Visita guiada a la col·lecció cientificomèdica de la Universitat de València.

L’ alumnat de 1r Batx. que cursa les matèries de Biologia, Geologia, Ciències Ambientals i Biologia Humana, acompanyats per les professores Mayte Mendoza i Silvia Garcia, han participat en diverses activitats, que tenen com a objectius:
1. Valorar el patrimoni cientificomèdic i facilitar la seua interpretació.
2. Presentar i divulgar el treball que realitzen els investigadors.
3. Il·lustrar els principals fets de la medicina valenciana i de la seua Facultat de Medicina.
4. Reflexionar sobre la manera en què ha participat la medicina, la ciència i la tecnologia en els processos de transformació de les societats actuals.
5. Aprendre i conéixer la importància del funcionament d’un laboratori d’investigació del Dpt. de Farmacologia de la Facultat de Medicina de la Universitat de València.

Activitats realitzades:
1. Visita guiada a la col·lecció cientificomèdica de la Universitat de València. Ciència i societat, al Palau de Cerveró.
L’alumnat ha pogut vore una exposició d’instruments científics i mèdics de la Universitat de València. També material procedent del seu patrimoni bibliogràfic i documents audiovisuals.

Aquesta visita ha permés al nostre alumnat aproximar-se a la història de la ciència d’una manera diferent, explorar diferents temes relacionats amb la pràctica medicocientífica i contestar cuestiones, com: De quina manera contribueixen els aficionats a la ciència?, Quin és el paper del experts en les societats modernes?, És la ciencia apolítica?, Cóm mobilitzen les societats els recursos d’ una societat?, És la ciencia masculina?

2. Visita guiada, Medicina i Societat, que es realitza en el Deganat de la Facultat de Medicina de la Universitat de València.

L’ alumnat ha pogut analitzar el desenvolupament de la medicina contemporània, la informació relativa a l’epidèmia de còlera que va afectar València i les investigacions sobre la primera vacunació massiva d’aquesta malaltia.
També han observat els diferents instruments que s’hi exposen, relacionats amb la medicina hospitalària i la medicina de laboratori, com un aparell portàtil de raigs X (segle XIX), un cerebròtom, una butaca d’odontologia, un esfigmomanòmetre (segle XX), etc.

Han tractat temes relacionats amb la cirurgia i la revolució quirúrgica, com el dolor i l’anestesia, l’hemorràgia i l’hemostasia, la infecció, l’antisepsia i l’asèpsia.

I han pogut assabentar-se de les tradicionals especialitats científiques valencianes com són, la morfologia, la terapèutica i la cirurgia o analitzar la constitució de les especialitats medicoquirúrgiques: l’oftalmologia, l’obstetrícia i ginecologia, l’otorrinolaringologia i la urologia. Finalment, es tracta el tema de l’evolució humana per analitzar les lesions més característiques de la paleopatologia.

3. Visita guiada al laboratori de Farmacologia de la Facultat de Medicina de la Universitat de València.
L’ alumnat ha participat en una xarrada sobre la importància de la ciència, els diversos camps de treball i la importància de triar una carrera segons els seus interessos i habilitats.
Després han realitzat un recorregut per el laboratori de Farmacologia i les diverses instal.lacions dedicades a la investigació. Han pogut observar l’ estructura específica d’un laboratori, les diferents àrees establertes per a realitzar cada activitat i comprobar de primera mà l’equipació tecnològica més avançada, el seu funcionamient i relacionar-la amb els processos que es duen a terme.