Edició de vídeo amb Kdenlive

L’edició és el darrer procés de qualsevol producció audiovisual. Gràcies a l’evolució de la tecnologia digital, aquest procés cada cop és més fàcil d’utilitzar i més creatiu. El missatge que es crea prové de la relació d’un conjunt de recursos visuals i sonors que adequadament ordenats donen sentit al nostre treball.

Si voleu podeu realitzar una senzilla experiència amb el vostre alumnat o vosaltres mateixos, ordeneu 6 clips diferents d’una mateixa activitat. Què? Quantes idees diferents han eixit? Segur que moltes. Doncs l’edició és això, ordenar tot un seguit de material audiovisual per comunicar una idea.

Ara bé, tenir un bon programa d’edicióno és suficient per fer una bona producció audiovisual. Per obtenir un bon resultat s’han de seguir unes normes pròpies d’aquest llenguatge, com ara el ritme, la continuïtat, els plans, els títols, el so, la narració…

Quan l’alumnat fa una experiència audiovisual ha de tenir molt clar què volem comunicar i a qui ha d’arribar el missatge, però no sempre és així, la majoria de les produccions audiovisual que es fan en un centre escolar són de festes, eixides, activitats…, senzillament volen mostrar una activitat escolar. En aquest cas, si hem enregistrat un bon material, una encertada edició farà que el vídeo el mire molta gent.

Si tenim l’oportunitat de realitzar el guió audiovisual i tècnic, s’ha de tenir molt clar a qui va dirigit el nostre vídeo, però quan fem l’edició, ens hem de tornar a fer la mateixa pregunta, ja queno és el mateix editar una producció per a Infantil, Primària o Secundària, per pares o adults, segons el gènere o fins hi tot si dins d’una mateixa producció estem donant un tractament, descriptiu, expressiu o narratiu.

Amb la càmera hem escrit les paraules i les frases de la nostra història, però ara amb l’edició hem de crear el cos i l’estructura del nostre llibre, portant al receptor al punts claus de la nostra història, amb un ritme adient a les seves necessitats.

Aquesta secció del curs és una adaptació del curs Edició de Vídeo” al que pots accedir per ampliar coneixements si vols aprofundir.

Introducció a la creació de vídeos en Lliurex per Daniel Turienzo https://www.youtube.com/watch?v=5rjQF8o3gpQ

L’entorn de treball d’un programa d’edició

El primer que hem de tenir clar a l’hora de fer una edició, és saber si el nostre equip informàtic pot suportar aquesta feina i en quina qualitat volem treballar. Està clar que a més qualitat més prestacions ha de tenir l’entorn de treball. No és el mateix editar un vídeo de 2 minuts amb un tamany 320×240 per penjar-ho a la web, que fer una edició de 20 minuts a 720 x 576 i no parlem ja en alta definició, però això, per a les escoles, encara ens queda una mica lluny.

El material indispensable per a realitzar aquest curs seria:

– Una càmera digital de fotos que enregistre vídeo.

– Un ordinador amb sistema operatiu LliureX versió 16.04 o superior.

– Un programa d’edició de vídeo no lineal.

Editor de vídeo

A l’hora d’escollir l’editor de vídeo s’ha de tenir present aquestes consideracions:

1. Que el programa siga lliure. (Kino, Kdenlive, OpenShot, Pitivi, VideoLAN Movie Creator, Lives, …)
  2. Que el programa siga multiplataforma.
  3. Que el programa estiga traduït a les dues llengües oficials.
  4. Que el programa siga l’editor de vídeo per defecte de LliureX.
  5. Que tinga un bon suport (manuals d’ajuda, fòrums, …)
  6. Que siga fàcil d’usar i complisca els objectius per als quals fem servir aquesta eina.
  7. Si peguem una ullada a les aplicacions de so i vídeo de LliureX descobrirem que tenim instal·lat l’editor de vídeo OpenShot (versió 16 de LliureX) i Kdenlive (versió 19 de LliureX).

Avantatges i inconvenients de l’edició digital

Avantatges

– L’estructura del vídeo es pot canviar fins que s’adapte a les nostres exigències.

– Es pot diversificar la feina i per grups treballar diferents seqüències d’un mateix projecte.

– Dóna peu a l’experimentació, ja que tot es pot desfer.

– Visualitzar qualsevol efecte o transició sense necessitat de fer-ho.

– Augmenta la precisió en el tall d’entrada i eixida del clip.

– Incrementa les possibilitats de manipulació de so.

– Permet aplicar més efectes i transicions sense pèrdues de qualitat.

– Augmenta la creativitat en les produccions i els resultats són més gratificants.

– Augmenta la motivació entre l’alumnat, envers les produccions audiovisuals.

Inconvenients

– Al treballar amb informació electrònica, hi ha la possibilitat de perdre la informació del disc dur.

– Segons el nivell d’edició, es requereix un ordinador més potent amb unes condicions determinades.

Kdenlive en LliureX 19

Kdenlive (acrònim de l’anglés: KDE Senar-Linear Vídeo Editor) és un editor de vídeo no lineal per a KDE. El projecte va ser desenvolupat inicialment per Jason Wood en 2002, i actualment és mantingut per un xicotet equip de desenvolupadors.

Kdenlive té suport de tots els formats FFmpeg (tal com MOV, AVI, WMV, MPEG, XviD, i FLV), i també suporta les raons d’aspecte 4:3 i 16:9 per a PAL, NTSC i diversos estàndard HD, incloent HDV. El vídeo pot exportar-se a dispositius DV, o escriure’s en DVD amb capítols i un menú simple.2

Kdenlive et permet editar en una multipista amb una línia de temps i  una quantitat il·limitada de pistes d’àudio i vídeo. A més és molt fàcil crear, moure, retallar vídeo, àudio, text i imatges. Disposa d’un ampli repositori d’efectes de vídeo, d’àudio i transicions.

A partir de la versió 16.12.1, Kdenlive compta amb un port per a executar-se en Microsoft Windows.

Com s’usa

Kdenlive/Manual/Inici ràpid: https://userbase.kde.org/kdenlive/manual/quickstart/es
Kdenlive/Guia ràpida: https://es.wikibooks.org/wiki/kdenlive/gu%C3%ADa_r%C3%A1demane
Curs edició de Vídeo: https://wikimanuals.edutictac.es/index.php?title=Curs_Edici%C3%B3_de_V%C3%ADdeo