Implementació del escaperoom “Alimental, querida Watson” a l’aula de dietètica de 2n curs.

Dimarts, 7 de març de 2023. 

Tere Gisbert Villaplana 

Aquest fi de curs dels alumnes de 2n de dietètica ha coincidit amb el dia de la dona, i quina millor manera de celebrar-ho que descobrint un misteri que envolta a la ciutat de Londres, amb l’ajuda inestimable de Sherlock Holmes i en aquest cas, la seua millor col·laboradora la Dra. Watson.  

El escaperoom anomenat “Alimental, querida Watson: el extraño caso de las misteriosas luces verdes de la torre de Londres” es un projecte virtual de la Universitat de València, produit pel Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (http://www.uv.es/sfpie) amb llicència atribuïda CC de reutilització permitida, per la qual cosa s’ha fet un ús a nivell docent aplicat i adaptat a l’aula de la classe de Dietoteràpia, de forma presencial. 

El misteri de les llums verdes apareixen nocturnament en l’entorn de la Torre de Londres, després de la mort de l’alcalde en estranyes circumstàncies, i per tant, la població ha entrat en pànic i el govern britànic ha demanat ajuda al detectiu més famós del moment. Sherlock Holmes i la Dra Watson tractaran de resoldre aquest cas amb matis culinari contant amb la col·laboració dels experts en Dietètica del nostre centre IES La Mar de Xàbia. 

Els nostres estudiants han estat molt entretinguts, i reconeixen la utilidad d’aquest tipus d’activitats, com és el “break-out” o “escaperoom”, per tal de repasar els continguts dels mòduls que han cursat durant el periode escolar. S’ha desenvolupat durant dos hores aproximadament, a continuació han contestat una enquesta sobre aquesta tasca, i després ens hem acomiadat amb un berenar per tal de celebrar la fi de les classes. 

Com a resultats de les enquestes destaca el fet d’haver gaudit mentre que aprenien i superaven nous reptes. El 64% opina estar molt d’acord en que aquest tipus de tasca és molt útil com a repàs del mòdul i el 100% diu que els ha resultat molt (73%) o bastant entretinguda (la resta). Quasi la majoria cita que participaria en un nou cas i d’entre les coses que més els ha agradat comenten el següent: el suspense, la intriga i la curiositat que aporta el cas, i el treball en equip entre els companys, a més de l’entreteniment del joc. I per tal de millorar, com a sugerències, part del alumnat proposa que algunes de les definicions siguen més clares, que ha hagut de pensar bastant i un parell ho han trobat difícil i un poc llarg de duració. Anirem millorant i esperem poder repetir-ho prompte. Gràcies a tots els que han col·laborat amb mi per fer-ho possible. 

Tere Gisbert Villaplana