QUÈ ÉS?

QUÈ ÉS L’ALLUSSER SOSTENIBLE?

En el marc dels Objectius de Desenvolupament Sostenible, l’IES L’Allusser de Mutxamel (Alacant)

ha desenvolupat un projecte de sostenibilitat: L’Allusser Sostenible. Aquest neix per la necessitat

de tenir un centre educatiu més sostenible i compromès amb la societat i el medi ambient, i amb

l’objectiu de, per una banda, motivar l’alumnat perquè siga partícip del canvi i, per altra, generar

aliances amb altres institucions de l’entorn, de manera que entre tots i totes contribuïm a millorar

el nostre planeta.

QUINS SÓN ELS NOSTRES OBJECTIUS?

1.Conscienciar l’alumnat i fer-los partícips del canvi a un Allusser més sostenible. Sensibilitzar

l’alumnat sobre els principals problemes que pateix la nostra societat: la separació correcta dels

residus i el reciclatge, l’emergència climàtica, la fam, el consum responsable, les desigualtats… i la

necessitat d’actuar al respecte.

1.1. Informar l’alumnat mitjançant vídeos, xerrades, infografies i presentacions sobre el reciclatge,

la separació de residus i el compostatge.

1.2. Crear un Comité de L’Allusser Sostenible, integrat per alumnat de cada grup i nivell educatiu

(ecodelegades i ecodelegats) i professorat.

1.3. Realitzar xicotetes investigacions sobre diferents temes, com ara la petjada de carboni,

l’impacte de la moda ràpida, la quantitat de residus plàstics i d’un sol ús que generem a l’insitut i

l’estudi del desbaratament alimentari.

1.4. Reduir el malbaratament alimentari.

1.5. Portar a terme projectes d’emprenedoria social i sostenible.

2.Aconseguir ser un centre més sostenible. Millorar la gestió de residus, fer un ús de recursos

més eficient i reduir l’ús de plàstics i la petjada de carboni. S’ha d’entendre el centre com el lloc on

es passa la major part del dia i per tant, tractar-lo com la nostra casa.

2.1. Aconseguir que tota la comunitat educativa separe correctament el residus en el centre

educatiu.

2.2. Reduir l’ús de paper blanc al mínim i utilitzar habitualment el paper reciclat.

2.3. Reduir l’ús de materials d’un sol ús en l’esmorzar diari (paper alumini, plàstics…).

2.4. Potenciar l´ús del transport sostenible entre tota la comunitat educativa.

2.5. Reutilitzar més els materials que tenim al centre educatiu.

2.6. Incorporar productes reciclats i ecològics en el centre educatiu.

2.7. Aconseguir un centre més verd i amb més ombres.

3.Crear aliances entre els diferents agents implicats en el projecte. A L’Allusser som moltes

persones implicades: el professorat, l’alumnat, el personal d’administració i serveis, l’AMPA i les

famílies, altres institucions públiques i privades i, finalment, el poble de Mutxamel.

3.1. Realitzar activitats conjuntes amb altres institucions públiques i privades en matèria de

sostenibilitat.

3.2. Potenciar i facilitar la participació de les famílies en l’educació mediambiental de l’alumnat.

3.3. Donar visibilitat al AMPA del centre i crear activitats conjuntes.

3.4. Col·laborar amb entitats de caràcter social i solidari del nostre entorn, econòmicament i/o amb

la realització d’activitats.

4.Integrar L’Allusser Sostenible en els processos d’ensenyament-aprenentatge. Fer que l’educació

per a la sostenibilitat siga un valor comú i integrar-la en la cultura i la vida de les aules, no com un

programa transversal, sinó com un paraigües global sota el que es poden generar aprenentatges

significatius.

4.1. Realitzar activitats des dels diferents departaments, o de manera interdisciplinar, no com a

activitats d’una matèria concreta, sinó com a part del projecte.

4.2. Implementar estratègies didàctiques i metodologies actives que afavorisquen els

aprenentatges significatius, la col·laboració i la utilització responsable dels recursos.

4.3. Introduir els ODS en el procés d’ensenyament-aprenentatge.

4.4. Promoure un institut més inclusiu, pacífic, just, igualitari i integrador.