Tractament de residus informàtics

Muntatge i manteniment de sistemes i components informàtics /Formació Professional Bàsica Informàtica d’oficina / Departament: Informàtica / Curs: 2024/2025 / Professor: Jose Blanco Vega

Dia 6 de juny (divendres) / 12:05 / Equip 5: JOAN i MARCO faran una presentació sobre este tema. Esteu convidats!

15. Tractament de residus informàtics

UT.15 “Tractament de residus informàtics”?

La Unitat Didàctica 15 forma part del mòdul de Muntatge i manteniment de sistemes i components informàtics. Els continguts principals són:

  • Normativa RAEE (Residus d’Aparells Elèctrics i Electrònics): Coneixement del Reial decret 110/2015 i la legislació autonòmica (Decret 81/2013, Llei 7/2022), per comprendre els requisits legals de recollida i recliclatge.
  • Cicle del reciclatge: Des de la recollida al punt net fins a la recuperació de matèries primeres.
  • Identificació de components perillosos: Metalls pesants (plom, mercuri, cadmi) i substàncies tòxiques, amb atenció a protocols de seguretat.
  • Desmuntatge i separació de components: Pràctica directa de desmuntar equips informàtics vells i classificar peces (placa base, discs durs, fonts, etc.).
  • Disseny d’un punt net escolar: Selecció d’espai, senyalització, contenidors diferenciats i procediments de recepció i emmagatzematge.

Objectius específics:

  1. Aplicar la normativa RAEE al context del centre.
  2. Sensibilitzar sobre impacte mediambiental i sanitari dels residus informàtics.
  3. Desenvolupar habilitats tècniques en desmuntatge, classificació i reciclatge.
  4. Fomentar el treball cooperatiu i la responsabilitat compartida.
  5. Planificar i organitzar un punt net dins de l’IES El Prat.

Resultats d’aprenentatge destacats:

  • Descriure les fases del procés de reciclatge: recollida, recepció, classificació, desmuntatge i tractament final.
  • Enumerar tècniques de reciclatge mecànic i químic per a recuperar metalls preciosos.
  • Dissenyar un esquema organitzatiu segur per a un punt net.
    (Font: UT.15 “Tractament de residus informàtics” – Departament d’Informàtica, IES El Prat)

Metodologia i activitats

  1. Introducció i motivació:
    • Presentació de la problemàtica ambiental amb xerrada introductòria i vídeos sobre impacte dels RAEE.
    • Debat col·lectiu: qui són els actors implicats (productors, distribuïdors, SISTEMA Integrat de Gestió)?
  2. Aprenentatge de la normativa RAEE:
    • Resum del Reial decret 110/2015 i la legislació autonòmica.
    • Exposició en grups sobre responsabilitats de cada agent (productor, punt net, gestor de residus).
  3. Cicle del reciclatge:
    • Sessió pràctica de simulació del procés de recollida selectiva.
    • Visita virtual a un centre de tractament de residus electrònics.
  4. Components perillosos:
    • Anàlisi de materials; detecció de riscos (metalls pesants, PCB, substàncies bromades).
    • Protocols bàsics d’ús d’equip de protecció individual (guants, ulleres).
  5. Pràctica de desmuntatge i classificació:
    • Taller a l’aula de desmuntar ordinadors i separar components.
    • Etiquetatge de peces perilloses i registre de dades.
  6. Disseny del punt net escolar:
    • Els alumnes organitzen-se en grups heterogenis.
    • Elaboren un pla amb plànol, senyalització, taules d’hores de recepció i protocols de seguretat.
  7. Avaluació i coavaluació:
    • Rúbriques que integren competències tècniques, treball en equip i actituds mediambientals.
    • Autoavaluació i coavaluació entre companys: presenten els seus plantejaments i reben feedback.
  8. Presentació de resultats:
    • Fase final d’exposició de projectes davant de famílies, el claustre i la comissió de sostenibilitat.
    • Publicació del dossier audiovisual amb fotografies, vídeos i infografies a la web del centre.

Aspecte inclusiu i innovador

La UT.15 destaca per:

  • Metodologia cooperativa: Grups heterogenis, on cada alumne assumeix un rol concret (coordinador de seguretat, responsable de registre, etc.).
  • Recursos digitals: Vídeos, infografies dinàmiques perquè l’alumnat amb diferents estils d’aprenentatge puga assimilar els continguts.
  • Atenció a la diversitat lingüística: Materials oferits en valencià clar i en lectura fàcil per garantir l’accessibilitat.
  • Aprenentatge significatiu: El projecte està vinculat a una problemàtica real del centre i del poble, la qual cosa motiva l’alumnat a implicar-se i percebre l’impacte de les seves decisions.
  • Responsabilitat social i mediambiental: Fomenta la consciència ecològica, els valors ètics i la utilitat social del treball en equip.

Conclusió i properes passes

Amb la UT.15 “Tractament de residus informàtics”, l’IES El Prat contribueix a la convocatòria PIIE 2024 implementant un projecte que uneix continguts tècnics i valors de sostenibilitat. L’alumnat de 1r de FPB Informàtica d’oficina ha adquirit competències essencials per al desmuntatge, la classificació i el reciclatge de components electrònics, alhora que ha desenvolupat habilitats de cooperació i responsabilitat.

Animem famílies, professorat i la resta de centres educatius a visitar la nostra pàgina i conèixer aquesta experiència innovadora i inclusiva:
Convocatòria PIIE 2024 – IES El Prat

“Los RAEE no son basura. ¡Participa en su reciclado!” https://youtu.be/SQ_bDjNb4-M?feature=shared

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies