Informes

Decàleg

Decàleg del CECV

El document del Decàleg va més enllà de la realització de recomanacions a l'Administració educativa, parteix de la comunitat educativa i es dirigeix envers ella mateixa oferint un conjunt de mesures encaminades a la millora del sistema educatiu a partir de l'establiment dels objectius estratègics.

Aquestes mesures o propostes d'acció s'han desglossat en indicadors que pretenen servir de guia de reflexió i anàlisi sobre l'estat de la situació en cadascun dels eixos del Decàleg perquè cada centre educatiu i la resta de parts d'interessades puguen revisar la seua pràctica a partir dels indicadors. Així, després de l'anàlisi d'aquells eixos que interesse revisar, es disposarà de la informació necessària per a concretar les seues àrees prioritàries de millora i, per tant, la possibilitat de proposar mesures concretes d'acció per a aconseguir-ne l'objectiu.

D'aquesta manera, formulació de mesures i avaluació es converteixen en les dues cares d'una mateixa moneda, i els indicadors són els senyals que marquen el camí del que "hauria de ser", compleixen una funció normativa i una altra de descriptiva, donant idea del resultat que es pretén aconseguir o de l'efecte que s'espera obtenir.

Per al disseny dels indicadors s'ha tractat de crear i seleccionar aquells que s'han considerat rellevants, pertinents, viables, concrets, verificables i factibles.

Rellevants i pertinents no solament respecte a l'objectiu del que parteixen sinó amb les dimensions que es consideren fonamentals com a paradigmes del sistema educatiu que es persegueix.

Informe sobre Masclismes quotidians

El present informe, Masclismes quotidians, base de la violència contra les dones, respon al compromís del CECV de promoció de la igualtat i a la demanda del Síndic de Greuges realitzada a l’informe de 2017 sobre «L’atenció i protecció a les dones víctimes de violència de gènere a la Comunitat Valenciana», on recomana, entre altres actuacions, «Que el Consell Escolar valencià elabore un informe sobre els micromasclismes existents en les aules, amb l’objectiu d’implementar accions i/o iniciatives per a la seua erradicació».

L’informe se centra en els masclismes quotidians, també anomenats micromasclismes, això és, les actituds masclistes, de vegades encobertes, socialment i culturalment acceptades que de manera subtil pugen l’escala de la violència. Eliminar-los, sens dubte, col·labora en gran mesura a erradicar-la.

Arreplega els treballs realitzats pel Consell Escolar valencià sobre la promoció de la igualtat entre les persones, la metodologia d’arreplega de dades, l’anàlisi dels resultats, les recomanacions i les propostes d’acció dirigides als diferents membres de la comunitat educativa.

Informe micromasclismes

Masclismes quotidians II. Localitats amb «R» de rebuig

El Consell Escolar de la Comunitat Valenciana ha fet de la igualtat un dels seus eixos fonamentals de treball. Partint d’aquest posicionament i amb el convenciment que queda molt de camí per recórrer i molta faena per fer fins a aconseguir aquesta igualtat, que és un repte, es planteja un nou informe: Masclismes quotidians II. Localitats amb R de rebuig. En ell cobren protagonisme les entitats locals i els consells escolars municipals, com a agents transformadors i de conscienciació que operen en el context escolar, transcendint les parets de l’aula.

En aquest informe s’arrepleguen bones pràctiques dutes a terme per entitats locals, però es pretén a més reflexionar, conjuntament, sobre les dificultats i les propostes de millora, que ens plantegen nous reptes.

Machismos cotidianos II. Localidades con R de rechazo

Pla Director de Coeducació

Pla Director de Coeducació

El Pla Director de coeducació té com a finalitat ordenar els objectius de la Conselleria respecte a la coeducació, reconéixer la tasca que molts docents han estat desenvolupant, impulsar unes directrius de treball per a tots aquells docents que no estigueren treballant aquest tema de manera activa i generalitzar aquest concepte de manera transversal a tot el sistema educatiu.

Aquest instrument de treball s'ha elaborat pensant en tota la comunitat educativa i en termes interinstitucionals: professorat, famílies i diverses administracions, perquè allò que es treballa a l'aula cal que també tinga aplicacions directes fora d'aquesta. A més, el Pla és el resultat d'un treball fet mitjançant un procés obert i participatiu amb la constitució en 2016 de la Mesa de Coeducació, en la qual han col·laborat organitzacions, col·lectius, experts en la matèria i el Consell Escolar que, dividits en diversos grups, han treballat i desenvolupat els set eixos en què s'estructura el Pla.

Els set eixos d'actuació del Pla Director de coeducació

  • L'eix primer preveu la formació inicial del professorat tant en graus de Magisteri com en els màsters de Secundària.

  • El segon eix se centra a garantir la formació específica i adequada en coeducació per al professorat.

  • El tercer eix apunta a la revisió del currículum escolar per a transformar-lo en un vertader currículum coeducatiu.

  • El quart eix promou l'adequació dels materials curriculars.

  • El cinqué eix apunta al desenvolupament de mesures per a fomentar la igualtat d'oportunitats entre dones i homes en els òrgans de presa de decisió dels centres educatius.

  • El sisé eix explicita accions per a desenvolupar valors democràtics i drets humans.

  • El seté eix apunta a la necessitat de col·laborar activament amb la resta d'administracions públiques.

Informe Repensem FP

El CECV, com a màxim òrgan consultiu sobre els afers educatius, no pot situar-se d’esquena als debats actuals sobre la Formació Professional, a la qual deu una atenció igual que la professada pels altres nivells educatius. És per això que, exercint la seua potestat d’òrgan propositiu, organitza una ponència per tal de reflexionar en profunditat, i des d’una posició crítica, a propòsit de la Formació Professional que tenim al nostre entorn i la que aspirem a tenir.

Tal com es recull a l'Informe, aquest document és el fruit d'un treball cooperatiu que ha estat assumit per la ponència específica Repensem l'FP del CECV, un grup de treball que ha aglutinat una representació dels sectors implicats al nostre sistema educatiu.

En el moment que el CECV assumeix el repte de repensar la Formació Professional, es compromet alhora amb aquest debat intens que involucra, com ja s’ha avançat, diversos agents, relacions i nivells d’atenció. Recollint aquest compromís i seguint amb la trajectòria de treball que ha portat fins ara el CECV, tant el simposi de reflexió de novembre 2017 a Altea, com el document resultant de la ponència del CECV Repensem l’FP s’han estructurat a partir d’uns eixos que volen atendre els distints actors i agències implicats en la formació professional en el context del nostre sistema educatiu: l’alumnat, les famílies, els entorns, els centres educatius i la tasca educativa. La focalització en aquests actors no ens porta a obviar aquells eixos del Decàleg del CECV que remeten directament a dimensions d’organització i pràctica educativa: les polítiques, la innovació, l’orientació, la participació i l’ètica, que en aquest cas s’han relacionat i superposat als objectius Europa 2020.

Informe Repensem FP