IES EL PRAT, UN CENTRE SOLIDARI

L’alumnat de 4t d’ESO de l’IES El Prat de Torreblanca que cursen l’assignatura optativa de francés com a segona llengua estrangera, ha organitzat una recollida d’aliments amb l’ajuda de tota la comunitat educativa. 

La campanya va nàixer a partir d’un treball de recerca a classe,sobre el gaspillage alimentaire(malbaratament alimentari), un concepte que l’alumnat va treballar en llengua francesa, analitzant vídeos, textos i dades reals provinents de França i les seues regions d’ultramar, i que van comparar amb la realitat de la nostra província, Castelló. La finalitat era prendre consciència de que el menjar és un recurs valuós que s’ha de gestionar de forma responsable.

Arran d’aquesta recerca, va sorgir la idea de transformar l’aprenentatge en una acció útil per al municipi: la campanya solidària de recollida d’aliments per al Banc d’Aliments de Torreblanca, transformant aquesta conscienciació en un gest solidari per a la comunitat, amb la participació d’alumnat i personal del centre. 

Al llarg de tres setmanes, l’alumnat va treballar conjuntament la sostenibilitat i la solidaritat. L’alumnat va preparar cartells digitals i manuals, en francés i en valencià, i les xarrades de conscienciació durant la primera setmana. Seguidament, es va exposar la campanya a totes les classes la segona setmana. I per acabar, l’última setmana van recollir en tres torns els aliments no peribles, aconseguint omplir 14 caixes de llet, pasta, llegums, arròs, llaunes de conserva, oli, menjar per a xiquets, galetes o sal, entre altres. 

L’alumnat valora molt positivament l’experiència. Creuen que és una acció que aporta un benefici directe a les famílies que més ho necessiten. 

Setmana Europea de la Prevenció de Residus – EWWR

22-30 de novembre

La Setmana europea de la Prevenció de Residus (EWWR) és una iniciativa que promou dins i també fora d’Europa accions de sensibilització sobre els recursos sostenibles i la gestió de residus al llarg d’una setmana del mes de novembre.

Impulsada per les autoritats públiques locals i regionals, aplega totes les actuacions d’altres actors (ciutadans, escoles, empreses, ONG, associacions) que organitzen activitats per conscienciar sobre la prevenció de residus.

La Setmana, com també l’anomenem, és això: una setmana de novembre, normalment la penúltima o l’última del mes. El que la fa especial són els esforços i la passió de milers i milers de voluntaris que difonen el consum sostenible i l’economia circular a les seves comunitats.

Ací podeu veure l’acció de l’IES el Prat amb motiu de la EWW 2025:

🌱 EWWR – 01 – Cartells IES El Prat (Torreblanca) – EWWR

♻️ Els alumnes de 1r FPB dissenyen cartells sobre el reciclatge de RAEE

Amb motiu de la Setmana Europea de la Prevenció de Residus, l’alumnat de 1r FPB d’Informàtica d’Oficina està elaborant cartells en Canva i PowerPoint per conscienciar la comunitat educativa sobre la importància de reutilitzar i reciclar els aparells electrònics (RAEE).

Els treballs es penjaran pels passadissos del centre i també es mostraran en aquesta pàgina web.
El professorat podrà votar els 5 millors cartells, valorant el missatge, la creativitat i el disseny.

Una gran iniciativa per unir formació professional i sostenibilitat, i demostrar que amb la tecnologia també podem cuidar el planeta. 🌍💻♻️

“Tria els 5 cartells que millor transmeten el missatge de reciclar tecnologia i reduir residus”

Tractament de residus informàtics – IES EL PRAT

Guardabosc i les vaques del Prat a Palència

L’alumna Lorena Romero representa l’IES El Prat en la VII CONFINT Estatal de Palència

Esta setmana, Lorena Romero, de 4t d’ESO, està representant a l’IES El Prat de Torreblanca en la VII CONFINT Estatal (Conferència Internacional de Joves “Cuidem el Planeta”), que se celebra a Palència i reuneix joves de tot l’Estat.

Durant la trobada, Lorena està compartint una de les accions mediambientals desenvolupades el curs passat dins del Projecte Guardabosc, concretament l’APS “Les vaques del Prat”, una experiència d’Aprenentatge Servei realitzada conjuntament amb l’Ajuntament de Torreblanca i la Fundació Global Nature.

A més, els participants estan treballant de manera col·laborativa per debatre i proposar solucions als grans reptes ambientals del segle XXI, com el canvi climàtic, la gestió de l’aigua o la pèrdua de biodiversitat.

Des de l’IES El Prat li desitgem molta sort i esperem que torne carregada d’idees i eco propostes per continuar millorant el nostre entorn! 🌱💧

La alumna Lorena Romero representa al IES El Prat en la VII CONFINT Estatal de Palencia

Esta semana, Lorena Romero, alumna de 4º de ESO, está representando al IES El Prat de Torreblanca en la VII CONFINT Estatal (Conferencia Internacional de Jóvenes “Cuidemos el Planeta”), celebrada en Palencia y que reúne a jóvenes de toda España.

Durante el encuentro, Lorena está compartiendo una de las acciones medioambientales desarrolladas el curso pasado dentro del Proyecto Guardabosc, concretamente el APS “Las vacas del Prat”, una experiencia de Aprendizaje Servicio realizada conjuntamente con el Ayuntamiento de Torreblanca y la Fundación Global Nature.

Además, los participantes están trabajando de forma colaborativa para debatir y proponer soluciones a los grandes retos ambientales del siglo XXI, como el cambio climático, la gestión del agua o la pérdida de biodiversidad.

Desde el IES El Prat le deseamos mucha suerte y esperamos que vuelva cargada de ideas y ecopropuestas para seguir mejorando nuestro entorno. 🌍💦

Repte Hacker FPB

El pròxim dimecres 26 de novembre, de 9:50 a 12:05, l’IES El Prat acollirà una activitat especial dedicada a la ciberseguretat.

Mitjançant desafiaments pràctics i dinàmiques interactives, l’alumnat tindrà l’oportunitat d’aprendre a protegir les seues dades amb tècniques de xifrat, detectar possibles fallades de seguretat i previndre amenaces, així com a mantindre segurs els dispositius que utilitzen en el seu dia a dia.

Mitjançant desafiaments pràctics i dinàmiques interactives, aprenen a:

🛡️ Protegir dades amb xifrat i criptografia.
⚡ Detectar fallades de seguretat i previndre amenaces.
📲 Mantindre segurs dispositius com mòbils, ordinadors o tauletes.
💡 Inspirar-se amb experiències de referents en ciberseguretat.

ES El Prat publica el llistat de llibres de text per al curs 2025-2026

IES El Prat ha publicat el llistat oficial de llibres de text per a tots els nivells del centre de cara al curs 2025-2026.

Actualitzem llistat de llibres a data 3 de juliol (detectat error en isbn de mates B de 4t). Els llibres en groc són nous aquest any. Els marcats en verd són quaderns que cal comprar (si no fan francès no cal comprar-lo)

Actualizamos listado de libros a fecha 3 de julio (detectado error en isbn de mates b de 4º). Los libros en amarillo són nuevos este año. Los marcados en verde son cuadernos que hay que comprar (si no cursan francés no hace falta comprarlo)

L’alumnat i les famílies poden consultar i descarregar el document complet a través del portal oficial (https://portal.edu.gva.es/ieselprat/llistat-de-llibres-de-text-curs-2025-2026/) o bé accedint directament al PDF disponible.

Aquest llistat inclou totes les matèries obligatòries per a l’Educació Secundària Obligatòria (1r, 2n, 3r i 4t d’ESO), Batxillerat (1r i 2n curs), i Formació Professional Bàsica (1r i 2n curs).

En el cas de l’alumnat que, en el curs anterior (6è de Primària o 1r d’ESO), ha cursat matèries en PT (Pedagogia Terapèutica), és obligatori que es posen en contacte amb el centre abans de comprar cap llibre de text. Així mateix, per a les assignatures optatives, no cal adquirir el llibre fins al mes de setembre, ja que es donarà informació definitiva sobre la disponibilitat de materials a l’inici de curs.

Un altre aspecte molt important: abans de folrar qualsevol llibre, ratllar-lo o treure-li l’embolcall, es recomana que el primer dia de classe cada alumne presente el llibre al professorat corresponent per tal de rebre el vistiplau. D’aquesta manera, s’eviten errors en les edicions i es garanteix que cada text compleix els requisits marcats per l’equip docent. Per a les matèries que no apareixen en aquest llistat, al setembre s’informarà si existirà o no llibre de text o si el professorat facilitarà apunts propis.

A continuació es detallen algunes indicacions generals que s’han de tenir en compte abans d’adquirir els llibres:

  • Materials en PT: Preguntar al centre abans de comprar cap llibre.
  • Assignatures optatives: No comprar el llibre fins a setembre.
  • Presentació de llibres: Mostrar cada llibre al professorat abans de folrar-lo o treure l’embolcall.
  • Matèries no incloses: A principi de curs s’informarà sobre possibles apunts o recursos alternatius.

Per a qualsevol dubte o consulta addicional, podeu posar-vos en contacte amb la secretaria de l’IES El Prat (Av. Gravador Fabregat, s/n, 12596 Torreblanca; tel. 964 33 60 95; correu electrònic 12005532@edu.gva.es). Us recomanem revisar amb deteniment el document complet i adquirir els llibres amb antelació per evitar cues i garantir la disponibilitat a les llibreries autoritzades.

IES El Prat – Juny 2025

Tractament de residus informàtics

Muntatge i manteniment de sistemes i components informàtics /Formació Professional Bàsica Informàtica d’oficina / Departament: Informàtica / Curs: 2024/2025 / Professor: Jose Blanco Vega

Dia 6 de juny (divendres) / 12:05 / Equip 5: JOAN i MARCO faran una presentació sobre este tema. Esteu convidats!

15. Tractament de residus informàtics

UT.15 “Tractament de residus informàtics”?

La Unitat Didàctica 15 forma part del mòdul de Muntatge i manteniment de sistemes i components informàtics. Els continguts principals són:

  • Normativa RAEE (Residus d’Aparells Elèctrics i Electrònics): Coneixement del Reial decret 110/2015 i la legislació autonòmica (Decret 81/2013, Llei 7/2022), per comprendre els requisits legals de recollida i recliclatge.
  • Cicle del reciclatge: Des de la recollida al punt net fins a la recuperació de matèries primeres.
  • Identificació de components perillosos: Metalls pesants (plom, mercuri, cadmi) i substàncies tòxiques, amb atenció a protocols de seguretat.
  • Desmuntatge i separació de components: Pràctica directa de desmuntar equips informàtics vells i classificar peces (placa base, discs durs, fonts, etc.).
  • Disseny d’un punt net escolar: Selecció d’espai, senyalització, contenidors diferenciats i procediments de recepció i emmagatzematge.

Objectius específics:

  1. Aplicar la normativa RAEE al context del centre.
  2. Sensibilitzar sobre impacte mediambiental i sanitari dels residus informàtics.
  3. Desenvolupar habilitats tècniques en desmuntatge, classificació i reciclatge.
  4. Fomentar el treball cooperatiu i la responsabilitat compartida.
  5. Planificar i organitzar un punt net dins de l’IES El Prat.

Resultats d’aprenentatge destacats:

  • Descriure les fases del procés de reciclatge: recollida, recepció, classificació, desmuntatge i tractament final.
  • Enumerar tècniques de reciclatge mecànic i químic per a recuperar metalls preciosos.
  • Dissenyar un esquema organitzatiu segur per a un punt net.
    (Font: UT.15 “Tractament de residus informàtics” – Departament d’Informàtica, IES El Prat)

Metodologia i activitats

  1. Introducció i motivació:
    • Presentació de la problemàtica ambiental amb xerrada introductòria i vídeos sobre impacte dels RAEE.
    • Debat col·lectiu: qui són els actors implicats (productors, distribuïdors, SISTEMA Integrat de Gestió)?
  2. Aprenentatge de la normativa RAEE:
    • Resum del Reial decret 110/2015 i la legislació autonòmica.
    • Exposició en grups sobre responsabilitats de cada agent (productor, punt net, gestor de residus).
  3. Cicle del reciclatge:
    • Sessió pràctica de simulació del procés de recollida selectiva.
    • Visita virtual a un centre de tractament de residus electrònics.
  4. Components perillosos:
    • Anàlisi de materials; detecció de riscos (metalls pesants, PCB, substàncies bromades).
    • Protocols bàsics d’ús d’equip de protecció individual (guants, ulleres).
  5. Pràctica de desmuntatge i classificació:
    • Taller a l’aula de desmuntar ordinadors i separar components.
    • Etiquetatge de peces perilloses i registre de dades.
  6. Disseny del punt net escolar:
    • Els alumnes organitzen-se en grups heterogenis.
    • Elaboren un pla amb plànol, senyalització, taules d’hores de recepció i protocols de seguretat.
  7. Avaluació i coavaluació:
    • Rúbriques que integren competències tècniques, treball en equip i actituds mediambientals.
    • Autoavaluació i coavaluació entre companys: presenten els seus plantejaments i reben feedback.
  8. Presentació de resultats:
    • Fase final d’exposició de projectes davant de famílies, el claustre i la comissió de sostenibilitat.
    • Publicació del dossier audiovisual amb fotografies, vídeos i infografies a la web del centre.

Aspecte inclusiu i innovador

La UT.15 destaca per:

  • Metodologia cooperativa: Grups heterogenis, on cada alumne assumeix un rol concret (coordinador de seguretat, responsable de registre, etc.).
  • Recursos digitals: Vídeos, infografies dinàmiques perquè l’alumnat amb diferents estils d’aprenentatge puga assimilar els continguts.
  • Atenció a la diversitat lingüística: Materials oferits en valencià clar i en lectura fàcil per garantir l’accessibilitat.
  • Aprenentatge significatiu: El projecte està vinculat a una problemàtica real del centre i del poble, la qual cosa motiva l’alumnat a implicar-se i percebre l’impacte de les seves decisions.
  • Responsabilitat social i mediambiental: Fomenta la consciència ecològica, els valors ètics i la utilitat social del treball en equip.

Conclusió i properes passes

Amb la UT.15 “Tractament de residus informàtics”, l’IES El Prat contribueix a la convocatòria PIIE 2024 implementant un projecte que uneix continguts tècnics i valors de sostenibilitat. L’alumnat de 1r de FPB Informàtica d’oficina ha adquirit competències essencials per al desmuntatge, la classificació i el reciclatge de components electrònics, alhora que ha desenvolupat habilitats de cooperació i responsabilitat.

Animem famílies, professorat i la resta de centres educatius a visitar la nostra pàgina i conèixer aquesta experiència innovadora i inclusiva:
Convocatòria PIIE 2024 – IES El Prat

“Los RAEE no son basura. ¡Participa en su reciclado!” https://youtu.be/SQ_bDjNb4-M?feature=shared

Com adaptar vídeos educatius a Portaledu: límits de mida i solucions en Windows i LliureX

🎯 Introducció

A l’hora de publicar vídeos al portal educatiu Portaledu, molts docents es troben amb el problema que els vídeos no es poden pujar perquè superen el límit de 30 MB per arxiu. Este límit està establit per evitar col·lapses en els servidors i garantir la fluïdesa de la càrrega per part de l’alumnat.

Este article explica com comprimir vídeos de manera eficaç tant en Windows com en LliureX (Linux), mantenint una qualitat acceptable i garantint la compatibilitat amb el navegador.


⚠️ Problema detectat

Quan es puja un vídeo gran a Portaledu, pot aparéixer aquest error:

Media error: Format(s) not supported or source(s) not found

Això sol ocórrer per:

  • Mida superior a 30 MB
  • Format o còdec incompatible
  • Vídeo sense pista d’àudio

Solució: comprimir vídeos correctament

🖥️ En Windows (PowerShell + FFmpeg)

Cal tindre ffmpeg.exe i ffprobe.exe en una carpeta com C:\videos\ffmpeg\bin, i després executar el següent script:

Captura de ffmpeg.exe en carpeta C:\videos\ffmpeg\bin.

$basePath = "C:\videos\TODO"
$outputBase = "C:\videos\30M"
$targetSize = 30 * 1024 * 1024
$videoExtensions = "*.mp4", "*.mov", "*.avi", "*.mkv"
$ffmpegPath = "C:\videos\ffmpeg\bin\ffmpeg.exe"
$ffprobePath = "C:\videos\ffmpeg\bin\ffprobe.exe"

function Compress-Video {
param ([string]$inputPath, [string]$relativePath)

$outputDir = Join-Path $outputBase (Split-Path $relativePath -Parent)
if (!(Test-Path $outputDir)) { New-Item -Path $outputDir -ItemType Directory | Out-Null }

$baseName = [System.IO.Path]::GetFileNameWithoutExtension($inputPath)
$outputPath = Join-Path $outputDir "${baseName}_30M.mp4"
$duration = & $ffprobePath -v error -show_entries format=duration -of default=noprint_wrappers=1:nokey=1 "`"$inputPath`""

$attempt = 1; $maxAttempts = 5; $success = $false; $qualityFactor = 0.9
while (-not $success -and $attempt -le $maxAttempts) {
$bitrate = [math]::Floor(($targetSize * 8 * $qualityFactor) / [double]$duration / 1000)
& $ffmpegPath -y -i "`"$inputPath`"" -vf "scale=1280:-2" -c:v libx264 -b:v "${bitrate}k" `
-maxrate "${bitrate}k" -bufsize "${bitrate}k" -c:a aac -b:a 96k -ac 2 -movflags +faststart "`"$outputPath`"" 2>$null

if (Test-Path $outputPath) {
$realSize = (Get-Item $outputPath).Length
if ($realSize -le $targetSize) { $success = $true }
else { Remove-Item $outputPath -Force; $qualityFactor -= 0.15; $attempt++ }
} else { break }
}
}
foreach ($ext in $videoExtensions) {
Get-ChildItem -Path $basePath -Recurse -Filter $ext | ForEach-Object {
$relativePath = $_.FullName.Substring($basePath.Length).TrimStart("\")
Compress-Video -inputPath $_.FullName -relativePath $relativePath
}
}

🐧 En LliureX (Linux) amb Bash i FFmpeg

Terminal de LliureX amb FFmpeg en acció.

#!/bin/bash
BASE_DIR="./videos"
EXTENSIONS=("mp4" "mov" "avi" "mkv")

convertir_video() {
input="$1"
dir=$(dirname "$input")
base=$(basename "$input")
nom="${base%.*}"
output="${dir}/${nom}_30M.mp4"

ffmpeg -i "$input" -vf "scale=1280:-2" -c:v libx264 -crf 28 -c:a aac -b:a 96k -movflags +faststart "$output"
}

for ext in "${EXTENSIONS[@]}"; do
find "$BASE_DIR" -type f -iname "*.$ext" | while read -r file; do
convertir_video "$file"
done
done

🧩 Conclusió

Amb aquests scripts, el professorat pot garantir que els vídeos es pugen correctament a Portaledu, complint el límit de mida, mantenint una qualitat visual acceptable i assegurant compatibilitat en qualsevol navegador i dispositiu.

📦 Descarregar scripts per a Portaledu (Windows i Linux)

Inclou:

  • compressio_portaledu_windows.ps1 (PowerShell)
  • compressio_portaledu_linux.sh (Bash)

FIRUJICIÈNCIA 2025

El dijous 10 d’abril l’alumnat de 1r de Batxillerat científic va fer de tallerista en la FIRUJICIÈNCIA 2025 en la universitat Jaume I i també, va poder gaudir dels experiments dels altres centres.

Els experiments que van oferir van ser:

BIOLOGIA HUMANA: Hem transmès la importància que tenen els 5 sentits per tal de captar informació del món que ens envolta. L’alumnat ha pogut realitzar experiments centrats en cadascun d’ells (olfacte, gust, tacte, vista i oïda) i ha pogut reflexionar sobre com funcionen per separat i com el nostre sistema nerviós s’encarrega d’integrar tota aquesta informació que rep. D’aquesta manera, som capaços de respondre als canvis i relacionar-nos amb el món!

TECNOLOGIA: Hem mostrat a la societat com utilizant un compressor de congelador podem canviar la mida d’un globus inflat o d’una llaminadura seguint la Llei de Boyle-Mariotte (↑p-↓V).

FÍSICA I QUÍMICA: Amb elements de la vida quotodiana hem pogut comprovar que les persones som conductores de l’electricitat.

Van acabar molt cansats però també molt satisfets!

Fins la propera edició!

TALLERS DE CIÈNCIA I MEDI AMBIENT CÀTEDRA BP

L’alumnat de 4t d’ESO va visitar les instal·lacions de l’Institut de Tecnologia Ceràmica (endavant ITC) situat dins del campus de la Universitat Jaume I (endavant UJI), on va poder gaudir de diferents tallers relacionats en ciència i medi ambient.

En primer lloc, els diferents grups van observar mitjançant el microscopi les partícules presents en l’aire, així com també van poder comprovar que aquestes varien segons la ubicació de la mostra a analitzar.

En segon lloc, van usar una càmera tèrmica per veure les radiacions infraroges i va ser fascinant! En aquest cas, a través d’aquesta podien veure la matèria de diferents coloracions en funció de la seva temperatura i el material del qual estava constituïda.

Finalment, se’ls va explicar com funcionen els cotxes amb piles d’hidrogen, els quals són respectuosos amb el medi ambient (alliberen aigua, en lloc de diòxid de carboni com fan els de gasoil o gasolina). De fet, van realitzar la reacció de dissociació de l’aigua per a obtenir hidrogen i, a més, van veure com es movia un cotxe amb aquesta pila. Sorprenent!

Va ser una experiència molt enriquidora, ja que els tallers de la Càtedra BP van ser interessants i entretinguts. A més, en aquesta sortida vam poder comprovar com la ciència està en continu avanç i que cal apostar per energies renovables per protegir al medi ambient. Tant de bo la fabricació de cotxes d’hidrogen augmente en un futur i aconseguim reduir la contaminació!

Moltes gràcies a la Càtedra BP i a l’ITC per oferir aquests tallers tant necessaris per als futurs!

MAQUETES D’ÀTOMS

Tot allò que ens envolta és matèria i aquesta està formada per petites partícules anomenades àtoms. Però quina és la seua constitució? Doncs l’alumnat de 2n d’ESO ha representat la seua estructura d’acord amb el model de Bohr utilitzant materials reciclats.

En aquest cas, per comprendre-ho millor podem pensar amb el model planetari. A l’igual que els planetes giren al voltant del Sol, les càrregues negatives (anomenades electrons) es troben al voltant del nucli (format per càrregues positives i neutres).

Ara, a partir d’estes maquetes poden crear-se diferents elements, ja que cadascun conté un nombre determinat de protons i s’han elaborat amb la possibilitat de treure’n o afegir-ne.

En general, l’alumnat considera que ha estat una activitat motivadora i entretinguda, la qual ha afavorit la comprensió de l’estructura de l’àtom, al mateix temps que s’ha pogut gaudir de l’experiència!

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies