COLLAGE i LITERATURA

“Para los niños el arte es una forma de aprender y no algo que haya que aprender”

-Lowenfield y Brittain-

Hui hem compartit al CRA una experiència d’art intensa, gratificant i reveladora, per als infants i també per als adults que els acompanyem. Els xiquets i xiquetes han acollit a Yuni amb molta estima, tot i que fa un mes just de la visita anterior, perquè de ben segur els va deixar un record bonic. Sabien que ho anàvem a passar bé, com saben reconèixer a aquells que parlen el seu idioma, que és el joc, perquè conserven intacta la capacitat de meravellar-se de quasi tot, de reinventar-se a cada pas i de viure en present continu, com elles ho fan.

El temps de conversa inicial ens ha situat en el format dels llibres: escriptors, il.lustradors i editors. Hem vist diferents il·lustracions de llibres i hem observat que els estils de cadascú són diferents, perquè cada autor decideix com vol representar els personatges i els escenaris de les històries. Així que la proposta consisteix en inventar personatges i decorats per confegir moltes històries que acaben sent una que ens representa a tots i totes.

“Los niños no necesitan ser habilidosos para ser creativos, pero en cualquier forma de creación hay grados de libertad emocional: libertad para explorar y experimentar y libertad para implicarse. Esto es tan cierto en el uso del tema como en el uso de los materiales artísticos”

-Lowenfield y Brittain-

Recuperem els punts que vàrem crear en la sessió anterior i els tallem. D’eixes formes irregulars resultants, en triem una i juguem a complementar-la amb línies o detalls amb temàtica d’animals imaginaris. Aquesta primera seqüència d’animals inventats s’amplia amb un altra seqüència que creàrem utilitzant dos figures i posant-li detalls amb cinta de paper. Al nostre recull de bestiari podem apreciar com expressen la seua identitat. Els resultats son diversos i preciosos. Els adults podem sentir com creix la confiança del grup, perquè junts tot és més fàcil, perquè no hi ha judici, ni destressa millor que altra. Podem apreciar que hem creat bellesa sense esforç, de bona gana, jugant.

Ara podem mamprendre el repte dels decorats. Utilitzarem com a suport tríptics grans de cartró on posarem més punts esgarrats per generar retalls que transformarem en el bosc de les nostres històries personals, com més ens agrade, i on podem afegir detalls utilitzant cinta, plastilina arrossegada, ceres o llapisseres, i així ampliem possibilitats del collage, li donem textures, color, moviment… Treballen concentrats, raonen què és el que sembla aquesta figura o aquella. Parlen de dinosaures, de volcans, de coves… Alguns infants són breus i contundents en les seues creacions, altres no poden parar d’afegir elements, uns boscos estan organitzats, altres són caòtics… Podem captar que posen tot el que tenen dins, que s’atreveixen a fer coses noves.

Els tríptics alineats formen un escenari impressionant que admirem amb satisfacció d’un treball ben fet. I ara tornem als personatges del conte, i anem a contar-lo entre tots, en grups de tres, passejant-nos pel bosc i encadenant una narració inventada, que de vegades cobra un sentit extraordinari i altres és una prova de foc per vèncer la por escènica i formar part d’una obra, tot i que siga de puntetes, una mica desapercebuts.

Són tantes i tantes les coses que podem aprendre quan ens situem en segon plànol, donant-los únicament una excusa i algun fil per estirar les idees…!

“Esta contemplación y observación del propio trabajo y las propias ideas es un primer paso en la comunicación de pensamientos o ideas a los demás… El dibujo pude convertirse en una proyección del yo hacia el mundo de la realidad a medida que empieza a incorporar a otros en la observación del asunto. Esta sensación de conciencia social es el comienzo de una comprensión de un mundo más extenso del cual el niño forma parte”

(El desarrollo de la capacidad intelectual y creativa)

-Lowenfield y Brittain-

TOT COMENÇA AMB UN PUNT

Tota forma d’expressió gràfica comença amb el punt.

Una línia és el resultat d’ un punt que es mou d’un lloc a un altre. i aquest és el principi de l’expressió gràfico-pictòrica.

Yuni ens convida a pensar què és un punt, a parlar de tots els punts que coneixem o imaginem, i així comença una història on els xiquets i xiquetes exploren amb el cos i la paraula tot allò que consideren un punt. Totes les idees expressades s’integren, i la història va creixent fins que el nostre cos es converteix en un punt que està viu, que s’agrupa amb altres punts per fer-ne un de més gran, que es desintegra i que es mou per l’espai girant, rodolant…

Activant el cos activem el pensament, i les idees van sent cada vegada més interessants, perquè no es constrinyen a un model ni s’espera un producte. Des d’aquesta llibertat per crear, estem en disposició d’iniciar l’exploració gràfica.

Els materials no estàn col.locats de qualsevol forma, perquè l’estructura determina la qualitat de les interaccions, perquè provoca i convida, perquè els suports no són convencionals, quan la intenció és propiciar un pensament divergent, precisament, poc convencional.

Necessitem la mirada dels artistes, que és, com la dels infants, diferent, diversa, rica en matisos i, sobretot, lliure d’estereotípies.

Aquesta imatge té l'atribut alt buit; el seu nom és WhatsApp-Image-2025-04-16-at-21.15.41-1-1024x768.jpeg

I ara toca construir històries de punts, cadascú la seua, activant més competències, estirant dels pensaments individuals, perquè som diferents i únics, i tornar a fer-los fluir amb els dels altres:

És així que l’individu i el grup fa art i ciència des de l’experiència.

Excursió al Parc d’Educació Vial i Ambiental

Per tancar la Setmana Cultural i donar pas a les vacances de Pasqua, el passat dimecres 16 d’abril, vam realitzar una eixida junts tot l’alumnat del CRA: xiquets i xiquetes d’Infantil i Primària de Beneixida, Cotes i Sellent. Vam visitar el Parc d’Educació Viària i Mediambiental de la Vall d’Albaida.

Quan vam arribar, primer que res vam esmorzar per agafar forces per realitzar els diferents tallers que ens esperaven al llarg del dia: jocs a la natura, conéixer les característiques de diferents animals, fer saquets aromàtics, cuidar l’hort ecològic, fer petjades amb fang i el circuit vial amb bicicletes i kars.

Així, ens vam repartir en 3 grups, distribuïts per edats: un grup d’Infantil i dos de Primària, que vam anar passant per distintes activitats guiades per monitors i monitores del Parc.

Vam passar un dia molt d’agradable: un dia d’exterior, natura, convivència i aprenentatge.

Ara, a descansar, córrer, botar, jugar i agafar moltes forces pel que ve!

VISITA DELS IAIOS I LES IAIES AL CRA

Durant la setmana cultural hem gaudit de la visita dels iaios i iaies al CRA, han col·laborat contant-nos contes i tradicions de Pasqua, quan ells i elles eren menuts. Hem aprés moltes coses i l’experiència ens ha agradat moltíssim!

Els iaios i iaies ens han contat un conte d’un conillet, el conte té com a tradició la de buscar els ous de pasqua. També han fet referència a algunes cançons que cantaven per pasqua, una d’elles deia; “Un dia de pasqua un xiquet plorava perquè el catxirulo no se li envolava,…”. Ens han ensenyat molts jocs tradicionals que jugaven en eixos dies com; a la corda, a la gallineta cega, al mocadoret, a carreres, a càniques, a la trompa,… Voleu que eixim al pati per jugar!

Moltes gràcies a tots i a totes per estar ensenyant-nos totes aquestes coses que desconeixíem!

VISITA DE LA GUÀRDIA CIVIL DE TRÀNSIT AL CRA

Una de les activitats que hem dut a terme durant aquest curs 2025, ha sigut l’Educació Vial com a part de l’Educació Integral, sent aquesta una base eficaç d’actuació ciutadana, donat que tracta de crear hàbits i actituts positives de convivència, de qualitat de vida, qualitat mediambiental i seguretat viària. Es tracta per tant, d’una xicoteta part de l’educació ciutadana.

L’Educació Vial està dirigida al desenvolupament de coneixements, habilitats, hàbits i actituts que permiteixen als xiquets i les xiquetes donar una resposta segura en les distintes situacions de trànsit en el que es veuen immersos, millorant el seu comportament com a peatons o passatgers amb la finalitat de reduir els accidents i garantir la seguretat.

Dilluns dia 7 d’abril hem guadit de la visita del Guàrdia Civil de trànsit al nostre CRA, i ens ha ensenyat les coses més importants a partir d’un vídeo explicatiu sobre la seguretat vial. La seua missió principal és la de vigilar, regular i controlar el trànsit en carretera. La finalitat és garantir la seguretat viària i complir amb l’aplicació de la normativa de trànsit.

Les normes bàsiques per als peatons que hem de recordar són;

  • Caminar sempre per la vorera, amb tranquil·litat i sense correr.
  • Creuar sempre pel pas de vianants i abans de creuar, es deu mirar als dos costats de la via per assegurar-se que no s’acosta cap vehicle.
  • Conéixer el significat dels colors dels semàfors per a què els xiquets aprenguen a evitar el perill.
  • Si van amb bicicleta o patinet utilitzar casc, sempre pel carril bici i molt atents al trànsit.

Moltes gràcies per la visita! De segur que recordarem les normes de circulació!

TROBADES EN VALENCIÀ 2025 A FORTALENY

El diumenge 6 d’abril l’alumnat del CRA La Vall Farta, junt les AMPES, participàrem en la 40ª Trobada de Centres d’Ensenyament en Valencià 2025 amb el lema ” En valencià, lliures i amb orgull”. Aquest any s’ha celebrat a Fortaleny, a la Ribera Baixa.

La festa per la llengua reivindica l’orgull de viure i estudiar en valencià. Aquesta organització preten fer «una crida a la mobilització ciutadana per a usar la llengua amb naturalitat, valorar-la positivament, transmetre-la i treballar pel seu reconeixement i prestigi social a tots els àmbits i espais».

Sobre les 10:00 hores vam realitzar una cercavila acompanyats per l’alumnat i famíles del CRA passant pels carrers de Fortaleny.

El nostre col·legi està envoltat d’un paratge natural, aleshores hem volgut aprofitar el taller pensant en la natura. El taller té de nom: Saquets d’herbes aromàtiques de Crak’s. Hem confeccionat bossetes amb plantes aromàtiques.

Aquesta activitat ha sigut elaborada amb l’ajuda dels pares i mares. Han realitzat una eixida amb els xiquets/es per recol·lectar algunes plantes, sempre amb molta cura i respecte! Algunes plantes com; espígol, romer, timó, menta, corfa de taronja. Hem aprés a distingir-les, collir-les i fer-ne bon ús. Les plantes aromàtiques donen bona olor als armaris, el cotxe o a alguna habitació. A més a més, són molt fàcils de fer.

Després hem deixat assecar les plantes i per millorar el procés, les hem passat per una deshumificadora per agilitzar el procés i fer la bosseta d’olor amb les plantes ben seques. També hem posat essència de perfum per fer que l’olor siga més potent.

És molt divertit fer bossetes d’olor amb xiquets i xiquetes, aprofitant la primavera! El nostre taller ha sigut un èxit d’assistència!

Donar les gràcies a AM FRESH GROUP de Càrcer, que ha col·laborat amb el CRA en el taller d’escoles en valencià, aportant mandarines varietat Tango Gold.

També donar les gràcies a la visita de les autoritats locals i sobretot a les famílies i alumnat del CRA.

FINS LA PROPERA TROBADA. US ESPEREM!!!

Celebrem el Dia de l’Esport al nostre CRA: Units contra el bullying

Aquest divendres 4 d’abril de 2025, el nostre CRA ha celebrat amb il·lusió i compromís el Dia de l’Esport, una jornada que s’emmarca dins de la iniciativa promoguda per la Fundació Trinidad Alfonso i la Generalitat Valenciana. Aquest any ha estat dedicada a la lluita contra el bullying sota el lema “Juguem contra el bullying”.

Al llarg del matí, l’alumnat ha participat en una gran varietat d’activitats esportives dissenyades amb un enfocament cooperatiu. Els xiquets i xiquetes han participat amb molt d’entusiasme en diferents jocs en equip i col·laboratius i circuits de psicomotricitat en què l’objectiu era ajudar-se, escoltar-se i gaudir junts.

Per acabar aquest dia tan especial, l’alumnat ha gaudit d’un esmorzar sa amb diferents fruites, promovent hàbits de vida saludable.

Amb dies com aquest, aprenem jugant, convivim millor i fem de l’escola un lloc més alegre i respectuós. 💚✨

JUNTS, TOT ÉS MILLOR

Un dels privilegis de l’escola rural és que podem compartir els processos vitals dels nostres alumnes incorporant a les famílies en el qüotidià, fer realitat la participació de tota la comunitat en el projecte educatiu del centre. Els pares, mares, iaios o altres persones properes al context afectiu dels xiquets i xiquetes poden aportar experiències i coneixements al conjunt de l’escola, si ténen el desig i el temps per fer-ho.

Altres escoles també ho fan, però, possiblement, des d’ estructures organitzatives més rígides, més constrenyides a espais i temps, menys respectuoses amb els temps dels infants.

La llei educativa i el sentit comú ens indiquen que tot allò que interessa i que estima un infant és una oportunitat per crèixer i aprendre. Tenim una funció ben important, els i les mestres: fer de trànsit entre l’infant, el món que ens envolta i la família. Perquè l’aprenentatge s’ha de vincular a la vida: l’escola ha d’eixir a l’entorn i l’entorn ha d’entrar a l’escola. No pot ser d’altra manera.

Einstein deia que la ciència és experiència, i la resta, tan sols és informació.

En acabar la infància, les persones recordem sensacions, afectes, reptes i guanys. I són aquests ancoratges els que ens defineixen. Aquells coneixements i habilitats que anem adquirint al llarg del temps tindran sentit i valor en la mesura de les experiències que els han acompanyat.

Els darrers dies hem tingut la sort de compartir estones amb pares i mares d’infantil que han vingut a dedicar temps als menuts i mitjans de l’escola. Estem contentes i agraïdes en primer lloc, pel benestar que genera comprovar que tot flueix, que els xiquets i xiquetes saben estar, que els fillets i filletes saben compartir a qui més s’estimen, i que aquestes experiències obrin portes a noves experiències.

El taller de ràdio va ser ben bonic perquè Manolo va adaptar els continguts i les informacions a les possibilitats dels xics i xiques, posant exemples, experiments i jocs per poder captar la transmissió del sò, la codificació de missatges en la distància, les diferents funcions de la ràdio en la vida de les persones… i vàrem poder practicar com fer una retransmissió esportiva i un conte en poad cast. Però, a més, i sobre tot, vàrem captar la passió i la cura per arribar a totes les personetes. Qui no recorda algun professor apassionat que li va fer estimar una assignatura, o, simplement, sentir-se capaç i valorat?

El taller d’herbes aromàtiques també ens ha encantat. Clara venia preparada per contar-nos una història relacionada amb el bosc, el pas de les estacions, els animals i les funcions curatives de les plantes. Segons anava transcorreguent la narració, anaven apareixent elements que posaven en valor els personatges i l’entorn natural: el cant del mussol, la llana de les ovelles, els manollets d’espígol, menta, romer i timó…

Paraules dolces, olors, colors, sabors, sons… una experiència global, acurada. Una actitud de calma que es transmet i embolcalla. Una situació d’aprenentatge significatiu. Acabem agraïnt l’acompanyament a Manolo i a clara,i citant novament a Einstein:

“Mira amb profunditat la Natura, i aleshores ho comprendràs tot millor”

HEM GAUDIT DE LA FESTIVITAT DE CARNESTOLTES AL C.R.A.

El dia 28 de febrer de 2025, a l’aulari de Beneixida vam gaudir d’un Carnestoltes genial i divertit! Tot l’alumnat del CRA La Vall Farta tenia moltes ganes de festa, animada per la Xaranga, que va aportar el seu toc musical i festiu! Enguany la temàtica de tot l’alumnat ha sigut sobre els Senyals de Trànsit: l’alumnat d’Infantil anaven de semàfors i l’alumnat de Primària de senyals d’obligació, d’informació, de perill i de prohibició. Gràcies a tot el Claustre que anava amb vehicles molt variats: cotxes, taxis i moto.

Agrair la col·laboració i implicació de les famílies del CRA en participar en la confecció de les disfresses. També a l’AMPA i a l’ajuntament de Beneixida per organitzar i patrocinar l’esmorzar i la Cercavila.

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies