Geografia i Història

La societat actual es troba immersa, com mai, en un procés vertiginós de canvis continus, de fluxos d'informació permanents i diversos, en un món cada cop més globalitzat. En aquest context, des del Departament de Geografia i Història pretenem oferir al nostre alumnat les coordenades espai-temporals i les eines bàsiques per manejar-se com a ciutadania crítica que contribueixi de manera activa a la construcció d'una societat més justa i igualitària.

Des de la nostra matèria es poden abordar els problemes socials que l'alumnat haurà d'afrontar com a ciutadà i aprendre a viure en societat, assumint els valors que la fonamenten: la convivència democràtica, la cooperació, el respecte als altres i l'ús sostenible dels recursos naturals.

A través de la matèria de geografia es promou el coneixement de la distribució, localització i interconnexió dels diferents elements que caracteritzen els llocs i els espais geogràfics de diferent magnitud, de les societats que l'habiten i la seva diversitat cultural, de l'ús que fan de els recursos del medi natural i de lorganització del territori. La geografia aporta també una sensibilització envers el valor dels paisatges i l'ús i la conservació dels recursos ambientals per aconseguir un desenvolupament sostenible i just.

Per la seva banda, la història contribueix a crear marcs de pensament que permeten comprendre la dimensió temporal i causal dels fenòmens històrics, construir explicacions que tinguin en compte els motius, les creences i els projectes dels individus i els grups socials en un determinat context històric , comparar les formes de vida de societats en diferents llocs i èpoques, comprendre els processos de canvi i les continuïtats pròpies dels assumptes humans. La història com a ciència del canvi social també permet entendre la diversitat i la complexitat de l'experiència humana, les relacions entre diferents grups i els desafiaments i conflictes que van haver d'afrontar. Això contribueix a l'ampliació i l'enriquiment de l'experiència personal de l'alumnat. La història contribueix, sens dubte, a reflexionar sobre la realitat social, amplia l'experiència de l'alumnat i el sensibilitza cap a la importància del patrimoni històric tractat atenent tots els seus valors, des dels més utilitaris en què s'inclou el valor científic com font d'informació, fins als estrictament estètics que fomenten l'enriquiment i el gaudi personal.

Al costat dels aspectes acadèmics, la nostra matèria es construeix sobre una sèrie d'elements transversals entre els quals destaquen els que són bàsics per al desenvolupament de les competències clau. D'entre totes elles, les competències socials i cíviques cobren una transcendència especial en la nostra assignatura ja que la finalitat última de la nostra àrea és aconseguir la transmissió i posada en pràctica de valors que afavoreixin la llibertat personal, la responsabilitat, la ciutadania democràtica, la solidaritat , la igualtat, i la justícia, així com potenciar actituds i comportaments que contribueixin a superar qualsevol tipus de discriminació. Aquests coneixements, actituds i valors són la base per a la participació ciutadana crítica i responsable en diversos àmbits. Aquesta participació ha de basar-se en el diàleg igualitari i el respecte de les diferències entre grups des del referent dels drets humans.

NOTÍCIES I NOVETATS

No s'ha pogut trobar cap entrada. Prove una cerca diferent.