Pla D’acció Tutorial (PAT)


Warning: Undefined array key "uniqueId" in /aplicaciones/portaledu/wp-content/plugins/generateblocks/includes/blocks/class-container.php on line 997

1. Introducció i fonamentació

El Pla d’Acció Tutorial (PAT) és el document de planificació que defineix i sistematitza les actuacions d’orientació, acompanyament i seguiment personal de l’alumnat al CEIP Isabel Ferrer. Es tracta d’un instrument pedagògic que articula la tasca dels tutors i tutores en coherència amb el Projecte Educatiu de Centre (PEC), el Pla de Convivència i el Pla d’Inclusió.

Aquest pla respon al principi d’educació integral i inclusiva, i busca afavorir el desenvolupament acadèmic, emocional, social i personal de l’alumnat. L’acció tutorial es desenvolupa de forma transversal, col·laborativa i coordinada, amb la implicació de l’equip docent, l’equip directiu, l’orientadora del centre i les famílies.

2. Objectius generals

Els objectius del PAT són:

  • Establir una línia comuna d’actuació tutorial per a totes les etapes i cicles.
  • Potenciar el seguiment individualitzat de l’alumnat.
  • Fomentar el desenvolupament emocional, social i acadèmic dels xiquets i xiquetes.
  • Millorar la convivència escolar a través de la prevenció i la resolució de conflictes.
  • Potenciar la comunicació i la col·laboració entre el centre i les famílies.
  • Afavorir la coordinació entre docents i serveis d’orientació.

3. Funcions del tutor o tutora

Els tutors/es tenen un paper clau dins del centre. Les seues funcions específiques inclouen:

  • Coneixement de l’alumnat: realitzar un seguiment personalitzat de l’evolució acadèmica, emocional i social.
  • Atenció individual: establir tutories personals amb l’alumnat i les seues famílies.
  • Coordinació docent: compartir informació i estratègies amb la resta del claustre.
  • Dinamització de la tutoria grupal: promoure activitats de grup que afavorisquen la convivència, la responsabilitat i la cohesió.
  • Gestió de documents: emplenar i custodiar informes, registres, parts de convivència i altres documents oficials.
  • Prevenció i intervenció: detectar dificultats d’aprenentatge, emocionals o socials, i coordinar les mesures de suport oportunes.
  • Participació: assistir a les reunions de cicle, comissions i altres espais de coordinació.

 

4. Línies d’intervenció tutorial

L’acció tutorial al CEIP Isabel Ferrer es vertebra al voltant de quatre grans línies d’intervenció que estructuren el treball del tutor/a al llarg del curs i al llarg de l’etapa educativa:

4.1. Desenvolupament personal i social

L’objectiu és afavorir la maduració emocional, les relacions interpersonals i el benestar de l’alumnat.

Accions concretes:

  • Activitats d’educació emocional: identificar i expressar emocions, autocontrol, empatia.
  • Dinàmiques per fomentar l’autoestima, l’autoconeixement i l’autonomia.
  • Treball de les habilitats socials: escolta activa, assertivitat, resolució de conflictes, cooperació.
  • Tallers i jornades específiques sobre temes com la igualtat, el respecte a la diversitat, la coeducació, etc.
  • Assemblees de classe per a fomentar la participació i el diàleg.

4.2. Acompanyament acadèmic i orientació en l’aprenentatge

L’objectiu és donar suport a l’alumnat en l’adquisició d’hàbits d’estudi i estratègies d’aprenentatge, i garantir un seguiment personalitzat del seu rendiment acadèmic.

Accions concretes:
  • Observació sistemàtica de l’evolució acadèmica i comunicació amb les famílies.
  • Detecció primerenca de dificultats d’aprenentatge i derivació, si escau, a l’equip d’orientació.
  • Aplicació i seguiment de mesures específiques com PER (Plans Específics de Reforç) o adaptacions curriculars no significatives.
  • Foment dels hàbits d’organització, responsabilitat i treball personal.
  • Orientació en tècniques d’estudi i planificació del temps.

4.3. Educació per a la convivència i en valors

L’objectiu és prevenir conflictes, fomentar una convivència positiva i transmetre valors democràtics i socials.

Accions concretes:
  • Desenvolupament del Pla de Convivència del centre dins de les activitats tutoritzades.
  • Participació activa de l’alumnat en la vida del centre: comissions, projectes, responsabilitats, etc.
  • Resolució pacífica de conflictes amb estratègies de mediació i diàleg.
  • Activitats sobre drets humans, civisme, solidaritat, sostenibilitat i cultura de la pau.
  • Coordinació amb el Pla d’Igualtat i Coeducació i altres plans transversals.

4.4. Relació i comunicació amb les famílies

L’objectiu és establir una col·laboració fluïda, bidireccional i de confiança amb les famílies per afavorir el desenvolupament de l’alumnat.

Accions concretes:

  • Reunions inicials de grup amb les famílies a principi de curs.
  • Tutories individuals periòdiques per compartir informació rellevant.
  • Comunicació constant mitjançant plataformes digitals, notes, agenda, etc.
  • Implicació de les famílies en activitats del centre (tallers, celebracions, projectes…).
  • Transmissió clara i empàtica de les mesures de suport i evolució acadèmica.

Aquestes línies d’actuació es desenvolupen de manera coordinada al llarg del curs, i s’adapten a les necessitats de cada grup i etapa educativa. Formen la base per a la planificació concreta de les activitats tutorialitzades.

5. Planificació de les activitats tutorialitzades per cicle i etapa

Les activitats tutorialitzades són accions planificades que es realitzen de manera sistemàtica i adaptada a les característiques evolutives de l’alumnat. Aquestes activitats es desenvolupen al llarg del curs escolar i s’integren dins de la pràctica educativa habitual, tot reforçant les línies d’actuació establides en el PAT.

A continuació, es presenten propostes d’activitats per cicle, que poden adaptar-se a cada grup en funció del context, la dinàmica i les necessitats concretes:

Educació Infantil (3-6 anys)

  • Activitats d’acollida i adaptació a l’escola i al grup.
  • Coneixement personal i expressió de gustos, emocions i sentiments.
  • Identificació i gestió d’emocions bàsiques (alegria, tristesa, ràbia, por…).
  • Dinàmiques per fomentar la convivència i la cooperació (compartir, esperar, respectar…).
  • Desenvolupament de l’autonomia personal i dels hàbits de relació.
  • Assemblees de grup per aprendre a escoltar i expressar-se.

Cicle Inicial (1r i 2n de Primària)

  • Coneixement del grup, integració i normes de convivència.
  • Autoestima, confiança i identitat personal.
  • Educació emocional: reconeixement d’emocions pròpies i alienes.
  • Iniciació a la resolució de conflictes senzills de manera dialogada.
  • Introducció als hàbits d’estudi i organització personal.
  • Treball cooperatiu i presa de decisions en grup.

Cicle Mitjà (3r i 4t de Primària)

  • Autoconeixement: identificar fortaleses, febleses i interessos personals.
  • Regulació emocional i empatia.
  • Treball de valors com la solidaritat, la responsabilitat i el respecte.
  • Prevenció de conflictes i foment de la convivència positiva.
  • Hàbits d’estudi i tècniques bàsiques d’aprenentatge.
  • Educació en l’ús responsable de les TIC i les xarxes socials.
  • Participació activa en el grup classe i la vida del centre.

Cicle Superior (5é i 6é de Primària)

  • Projecte personal: reflexió sobre capacitats, interessos i objectius.
  • Intel·ligència emocional i treball sobre l’autoestima i la presa de decisions.
  • Educació afectivosexual i coeducació, adaptades a l’etapa.
  • Prevenció de l’assetjament escolar i foment de l’empatia.
  • Millora de les tècniques d’estudi i planificació del temps.
  • Preparació per al pas a l’ESO: expectatives, orientació i coneixement dels instituts.
  • Dinàmiques de tancament d’etapa i valoració del pas per l’escola.

Aquestes propostes es poden completar amb accions específiques del centre (projectes interdisciplinaris, jornades temàtiques, setmanes culturals, etc.) o adaptacions suggerides per l’orientadora i la comissió pedagògica.

6. Coordinació, seguiment i avaluació del PAT

La correcta implementació del Pla d’Acció Tutorial (PAT) requereix una coordinació efectiva entre tots els membres de la comunitat educativa implicats, així com mecanismes de seguiment i avaluació que asseguren la seua aplicació pràctica i la seua millora contínua.

6.1. Coordinació

La coordinació del PAT recau principalment en:

  • La comissió pedagògica del centre, que vetla per la coherència entre el PAT i la resta de documents de centre.
  • L’orientadora, que assessora i dona suport al claustre en l’aplicació del PAT, especialment en els aspectes relacionats amb el desenvolupament emocional, social i acadèmic de l’alumnat.
  • Els tutors i tutores, que implementen les activitats de tutoria, fan el seguiment individualitzat de l’alumnat i es coordinen amb l’equip docent.
  • Els equips de cicle, que comparteixen estratègies, activitats i bones pràctiques per garantir una acció tutorial coherent dins de cada etapa.
  • L’equip directiu, que facilita els espais i temps de coordinació necessaris i impulsa l’aplicació efectiva del pla.

6.2. Seguiment

Per garantir la continuïtat i l’eficàcia de l’acció tutorial, es realitza un seguiment regular a través de:

  • Reunions de cicle i claustre on es revisa l’aplicació de les activitats previstes.
  • Registre d’actuacions tutorialitzades a través de programacions, informes o altres documents acordats pel centre.
  • Coordinació amb altres plans del centre (Pla de Convivència, Pla de Transició, Pla d’Igualtat…) per assegurar una actuació transversal i complementària.

6.3. Avaluació del PAT

L’avaluació del PAT forma part de l’avaluació interna del centre i té com a objectiu millorar la qualitat de l’acció tutorial. Es realitza de manera anual i inclou:

  • Valoració del grau de compliment de les actuacions previstes.
  • Recollida de valoracions qualitatives per part del professorat, l’equip d’orientació i, si escau, de les famílies.
  • Detecció de dificultats i propostes de millora.
  • Inclusió d’aquesta valoració en la Memòria final de curs, com a part del procés de revisió i actualització del PAT per al curs següent.

7. Tancament i revisió del document

  • El Pla d’Acció Tutorial del CEIP Isabel Ferrer és un document viu i en constant evolució, que s’adapta a la realitat del centre i a les necessitats canviants de l’alumnat. El seu compliment i aplicació impliquen el conjunt de la comunitat educativa, amb una especial responsabilitat per part de l’equip docent, l’orientadora i l’equip directiu.

Aquest document serà revisat anualment, a partir de l’anàlisi de la pràctica tutorial, les aportacions dels diferents cicles i la valoració recollida en la memòria final. A partir d’aquest procés, s’introduiran les modificacions necessàries per tal de continuar avançant cap a una acció tutorial coherent, coordinada i centrada en l’alumnat.

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies