CALCEMAT: UNA SABATA DIGITAL I ADAPTADA

Des d’abril de 2022 diversos centres de la Comunitat valenciana i des de diferents Famílies professionals estem col·laborant, sota la direcció del CIDA, en el projecte CALCEMAT que té per objectiu la creació d’un calçat digital adaptat. La pretensió ha sigut molt àmplia i ha obtingut molt bons resultats perquè ha permés treballar amb l’alumnat de sis centres educatius en la creació d’un producte que inclou la digitalització i la tecnologia que usen les empreses del sector. Este projecte es fonamenta en el repte de poder desenvolupar un calçat apte per a un pacient amb peu diabètic, prenent dades biomètrics del peu, creant una sabata adaptada en la seua forma a este, amb un teixit de punt per trama que, a més d’arreplegar el peu, siga transpirable, no provoque lesions i perquè no , siga agradable a la vista. Tot això suportat per una sola i taló que albergarà una sèrie de sensors capaços de detectar paràmetres del peu, com ara temperatura, humitat, pressió, detecció de posició amb giroscopi i acceleròmetre.

Ho estan fent possible els centres IES Sixto Marco d’Elx (Alacant), IES La torreta d’Elda (Alacant), amb els cicles formatius relacionats amb el sector del Calçat i els complements. Encara que hi ha altres cicles com a Disseny tècnic en tèxtil i pell de l’IES Cotes Baixes d’Alcoi (Alacant) al costat de la Família de Fusta, moble i suro, cicles de Fabricació mecànica de l’IES Antonio José Cavanilles d’Alacant i també els d’Automatització i robòtica industrial i Desenvolupament i fabricació de productes ceràmics del IES Serra de Espadà d’Onda (Castelló). També han col.laborat empreses tan innovadores com RIERA SL TECNOTAT SL, Inyectados MEGA, COMERPLAST, ASCER, LAUD, e instituts tecnològics com INESCOP y AITEX i també l’ Associació del marbre d’Alacant.
La varietat i l’amplitud d’este projecte és, potser, el més cridaner per a destacar la importància de la col·laboració i l’aplicació de metodologies actives a les aules per a alumnat d’FP des de famílies aparentment tan diferents, que en realitat compartixen el mateix objectiu: preparar a l’alumnat per a incorporar-se al món laboral amb les ferramentes més adequades i actualitzades.

És este un projecte encaminat a aportar sinergies de diverses especialitats d’FP , encaminat a conéixer i descobrir punts de trobada amb altres tecnologies i col·laborar entre elles.

Cada centre ha mostrat a la resta les característiques pròpies de la seua tecnologia, s’han conegut aplicacions i àrees de desenvolupament per a les diferents especialitats, i s’ha afavorit l’intercanvi d’idees i la relació personal entre companys de diversos centres i especialitats que redunda en la millora constant de les habilitats tant de docents com d’alumnat.

Pròximament, el projecte arribarà a terme i anirem informant dels resultats finals i per què no? un pas més enllà : un CALCEMAT II amb altres finalitat aplicades al calçat esportiu, de seguretat, etc.

Continuarem informant