Visita Museu Cosmocaixa de Barcelona

L’alumnat de 1° Batxillerat que cursa les matèries de Biologia i Biologia Humana ha realitzat una eixida a Barcelona, on han participat en diferents tallers i activitats en el Museu Cosmocaixa, acompanyats per les professores Mayte Mendoza i Silvia García.

image/jpeg

1. En primer lloc, van realitzar un taller on se simula l’experimentació per a desenrotllar una vacuna per a combatre la malària. L’alumnat va estar analitzant l’eficàcia de diferents candidats a la vacuna contra la malària mitjançant la tècnica ELISA, podent comprovar les reaccions pròpies del nostre sistema immunitari (antígens/anticossos). Esta activitat ha permés la presa de contacte amb el que es fa en els laboratoris reals. Ja que van utilitzar micropipetes, protocols i els experiments control. També els va servir per a reflexionar sobre les dificultats dels països més pobres en la lluita contra esta mena de malalties.
    Objectius:
  2. Comprendre el mecanisme d’acció de les vacunes i com es realitza la investigació en este camp mentres es duu a terme una investigació real.
  3. Reforçar els conceptes sobre la malària i el cicle de vida del paràsit que la causa.
  4. Comprendre la importància de la investigació en l’erradicació d’esta mena de malalties.
  5. Reconéixer la importància que té el descobriment d’una vacuna en la millora sanitària de la nostra societat.

En segon lloc, l’alumnat s’ha submergit en el món invisible a l’ull humà, el món microscòpic que ens envolta! i ha realitzat un taller: *Micrarium.
En el qual han pogut observar l’evolució de la matèria cap a estructures cada vegada més complexes, l’evolució de la vida en el nostre planeta i la complexitat de materials creats per l’ésser humà, en les diferents àrees: Cosmos, Evolució i Fronteres. Per a això ha utilitzat diferents instruments òptics i ha preparat les seues pròpies mostres.
Objectius:

1. Explorar el món microscòpic a través de l’experimentació.
  2. Reforçar la idea que el món microscòpic forma part de la nostra realitat, encara que no puguem veure’l.

Posteriorment han participat en diferents visites dinàmiques, com:

1. Mur geològic:
    L’alumnat ha pogut observar diverses peces de roca procedents de tot el món: sals, pissarres, diàclasis, *varvas glacials, dunes, etc. que els ha permés deduir els processos geològics que van intervindre en la formació del nostre planeta: des dels plecs de les roques fins a la sedimentació i les conseqüències del moviment de les plaques tectòniques.
    Objectius:
  2. Identificar els principals tipus de roca i deduir com i on es van originar.
  3. Reconéixer els fenòmens geològics responsables de la formació actual del planeta.
  1. Evolució:
    L’alumnat ha pogut observar el progrés de la vida, des de l’aparició dels primers éssers unicel·lulars fins als primers passos de la humanitat. L’evolució, com a detonant de la biodiversitat. Per a això, han utilitzat diversos recursos: animals vius, fotografies estereoscòpiques, reproduccions digitals i fòssils, que els ha ajudat a comprendre els mecanismes que regixen l’evolució en el nostre planeta.
    Objectius:
  2. Descobrir les principals fites de la història de la vida.
  3. Aprofundir en l’estudi de l’evolució de la matèria.
  4. Analitzar la història de la vida des d’una perspectiva evolutiva, a través de la interpretació dels registres fòssils.
  1. Fronteres del coneixement:
    L’alumnat aprofundix l’estudi del cervell humà, les neurociències i les grans innovacions desenrotllades per l’enginy humà i descobrix alguns dels camps d’investigació més capdavanters en els quals els científics treballen actualment.
    Objectius:
  2. Descobrir el cos humà com un ecosistema i reconéixer la complexitat del cervell.
  3. Relacionar la complexitat neuronal amb la capacitat de rebre informació de l’entorn, processar-la, analitzar-la, emmagatzemar-la i elaborar una resposta adequada.
  4. Reconéixer les possibilitats que suposa tindre cèl·lules molt especialitzades i les conseqüències d’una alteració en el seu funcionament.
  5. Reflexionar sobre la importància de la investigació científica i foment de noves tecnologies.

image/jpeg

1. Sostenibilitat d’un bosc:
    El Bosc Inundat permet a l’alumnat endinsar-se en un ecosistema tropical, conéixer els seus recursos naturals, la diversitat d’éssers vius que l’habiten i la dinàmica que s’establix entre ells. Han pogut observar la flora i fauna, des de les formigues del subsol fins a les aus del dosser i descobrir algunes de les adaptacions d’espècies emblemàtiques, com la *anaconda o el *capibara.
    També han pogut reflexionar sobre la importància de preservar el medi ambient i adoptar hàbits de vida sostenibles.
    Objectius:
  2. Reconéixer un ecosistema i identificar les relacions ecològiques que s’establixen.
  3. Observar les adaptacions que presenten les espècies que habiten un ecosistema amazònic.
  4. Descobrir la biodiversitat com un patrimoni natural que és necessari conservar.
  5. Reconéixer l’impacte de l’acció humana sobre el medi ambient, així com adoptar hàbits i mesures per a portar un estil de vida sostenible i compromés amb el medi natural.

D’altra banda, també han pogut gaudir de l’art i patrimoni cultural de Barcelona, visitant llocs emblemàtics de la seua ciutat, així com compartir moments de diversió per a enfortir la convivència i la unió entre el nostre alumnat.

Gràcies per la vostra participació!!!