L’IES Fernando III és un centre situat en el municipi d’Ayora, localitat situada a la comarca de la Vall d’Ayora i de predomini lingüístic netament castellà. Ayora, capital de la comarca “La vall d’Ayora”, limita amb la província d’Albacete, Castella-la Manxa. Està assentada en la capçalera d’una plana a 552 metres d’altitud. El seu terme municipal, un dels més extensos de la província, ocupa la meitat meridional de la vall.

L’orografia i la situació interior de la població, fa que el clima en la zona siga bastant fred a l’hivern i càlid a l’estiu, podent arribar a donar-se la situació de tancament del centre per nevades intenses (excepcionalment, no tots els anys). A més, la situació del centre en l’alt d’un turó, aïllat del nucli poblacional (no hi ha habitatges en uns 500 m. de radi), agreuja les temperatures extremes de la zona.

En general , la zona té una densitat molt baixa de població, per la qual cosa al centre acudeixen alumnes i alumnes de tota la vall. El nombre d’habitants  en tota la vall ronda el 10.500, dels quals, aproximadament un 5.500 pertanyen a la localitat d’Ayora.