L’alumnat de 1° Batxillerat que cursa les matèries de Biologia i Biologia Humana ha realitzat una eixida a Barcelona, on han participat en diferents tallers i activitats en el Museu Cosmocaixa, acompanyats per les professores Mayte Mendoza i Silvia García.
- En primer lloc, van realitzar un taller on se simula l’experimentació per a desenrotllar una vacuna per a combatre la malària. L’alumnat va estar analitzant l’eficàcia de diferents candidats a la vacuna contra la malària mitjançant la tècnica ELISA, podent comprovar les reaccions pròpies del nostre sistema immunitari (antígens/anticossos). Esta activitat ha permés la presa de contacte amb el que es fa en els laboratoris reals. Ja que van utilitzar micropipetes, protocols i els experiments control. També els va servir per a reflexionar sobre les dificultats dels països més pobres en la lluita contra esta mena de malalties.
Objectius: - Comprendre el mecanisme d’acció de les vacunes i com es realitza la investigació en este camp mentres es duu a terme una investigació real.
- Reforçar els conceptes sobre la malària i el cicle de vida del paràsit que la causa.
- Comprendre la importància de la investigació en l’erradicació d’esta mena de malalties.
- Reconéixer la importància que té el descobriment d’una vacuna en la millora sanitària de la nostra societat.
En segon lloc, l’alumnat s’ha submergit en el món invisible a l’ull humà, el món microscòpic que ens envolta! i ha realitzat un taller: *Micrarium.
En el qual han pogut observar l’evolució de la matèria cap a estructures cada vegada més complexes, l’evolució de la vida en el nostre planeta i la complexitat de materials creats per l’ésser humà, en les diferents àrees: Cosmos, Evolució i Fronteres. Per a això ha utilitzat diferents instruments òptics i ha preparat les seues pròpies mostres.
Objectius:
- Explorar el món microscòpic a través de l’experimentació.
- Reforçar la idea que el món microscòpic forma part de la nostra realitat, encara que no puguem veure’l.
Posteriorment han participat en diferents visites dinàmiques, com:
- Mur geològic:
L’alumnat ha pogut observar diverses peces de roca procedents de tot el món: sals, pissarres, diàclasis, *varvas glacials, dunes, etc. que els ha permés deduir els processos geològics que van intervindre en la formació del nostre planeta: des dels plecs de les roques fins a la sedimentació i les conseqüències del moviment de les plaques tectòniques.
Objectius: - Identificar els principals tipus de roca i deduir com i on es van originar.
- Reconéixer els fenòmens geològics responsables de la formació actual del planeta.
- Evolució:
L’alumnat ha pogut observar el progrés de la vida, des de l’aparició dels primers éssers unicel·lulars fins als primers passos de la humanitat. L’evolució, com a detonant de la biodiversitat. Per a això, han utilitzat diversos recursos: animals vius, fotografies estereoscòpiques, reproduccions digitals i fòssils, que els ha ajudat a comprendre els mecanismes que regixen l’evolució en el nostre planeta.
Objectius: - Descobrir les principals fites de la història de la vida.
- Aprofundir en l’estudi de l’evolució de la matèria.
- Analitzar la història de la vida des d’una perspectiva evolutiva, a través de la interpretació dels registres fòssils.
- Fronteres del coneixement:
L’alumnat aprofundix l’estudi del cervell humà, les neurociències i les grans innovacions desenrotllades per l’enginy humà i descobrix alguns dels camps d’investigació més capdavanters en els quals els científics treballen actualment.
Objectius: - Descobrir el cos humà com un ecosistema i reconéixer la complexitat del cervell.
- Relacionar la complexitat neuronal amb la capacitat de rebre informació de l’entorn, processar-la, analitzar-la, emmagatzemar-la i elaborar una resposta adequada.
- Reconéixer les possibilitats que suposa tindre cèl·lules molt especialitzades i les conseqüències d’una alteració en el seu funcionament.
- Reflexionar sobre la importància de la investigació científica i foment de noves tecnologies.
- Sostenibilitat d’un bosc:
El Bosc Inundat permet a l’alumnat endinsar-se en un ecosistema tropical, conéixer els seus recursos naturals, la diversitat d’éssers vius que l’habiten i la dinàmica que s’establix entre ells. Han pogut observar la flora i fauna, des de les formigues del subsol fins a les aus del dosser i descobrir algunes de les adaptacions d’espècies emblemàtiques, com la *anaconda o el *capibara.
També han pogut reflexionar sobre la importància de preservar el medi ambient i adoptar hàbits de vida sostenibles.
Objectius: - Reconéixer un ecosistema i identificar les relacions ecològiques que s’establixen.
- Observar les adaptacions que presenten les espècies que habiten un ecosistema amazònic.
- Descobrir la biodiversitat com un patrimoni natural que és necessari conservar.
- Reconéixer l’impacte de l’acció humana sobre el medi ambient, així com adoptar hàbits i mesures per a portar un estil de vida sostenible i compromés amb el medi natural.
D’altra banda, també han pogut gaudir de l’art i patrimoni cultural de Barcelona, visitant llocs emblemàtics de la seua ciutat, així com compartir moments de diversió per a enfortir la convivència i la unió entre el nostre alumnat.
Gràcies per la vostra participació!!!