Editorial Revista CECV

Revista abril 2023

Al desembre de 2022 va veure la llum la revista Participa del Consell Escolar de la Comunitat Valenciana, amb la doble intenció de donar veu a la comunitat educativa en ell representada, i d’apropar el Consell a la ciutadania implicada i compromesa amb l’educació. La bona acollida dispensada al número zero —per la qual us donem les gràcies— ens fa pensar que estem en el camí d’assolir aquests objectius.
Abordem, ara, el número 1, amb expectatives renovades, intentant que els lectors i les lectores us sentiu part d’ella i que la feu vostra. Per aquesta raó, el tema monogràfic que tractem ha sigut triat pels membres del Consell Escolar, d’entre un llistat de propostes. La gestió de les emocions va ser majoritàriament votat i és per això que, sobre aquest tema, versa el nou número de primavera.
És evident que aquesta problemàtica preocupa la societat i, especialment, quan parlem de persones en edat escolar i, per això, en aquestes pàgines intentem recollir reflexions de persones expertes que puguen aportar un poc de llum, per a afrontar un problema tan d’actualitat, tasca per a la qual no sempre tenim la formació o els recursos necessaris. En la veu dels experts hem intentat tenir presents tant l’alumnat com les famílies i el professorat.
Hem volgut, a més, deixar constància de com es viu la qüestió des de diverses sensibilitats, amb les paraules d’alguns del col·lectius que formen part del CECV i que il·lustren, a partir de les seues experiències, les dificultats de conviure amb els problemes emocionals que cada dia es manifesten en l’entorn educatiu.
D’altra banda, la nostra invitació a enviar-nos bones pràctiques relacionades amb la participació, tema del número anterior, ha tingut resposta i podeu veure la ressenya d’una interessant iniciativa.
Esperem que aquest treball us siga útil i que la revista del CECV esdevinga un instrument de reflexió i participació en les vostres mans.

Revista novembre 2022

La nova revista participa 😉 que tens a les mans naix amb dos propòsits: donar a conéixer el Consell Escolar de la Comunitat Valenciana (CECV), i ser la veu de tots els seus membres, que representen la totalitat de la comunitat educativa.

El CECV és el màxim òrgan de representació i participació en l’àmbit educatiu, però, malauradament, és un gran desconegut no sols entre la ciutadania en general, sinó també entre els col·lectius d’alumnat, famílies i, fins i tot, professorat.

De la naturalesa mateixa del CECV deriva el nom de la nostra revista, que pretén ser una invitació a la participació. La seua periodicitat serà semestral, amb un número de tardor i un altre de primavera que seran monogràfics i que se centraran en temes d’interés educatiu, però també difondran les tasques dutes a terme pel CECV al llarg dels mesos anteriors.

Com no podia ser d’una altra manera, el tema central del número zero de la revista és la participació, cosa que permet reflexionar sobre l’evolució dels sistemes de participació, preguntar-se si les transformacions socials porten implícits nous hàbits en aquesta matèria o si la participació de la joventut està en crisi. D’altra banda, brinda l’oportunitat de descriure el CECV per a aproximar-lo al món de l’educació.

En els últims anys s’ha posat de moda citar el proverbi africà que diu que «per a educar a un xiquet fa falta tota la tribu». Doncs bé, en el nostre cas podria dir-se que en el CECV està representada tota la tribu o, almenys, tots els estaments de la tribu. Per això, hem d’assumir el repte de treballar per i per a la participació. En una societat democràtica la participació és un dret i un deure de la ciutadania, però en un món en contínua transformació s’ha de garantir aquest dret creant estructures participatives, i educant en la participació. La comunitat educativa té una responsabilitat en la formació de ciutadans i ciutadanes compromesos amb la societat, i el CECV accepta el repte de treballar en aquesta direcció.

Rosa Cañada Solaz

Presidenta del CECV

SALUDA

Quan apareix una nova publicació, no podem sinó alegrar-nos perquè darrere d’ella sempre hi ha una voluntat de comunicació i la comunicació està en la base mateixa de la convivència. Si, a més, és una publicació del Consell Escolar de la Comunitat Valenciana, que pretén donar veu a tots els sectors que hi estan representats, i que són un reflex de la necessària implicació de la societat en l’educació, ens congratulem doblement, perquè s’està creant un espai de reflexió plural, en un context que busca el consens, característiques ambdues que defineixen la tasca del CECV.
Aquest primer número de la revista se centra en la participació, dret bàsic en una societat democràtica, i des de la capçalera convida al seu exercici actiu. Per tant, com a ciutadà i com a persona amb responsabilitat en matèria d’educació, només puc subscriure aquesta invitació i dir «Participem!». I, també, naturalment, desitjar una llarga vida a la revista.

Miguel Soler Gracia
Secretari Autonòmic d’Educació i Formació Professional