant videoconferències, treballs col·laboratius i intercanvis culturals.
En l’àmbit de la igualtat i la diversitat, el programa “Veure la vida a tot color” ha inclòs cinefòrums, exposicions, còmics i accions contra la LGTBIQ+fòbia. L’aula UECO ha produït vídeos accessibles per promoure la inclusió i trencar estereotips sobre la discapacitat.
L’expressió artística ha estat molt present: murals ceràmics, escultures, curtmetratges ambientals i murals commemoratius vinculats a la salut mental, la igualtat i la inclusió.
En l’àmbit tecnològic s’han desenvolupat el Tour Virtual 360°, videojocs 2D sobre els ODS i el hackaton ODSitjable, que ha implicat alumnat de diferents nivells en la recerca de solucions sostenibles.
La Jornada d’Emprenedoria ha connectat l’alumnat amb els reptes globals i el món laboral, fomentant competències com la comunicació, el treball en equip i el pensament crític.
La Comissió de Mediació ha creat l’Aula Concòrdia i ha promogut la formació d’alumnat mediador. La UECO ha col·laborat amb la retolació inclusiva del centre amb pictogrames, millorant l’accessibilitat per a tot l’alumnat.
Els patis actius han dinamitzat l’esplai amb activitats com esports, música, lectura i jocs educatius. El Bibliopati ha fomentat la lectura i l’expressió oral i escrita. El Taller de Matemàtiques ha utilitzat materials manipulatius com trencaclosques i poliedres.
Finalment, l’objectiu d’un centre més verd i saludable s’ha completat amb l’hort escolar, la plantació d’arbres, la creació d’espais d’ombra i la celebració de la COP-30, una simulació d’una cimera climàtica amb alumnat i experts externs.
Aquest conjunt d’accions demostra el compromís del centre amb una educació transformadora, inclusiva i sostenible, amb la participació activa de tot l’alumnat i professorat.

Este PIIE ha rebut una assignació econòmica per part de la conselleria competent en matèria d’educació de la Generalitat. Tot el que s’ha publicat en esta pàgina es fa baix una llicència Creative Commons Reconeixement-CompartirIgual 4.0 Internacional. En cas de publicació del projecte o dels recursos educatius generats, així com la de possibles obres derivades, s’ha de fer baix la mateixa llicència, indicar si s’ha fet alguna modificació i enllaçar esta pàgina com a referència del projecte original i de la seua autoria.



















































