PORTFOLIO EUROPEU DE LES LLENGÜES

L’IES Mare Nostrum participa des de fa diversos anys en el programa del Portfolio Europeu de les Llengües (PEL) promogut des de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport.
Juntament amb el Marc europeu comú de referència per a les Llengües (MECR), el PEL forma part essencial del projecte general de política lingüística del Consell d’Europa, en tant que ha desenrotllat unes directrius unificades sobre l’aprenentatge i l’ensenyança de llengües per a tots els estats europeus, perquè servisquen d’orientació tant a docents com a alumnes. Mentres el MECR establix unes bases definint continguts, objectius, metodologia i criteris d’avaluació i d’aprenentatge, el PEL és més un instrument encaminat a desenrotllar la consciència d’aprenentatge.
El professorat i alumnat de l’IES Mare Nostrum ha treballat en este projecte amb l’objectiu de desenrotllar no sols les seues habilitats lingüístiques en valencià, castellà, anglés i francés, sinó també la seua capacitat per a expressar-se, reflexionar sobre el seu propi aprenentatge i valorar la diversitat cultural. En este sentit, la utilització del Portfolio com a ferramenta en el procés d’ensenyança i aprenentatge de llengües ha tinguts presents els següents objectius:
- Aprendre a valorar la llengua pròpia i les llengües de les altres com a part del patrimoni cultural europeu i mundial.
- Promoure el coneixement i l’augment d’experiències plurilingües i interculturals de l’alumnat.
- Afavorir l’actualització metodològica de l’ensenyança de les llengües, així com la coordinació i l’intercanvi d’experiències entre el professorat del mateix centre i altres centres educatius que l’apliquen.
- Potenciar l’autoavaluació, la qual cosa implica una major responsabilitat de l’alumne pel seu propi aprenentatge i, per tant, major autonomia.
- Contribuir al desenrotllament de les competències clau establides en els currículums de les etapes educatives obligatòries.
- Fomentar el treball cooperatiu. Malgrat ser un document individual, el PEL està enfocat al treball cooperatiu entre iguals, la qual cosa suposa també una presa de consciència sobre el procés d’ensenyança-aprenentatge i el desenrotllament de l’autonomia.
Este projecte es porta realitzant des de fa ja més de 5 anys en l’IES Mare Nostrum i, curs rere curs, s’ha enriquit amb noves experiències, propostes i ferramentes digitals. En l’edició 24-25, ha comptat amb la col·laboració del professorat de diferents assignatures, la qual cosa ha permés crear tasques variades, creatives i significatives, connectant els continguts de l’aula amb l’ús real de les llengües.
El producte final que es presenta ací arreplega una selecció d’activitats realitzades en diferents llengües i matèries durant el present curs escolar i suposa una mostra de l’esforç, la implicació i el creixement de l’alumnat al llarg del procés.