PROJECTE D’INNOVACIÓ I INCLUSIÓ EDUCATIVA 2024-2026: “Creant una escola verda”.
El projecte sorgix de la necessitat de millorar els espais exteriors per a ús i gaudi, de sistematitzar el treball en l’hort, així com de buscar metodologies actives que faciliten l’aprenentatge del nostre alumnat. Pretenem crear zones d’ombra per a combatre les altes temperatures de la nostra localitat, embellir els espais amb plantes autòctones i reactivar l’hort. Este projecte quedarà emmarcat en el nostre PAC elaborant les situacions d’aprenentatge necessàries per a garantir la seua continuïtat.
- Situació de partida.
Disposem d’un pati amb àmplies zones sense ombra en les quals es fa difícil dur a terme activitats quotidianes i això dificulta a vegades les relacions personals. A més, hem iniciat un projecte interdisciplinari d’hort urbà que no s’ha consolidat per falta de recursos.
En contrapartida, comptem amb un equip de persones (familiars i docents) amb formació suficient i ganes de millorar esta situació. El curs 23-24 s’han desenrotllat activitats amb voluntariat però no són suficients per als objectius que ens proposem.
Totes les actuacions que proposem estan directament relacionades amb els ODS, destacant: ODS 3 Salut i benestar, ODS 4 Educació de qualitat i, ODS12 Producció i consum responsable.
- Objectius plantejats.
Plantegem dos objectius generals com a punt de partida del nostre projecte:
1r) Crear zones verdes al pati que proporcionen ombra i faciliten nous espais de treball així com l’establiment de relacions positives entre els membres de la comunitat educativa.
2n) Reactivar i sistematitzar les activitats en l’hort escolar buscant relacionar-lo amb l’alimentació saludable i el consum responsable.
- Mesures per a potenciar i garantir la inclusió durant el desenrotllament del projecte.
El nostre projecte garantix la inclusió de tot l’alumnat ja que s’han tingut en compte els cuatros nivells de resposta educativa en la seua elaboració.
Disposem d’espais accessibles i tenim previst la compra de materials adequats per a tot l’alumnat. Els horaris garantixen la presència de personal de suport en les activitats en les quals és necessària, a més de que la programació seguix un enfocament DUA.
L’objectiu és que el projecte es consolide quedant establit com a projecte interdisciplinari de centre. Això queda garantit amb l’elaboració de les diferents situacions d’aprenentatge en els nivells, amb la formació al professorat (incloent documentació i bibliografia que quedarà per a la consulta del personal de nova incorporació) i amb l’adquisició dels materials que permeten que no es depenga d’inversió econòmica en els cursos esdevenidors.
VALORACIÓ DEL PRIMER CURS D’IMPLEMENTACIÓ (24-25)
En relació al primer objectiu general, se han iniciat tres dels cinc objectius específics amb la realització de les següents actuacions:
-Selecció de plantes i ubicació d’acord amb els criteris establits.
-Integració del projecte en les situacions d’aprenentatge.
-Avaluació de l’execució i resultats. Propostes de millora.
Quant al segon objectiu general, s’ha iniciat els següents objectius específics:
-S’ha posat en marxa l’hort escolar, amb l’adquisició de materials i plantes proposades prèviament.
-S’han coordinat actuacions amb l’amb el menjador per a treballar aspectes de sostenibilitat i alimentació saludable.
-S’ha promocionat la difusió i avaluació del projecte en la comunitat educativa.
VALORACIÓ EN EL SEGON ANY D’IMPLEMENTACIÓ (25-26)
A continuació presentem el nostre PIIE “Creant una escola verda”, en el seu segon any d’implementació. Esperem que us agrade.
PIIE © 2025 by JAIME BALMES is licensed under CC BY-NC-SA 4.0. To view a copy of this license, visit https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.ca
«Este PIIE ha rebut una assignació econòmica per part de la conselleria competent en matèria d’educació de la Generalitat. Tot el que s’ha publicat en esta pàgina es fa sota una llicència Creative Commons Reconeixement-CompartirIgual 4.0 Internacional. En cas de publicació del projecte o dels recursos educatius generats, així com la de possibles obres derivades, s’ha de fer sota la mateixa licencia, indicar si s’ha fet alguna modificació i enllaçar esta pàginacom a referència del projecte original i de la seua autoria».
