Per què LLiureX? Quins beneficis m’ofereix?

S’adapta a les vostres necessitats

L’equip LliureX té en compte les necessitats del professorat i alumnat. S’aborden de forma ràpida les propostes de millora, noves necessitats, informes de fallades, etc.

És segur

LliureX està basat en GNU/Linux i, per tant, n’ha heretat les característiques tècniques de seguretat. Així doncs, LliureX és segur fins al punt que us podeu oblidar del malson que suposa la plaga de programari maliciós existent en altres sistemes operatius. De fet, ni tan sols és necessari l’ús de programes antivirus per a mantenir el sistema lliure d’amenaces.

Ofereix més serveis

Des d’un primer moment, LliureX ha buscat oferir un sistema que siga tan fàcil com «connecta i llest». Per això es basa en una distribució d’acollida tan àmplia com és Ubuntu (i la seua derivada KDE neon). A més, l’equip LliureX es preocupa per facilitar encara més l’experiència de l’usuari facilitant instal·ladors i assistents per a fer senzilles aquelles tasques que en el sistema de base no ho són tant. Per exemple, ja venen instal·lades, per defecte, una selecció d’aplicacions (educatives, de creació de recursos, edició multimèdia…), gran quantitat de recursos educatius, suport per a la firma digital, etc. amb l’estalvi de temps que suposa per a l’usuari la cerca, valoració i instal·lació de programes. D’altra banda, es disposa d’un centre de control propi de LliureX que facilita la instal·lació i configuració d’eines addicionals que, per diversos motius no estan incloses quan s’instal·la el sistema.

La col·lecció de serveis és molt àmplia. No hi ha en el mercat cap programari equivalent que oferisca tot açò després d’una instal·lació senzilla. Des de LliureX s’intenta que la configuració i el manteniment de l’aula resulte tan senzill com siga possible, sense necessitat de coneixements d’informàtica amplis, perquè qualsevol docent amb no moltes hores de formació puga encarregar-se’n.

En definitiva, LliureX ofereix una col·lecció de serveis important per mitjà d’una infraestructura complexa però de gestió senzilla.

Educa en valors

La tecnologia digital està transformant la societat molt ràpidament i les escoles influeixen en el futur de la societat. La seua missió és preparar l’estudiantat per a participar en una societat digital lliure ensenyant-los les habilitats que els faciliten el control de les seues pròpies vides. Les institucions educatives no haurien de permetre que les empreses de programari propietari imposen el seu poder sobre la resta de la societat i el seu futur. El programari lliure fomenta uns valors molt concrets. En contraposició a la competició proposa la col·laboració i enfront de la cerca del benefici privat promou maximitzar el bé comú. És una cultura que proposa compartir els coneixements, la transparència i enalteix l’esforç com a mèrit principal.

Únic disponible en la llengua d’ací

El fet de ser programari lliure facilita en gran manera la traducció i la localització, qüestions fonamentals per al nostre sistema educatiu. Disposem així d’un sistema operatiu i un conjunt important d’aplicacions completament traduïdes tant al valencià (destacant l’esforç que s’ha fet per tal d’usar l’estàndard de les nostres terres) com al castellà.

Però no sols tenim LliureX disponible en la llengua d’ací sinó que, a més, pot usar-se en altres idiomes sense necessitat de canviar d’ordinador. Aquesta opció resulta molt interessant, no sols per oferir la llibertat d’usar qualsevol de les dues llengües oficials, sinó també per als casos de l’alumnat immigrant en procés d’adaptació.

Suposa un estalvi important

LliureX és programari lliure i usar-lo no implica cap cost econòmic en concepte de llicències d’ús per a l’usuari. És un avantatge evident front a altres sistemes, però implica un aspecte important: La llicència de LliureX permet, no només usar el programari sense cap cost, sinó que a més permet la distribució de tantes còpies com siguen necessàries perquè siga instal·lat en qualsevol lloc que es necessite, de manera que això pot ajudar les famílies a afrontar problemes econòmics, promovent així la justícia i la igualtat d’oportunitats d’aprenentatge entre l’estudiantat.

Encara que la motivació econòmica del cost de les llicències i la distribució lliure de còpies siga la més evident, hi ha altres avantatges que redunden en aquest aspecte. Un d’aquests és l’adaptació de LliureX perquè funcione en l’equipament informàtic més antic (clients lleugers i semilleugers), la qual cosa permet allargar-ne la vida útil de molts ordinadors que amb altres sistemes deixarien de funcionar.

Per esmentar un altre aspecte més que incideix en l’estalvi, tenim l’avantatge de la independència del proveïdor de programari. D’aquesta manera eliminem lligams i abusos que, tal vegada, podien arribar a donar-se per part d’una empresa amb posició dominant en el mercat.